تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اختصاص بودجه برای عمل تغییر جنسیت

وزارت رفاه ایران پنج تا شش میلیون تومان برای عمل تغییر جنسیت افراد دارای اختلالات جنسیتی اختصاص می‌دهد.

به گزارش ایسنا‌ دکترعبدالرضا مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی ایران در اولین نشست خبری سال جدید اختصاص اعتبار برای برای عمل تغییر جنسیت و تخصیص اعتبار برای انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را از فعالیت‌های مهم وزارت رفاه و تامین اجتماعی دانست.

مسئله «بیماران اختلال هویت جنسی» برای نخستین بار در کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال ۱۳۸۳ مورد بررسی قرار گرفت. دولت ایران در سالهای اخیر موضوع اختلال جنسیتی را مورد توجه قرار داده اما کارشناسان می‌گویند که بودجه اخصتصاص داده شده به افراد ترنس سکشوال بسیار ناچیز است و هزینه عمل جراحی تغییر جنسیت بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان است.

در ایران مرکز مداخله بحران نواب صفوی تنها مرکز دولتی برای افراد دوجنسه است و افراد دوجنسه از سراسر ایران به این مرکز مراجعه می کنند.

اگرچه نخستین عمل جراحی براساس فتوای یک مرجع تقلید دینی از سال ۱۳۶۳ در ایران صورت گرفت اما به دلیل انکه بیماران دوجنسه تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد، تغییر جنسیت آنها به دشواری های فراوانی روبروست.

بنابرآمارهای پزشکی قانونی ظرف ۶ سال گذشته ۴۲۲ نفر از افراد دارای اختلال جنسیتی به کمیسیونهای روانپزشکی پرونده خود را ارائه داده اند اما فقط ۱۱۸ نفر آنان در کمیسیون پیگیری پرونده خود را دنبال کرده اند.

در همین حال ایسنا از تاسیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی خبرداده است. این انجمن از مردم، بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی و خانواده‌های آن‌ها، كسانی كه به نوعی با این بیماری درگیرند، كارشناسان، متخصصان و افرادی كه مایل به حمایت از بیماران هستند، برای همكاری دعوت کرده است.

پایگاه اینترنتی انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی

در سایت این انجمن در مورد اختلال هوین جنسی نوشته شده است:«اختلال هویت جنسی غالبا در سنین كودكی وجود دارد و رفتارهای مغایر با جنسیت بیولوژیك توسط اطرافیان قابل تشخیص و به گونه‌ای است كه افراد مبتلا بعد از رسیدن به سن بلوغ بیشتر دچار مشكل می‌شوند، سنینی كه احساس هویت و داشتن نقش مردانه و زنانه اهمیت زیادی پیدا می‌كند.

در سال‌های گذشته برخوردهای متفاوتی با بیماران مبتلا شده و حتی عده‌ای از آن‌ها بدون این كه ارزیابی روانشناختی شده باشند، خود را به تیغ جراحی می‌سپارند و پیامد بی‌توجهی به این افراد نهایتا آشفتگی در روابط مبتلایان به خانواده و جامعه است. بر همین اساس و با توجه به مشكلات پیش‌گفته، تعریف درست و شناخت این بیماری، فرهنگ‌رسانی، پیشگیری و درمان ـ نه تشویق برای تغییر جنسیت ـ، آشنا كردن مردم با بیماری اختلال هویت جنسی به عنوان بیماری نیازمند مداخله در درمان، شناسایی موارد مبتلا و ایجاد بانك اطلاعاتی، پیگیری موارد قدیمی و تحقیق درباره سرنوشت آن‌ها، جلب مشاركت مردمی و نهادینه كردن آن در راستای كمك به بیماران، ایجاد ارتباط با مجامع علمی جهان و جهت‌دار كردن اقدامات درمانی و پیگیری موارد، از دیگر اهداف تاسیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی است.»


شماره نمابر ۶۶۹۰۸۰۸۱ و شماره‌ تلفن‌های ۶۹۰۸۰۸۰ ، ۶۶۹۰۴۰۴۰ برای تماس متقاضیان و علاقه‌مندان به عضویت و همكاری با انجمن اختصاص داده شده است.

نظرهای خوانندگان

واله تا آنجا كه ما يادمون رئيس جمهور منتخب مردم در دانشگاه كلمبيا فرمودند كه ما از اين چيزها تو بلاد مسلمين نداريم .پس احتمالا مي خواهند بودجه رو بپيچونند وگرنه نعوذ باله مگه ميشه آقاي رئيس جمهور دلبندمان دري وري بگه.

-- شهاب ، Apr 7, 2008 در ساعت 02:05 PM

There is a big difference between Homosexual and Transsexual

also he mentioned that we "dont have Homosexual like you"

This doesnt mean that he stated we dont have it at all !
always be fare my friend

-- persian boy in Toronto ، May 21, 2008 در ساعت 02:05 PM

خواهش می کنم یکی به من بگه باید چه کار کنم پیش کی برم, من چیزی تا خودکشی برام نمونده

-- hossein ، Jul 12, 2008 در ساعت 02:05 PM

ایا زنانه سالم میتوانند تغیر جنسیت دهند

-- بدون نام ، Jul 28, 2008 در ساعت 02:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)