تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اخلال در حرکت مشعل المپیک در پاریس

آخرین بخش از مراسم استقبال از مشعل المپیک در پاریس پس از یک روز ناآرامی مخالفان دولت چین در این شهر، لغو شد.

سی‌ان‌ان با اعلام این خبر نوشت، مخالفان که به عملکرد دولت چین در تبت اعتراض دارند، مقامات دولتی را وادار کردند حداقل پنج مرتبه مشعل المپیک را برای محافظت به داخل اتوبوس ببرند و مجددا بیرون بیاورند.

بر اساس این گزارش، برای عبور مشعل المپیک از میان پاریس نیز میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان، درگیری‌هایی به وجود آمد.

این در حالی است که ژاک روخه رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از حمله به مشعل المپیک در کشورهای مختلف انتقاد کرده و در عین حال، خواستار پایان فوری و مسالمت‌آمیز مسائل تبت شده است.

بی‌بی‌سی‌نیوز نیز در گزارش مشابهی، به نقل از روخه نوشت: " خشونت و اخلال در روند حرکت مشعل المپیک، با ارزش‌های این بازی‌ها، مغایر است."

مشعل المپیک قرار بود از برج ایفل به استادیوم شارلی پاریس منتقل شود.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از شبکه تلویزیونی ال‌سی‌آی فرانسه گزارش داد، برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه، از احتمال تحریم مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن خبر داد.

پیشتر سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه هم از احتمال تحریم افتتاحیه این بازی‌ها در چین خبر داده بود.

برخی مقامات سیاسی انگلیس نیز از استقبال گوردون براون نخست وزیر این کشور از مشعل المپیک انتقاد کرده و آن را عملی اشتباه دانسته بودند.

دهها نفر از مردم لندن در ناآرامی‌های شهروندان این شهر در طول عبور مشعل المپیک در لندن، از سوی پلیس بازداشت شدند.

اعتراضات جهانی و اخلال در حرکت مشعل المپیک پیامد سرکوب مخالفان سیاست‌های دولت چین در تبت است.
دولت در تبعید تبت به رهبری دالایی لاما تعداد کشته شدگان تبتی در ناآرامی‌های تبت را بیش از ۱۰۰ نفر می‌داند، اما دولت چین با این آمار مخالف است.

نظرهای خوانندگان

کلا این جاروجنجالهایی که به خصوص تو پاریس سر این مشعل شده و همه این درگیری ها برمی گرده به اینکه این فرانسه سالهاست شده تفرقه انداز بین ملت ها و کارش شده اینکه درقالب دفاع از حقوق بشر به تظاهرات علیه دولت های موفق جهان توسط تعدادی تظاهرکننده کم شمار دامن بزنه و اونو تو بوق های رسانه ای خودش بکنه.درمورد چین وتبت، سیاست فرانسه نشانگر حسادت علنی فرانسه به میزبانی پکن و رشد اقتصادی او هست واز نظر اسیاسی ودیپلماسی هم قصد داره با علم کردن تبت و ترکستان چین به این سیاست تخریبی دامن بزنه.این چیزیه که امریکایی ها هم دنبال می کنن.به نظر من فرانسه به جای اینکارها که به اعتبار بین المللی اش حسابی لطمه زده بهتره به فکر بیکاری و مشکلات اقتصادی خودش باشه که اگر همین چینی ها نباشن بخش زیادی از اقتصاد بازارش مختل میشه.درضمن من نمی فهمم این چه لامایی هست این اقای دالایی لاما که خودشو کرده ابزار دست رسانه های امریکایی و فرانسوی و به جای کارهای معنوی دائم دستش تو دست سیاست مدارهای بدنام دنیاست

-- بدون نام ، Apr 8, 2008 در ساعت 07:37 PM

این که غرب برگزاری المپیک را فرصت مغتنمی برای فشار سیاسی به چین ارزیابی میکند ، همانگونه که در مورد المپیک مسکو کرد ، جز نمایش هرچه عریان تر استفاده ابزاری از همه چیز برای رسیدن به مقصود نمیباشد.
آش آنقدر شور شده است که دالایی لاما که قرار بود نقش اول این سناریو را بازی کند هم پا پس گذاشته است و اینک کاسه های داغ تر از آش از او انتقاد میکنند که چرا واکنش هایش ملایم است.

-- امیر ، Apr 8, 2008 در ساعت 07:37 PM

Stade Charléty: استادیوم شارلتی. شارلی اشتباه است.

-- محمود زرگر ، Apr 8, 2008 در ساعت 07:37 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)