تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار یونیسف در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت زنان و کودکان

یونیسف در آستانه روز جهانی بهداشت، در مورد تاثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت زنان و کودکان هشدار داد.

روز جهانی بهداشت در واقع سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است و موضوع امسال روز جهانی بهداشت، «تغییرات آب و هوا و سلامت» است.

مدیر اجرایی یونیسف، خانم آن ونمن گفت: حدود ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال هر ساله به دلیل بیماریهای قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند. بسیاری از این بیماری‌های مهلک مثل مالاریا و اسهال به تغییرات آب و هوایی و بارندگی‌ها حساسند و در صورت بروز تغییرات آب و هوایی، بیشتر شیوع پیدا می‌کنند.

به علاوه طوفان‌ها و سیلاب‌هایی که به گفته کارشناسان در سال‌های آتی شدت و دفعات آنها افزایش خواهد یافت، تأثیراتی بر زندگی زنان و کودکان بر جا می‌گذارند. تخریب خانه‌ها، مدارس و مراکز بهداشتی به دلیل فجایع طبیعی، خانواده‌ها را از دریافت بسیاری از خدمات محروم می‌سازد.

کارشناسان تغییرات آب و هوا پیش‌بینی می‌کنند که بارندگی‌های متغیر و گرم‌کننده هوا، بر تولید محصولات کشاورزی نیز تأثیر خواهند گذاشت و به کاهش میزان غذای در دنیا منجر خواهد شد.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۶ درصد از کودکان سرتاسر جهان به کم وزنی شدید و یا متوسط مبتلا بودند.

سال گذشته گزارش میان دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا ثابت کرد که سوءتغذیه و اختلالات مربوط به آن، از جمله تأثیر منفی بر رشد و تکامل کودک، با تغییرات آب و هوا در سطح جهان افزایش خواهد یافت.

کاهش ذخایر آب سالم در برخی مناطق می تواند باری به دوش زنان و دخترانی باشد که مسئول آوردن آب برای آشپزی و شستشو هستند.

صدای زنان و کودکان را باید شنید و نیازهایشان را به عنوان بخشی از واکنش جهانی به تغییرات آتی آب و هوا ارزیابی کرد. آنها باید به دانش و ابزار لازم برای حمایت از خود و جوامع‌شان مجهز شوند.

نظرهای خوانندگان

یعنی چه؟"هشدار یونیسف در مورد تاثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت زنان و کودکان".یعنی مردان و کودکان بالای 5 سال مصون از این تاثیراتند؟چرا وقتی میخواهند عمق یک فاجعه را بیان کنند باید بگویند "زنان و کودکان"؟ مثلأ: "در فلان حمله 20 نفراز چند زن و کودک کشته شدند".

-- اورنگ ، Apr 8, 2008 در ساعت 07:10 PM

همچنان اهمیت مسئله برای شهروندان ما بسیارگنگ است.منظورتاثیر این آلودگی ها وتغییرات در نسل بعد است،دوست عزیز وما شما خواسته یا ناخواسته قربانیان قبلی این تغییرات وآلودگی ها خواهیم بود؟!

-- jap ، May 8, 2008 در ساعت 07:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)