تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقبال سازمان‌های کارگری از آزادی صالحی

سازمان‌های بین‌المللی کارگران و عفو عمومی، با استقبال از آزادی محمود صالحی، آزادی این فعال جنبش کارگری را پس از یک سال تحمل حبس در زندان سنندج، خوشایند دانستند.

صالحی از بنیانگذاران اتحادیه کارگران نانوای سقز، از سال ۲۰۰۷(۱۳۸۶) که تظاهرات و اعتراض های بسیاری در مقابل سفارت‌خانه‌های ایران در بسیاری از کشورهای جهان به راه افتاد، همواره مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار داشته است.

صالحی در ابتدا به خاطر سازماندهی گردهمایی مستقل کارگران در روز بین‌المللی کارگران در سقز در یکم می ۲۰۰۴، به ۴ سال زندان محکوم شد. اما محکومیت وی در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس قطعی و ۳ سال حبس تعلیقی کاهش یافت.

وضعیت سلامتی وی در زندان به شدت وخیم بود و مسئولان زندان مکرر از تهیه امکانات پزشکی مناسب برای معالجه بیماری سنگ کلیه وی و سایر بیماری‌های جدی سرباز زدند.

در روز ۶ مارس ۲۰۰۶ فعالان اتحادیه‌های کارگری در ۳۵ کشور دنیا در حمایت از محمود صالحی و منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکای اتوبوسرانی(شرکت واحد) که هم اکنون در زندان بدنام اوین به سر می برد، به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

یک هفته پس از این اتفاق، مقامات دولتی ایران، اتهام دیگری را علیه صالحی که قاعدتا باید در ۲۳ مارس آزاد می‌شد مطرح کردند. ناظران معتقدند این اتهام جدید علیه وی در واکنش به تظاهرات یادشده مطرح شد.

صالحی روز یکشنبه ششم آوریل آزاد شد و هم اکنون در سقز در کنار خانواده و دوستانش به سر می برد.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و اتحادیه‌های کارگری از آزادی صالحی خشنود هستند اما به مقامات ایران یادآور می‌شوند که منصور اسانلو و دیگر زندانیان کارگری که به ناحق در زندان به سر می برند باید آزاد شوند و هرگونه تهدید و محدودیت فعالیت اتحادیه‌های مستقل و فعالین قانونی آنان در این کشور بایستی رفع شود.

در همین ارتباط:
* محمود صالحی آزاد شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)