تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران از درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره خبر داد

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد، تهران درخواست آمریکا در خصوص برگزاری دور تازه مذاکرات درباره راه‌های بهبود امنیت در عراق را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

ایران پیشتر اعلام کرده بود، تنها در صورت دریافت «درخواست رسمی» از سوی دولت عراق برای شرکت در برگزاری دور بعدی مذاکرات سه‌جانبه، آن را قابل بررسی می‌داند.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، آقای حسینی امروز (دوشنبه) در کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران گفت: درخواست مجدد مسئولان آمریکایی را طی یک یادداشت رسمی دریافت کرده‌ایم که تحت بررسی داریم.

هنوز گزارشی از واکنش مسئولان آمریکایی و عراقی در این خصوص منتشر نشده است.

به‌گفته سخنگوی وزارت‌خارجه، ایران در مورد امنیت عراق «با شرایط لازم» حاضر است با آمریکا مذاکره کند.
تاکنون سه دور از این گفت وگوها در سطح کارشناس و سفیر میان سه‌کشور ایران، عراق و آمریکا برگزار شده است.

خبر هسته‌ای

به‌گزارش خبرگزاری فارس، آقای حسینی، همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر «نصب سانتریفیوژ‌های جدید» از سوی ایران گفت: اگر خبر جدیدی در این خصوص مطرح باشد، سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد تا محمود احمدی‌نژاد فردا (سه شنبه) این دستاوردهای جدید را اعلام کند.

کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند، احمدی‌نژاد خبر نصب و راه اندازی 300 دستگاه سانتریفوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای نطنز، واقع در مرکز ایران را اعلام خواهد کرد.

گفته می‌شود سانتریفوژهای جدید از نوع F2 هستند که در مقایسه با سانتریفوژهای F1 که قبلا از آن‌ها استفاده می‌شد، غنی‌سازی را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

گزارش خبرگزاری مهر نیز حاکی‌است، حسینی بار دیگر، درخواست کشورهای غربی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرد و گفت: ایران هرطرح، ایده و مشوقی که متضمن طرح تعلیق فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران باشد را رد کرده و غیرقابل پذیرش می‌داند.

وی از غرب خواست به حقوق کشورها، از جمله ایران برای پیگیری فناوری هسته‌ای غیر‌نظامی در چارچوب قوانین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای احترام بگذارند.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، حسینی همچنین افزود، تماس تازه‌ای میان خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران وجود نداشته است.

آخرین دیدار سولانا و جلیلی ماه نوامبر در لندن انجام شد، ولی این نشست بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس پایان یافت.
در پی تصویب سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، احمدی‌نژاد دستور توقف مذاکرات هسته‌ای با اتحادیه اروپا را صادر کرده است.

تائید سفر هیأت‌ عراقی به ایران

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفر هیئتی عراقی را به ایران به منظور پایان دادن به نبرد میان ارتش عراق و شبه نظامیان ارتش مهدی را تائید کرد.

حسینی اعلام کرد، تهران در این گفت وگوها همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق اواخر ماه گذشته (مارس) دستور عملیات برضد ارتش مهدی (به نظامیان وابسته به مقتدی صدر روحانی شیعه عراق) را در شهر بندری و نفت خیز بصره صادر کرد.

این نبردها چند روز بعد به درخواست مقتدی صدر متوقف شد.

حسینی در این نشست مطبوعاتی همچنین اعلام کرد، به اعتقاد ایران تدبیر مسئولان سیاسی عراق برای خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرقانونی باید به شدت حمایت شود، زیرا در جهت منافع مردم عراق و کشورهای همسایه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)