تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

صدور دستور توقف حمله به شبه‌نظامیان عراق

نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق، دستور توقف هر نوع عملیات علیه "افرادی که در این کشور سلاح حمل می‌کنند" را صادر کرد.

بی‌بی‌سی‌نیوز با اعلام این خبر نوشت، این دستور در شرایطی صادر می‌شود که المالکی وعده داده بود تعقیب جنایت‌کاران و قانون‌شکنان را در همه استان‌های عراق ادامه خواهد داد.

هفته گذشته نبرد سنگینی میان شبه نظامیان سپاه مهدی و نیروهای امنیتی عراق در بصره رخ داد.

بر اساس این گزارش، پلیس عراق نیز در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد، یک حمله انتحاری در مراسم تشییع جنازه یک پلیس سنی در استان "دیاله"در 60 کیلومتری بغداد، منجر به مرگ حداقل 15 نفر شد.

مسئولیت حملات انتحاری در چنین مراسم‌هایی در عراق، عموماً به عهده گروه القاعده گذاشته می‌شود.

آسوشیتدپرس نیز در این خصوص نوشت، این دستور پس از آن که مقتدی صدر بزرگ‌ترین رهبر شبه‌نظامیان عراق با وجود فرمان توقف جنگ به نیروهایش، از ادامه دستگیری‌ها گلایه کرد، صادر شده است.

در همین حال، ارتش امریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، در ادامه برخورد نیروهای عراق با شبه نظامیان بصره، هفت نفر از آنان کشته و 16 نفر بازداشت شدند.

مقتدی صدر روز یکشنبه به نیروهایش دستور داد سلاح‌های خود را زمین بگذارند. او همچنین خواستار توقف ادامه تعقیب شبه‌نظامیان و آزادی دستگیرشدگان شده بود.

اگر چه بیانیه نوری‌المالکی به طور مستقیم به شبه‌نظامیان المهدی اشاره‌ای نکرده است؛ اما اعلام کرده این اقدام برای "اعطای فرصت به نادمان و کسانی است که می‌خواهند سلاح‌های خود را تحویل دهند."

با این وجود، مقامات عراقی بر سرکوب شبه‌نظامیان در بصره تا شکستن سنگربندی‌های نظامی در این شهر اصرار می‌ورزند.

در همین حال نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد عراقی اعلام کرد، بیش از هزار تن از سربازان عراقی و نیروهای پلیس این کشور، از نبرد در بصره امتناع کرده یا پست‌های خود را ترک کرده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)