تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مقتدا صدر تهدید به حذف سیاسی شد

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، جنبش شیعی طرفداران مقتدی صدر در صورتی که ارتش مهدی را منحل نکند، از فعالیت در عرصه سیاسی عراق محروم خواهد شد.

این درحالی است‌که آقای مالکی، روز ۲۵ مارس به ارتش این کشور دستور داده بود تا ارتش مهدی را در جنوب عراق خلع‌سلاح کند.

به‌گزارش خبرگزاری نووستی، نخست‌وزیر عراق در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت:مقتدی صدر برای حضور در صحنه سیاسی عراق یا شرکت در انتخابات آتی باید ارتش مهدی را منحل کند.

متن کامل گفتگو را ببینید

جنبش صدر که طرفداران قابل توجهی در عراق دارد، در انتخابات سال ۲۰۰۵ این کشور توانست ۳۰ کرسی از ۲۷۵ کرسی مجلس عراق را بدست بیاورد.

در صورت امتناع مقتدی‌صدر از انحلال ارتش مهدی، پیش‌بینی می‌شود، این جریان شیعی فرصت حضور در انتخابات شهرداری‌های را از دست بدهد.

خبرگزاری رویترز هم امروز به نقل از يكی از دستياران مقتدی صدر اعلام کرد، درصورتی‌كه روحانيون عالی‌رتبه شيعه از جمله آ‌یت‌الله علی سيستانی دستور دهد، مقتدی صدر شبه‌نظاميان ارتش مهدي را منحل خواهد كرد.

حسن الزرقانی به رويترز گفت، صدر از نمايندگان خود در شهر مقدس نجف و شهر قم در ايران خواسته است كه توصيه و نظر رهبران مذهبی ارشد شيعه را در اين زمينه جويا شوند.

در درگیری‌های که از ۲۵ مارس سال‌جاری تا ۳۰ مارس بین ارتش عراق و شبه نظامیان ارتش مهدی وابسته به مقتدی صدر روی داد بیش از ۶۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

از زمان اعلام آتش‌بس در ۳۰ مارس از طرف صدر، درگیری‌های متناوب بین نیروهای عراقی و ارتش مهدی و دیگر شبه نظامیان شیعه، همچنان ادامه دارد.

آمریکا، ارتش مهدی را به سازماندهی اقدامات تخریبی متعدد و آدم ربایی در خاک عراق متهم می‌کند. همچنین واشنگتن اعلام کرده است، فعالیت‌های این ارتش از سوی دولت ایران حمایت می‌شود، ادعای که تهران آن را رد می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)