تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آمریکایی‌ها بیش از بریتانیایی‌ها با حمله به ایران موافقند

نتایج یک‌نظرسنجی نشان می‌دهد، نزدیک به ۵۰ درصد شهروندان آمریکایی با حمله به ایران موافقند. این در حالی است که کمتر از ۳۰ درصد بریتانیایی ها به این سؤال پاسخ مثبت داده‌اند.

نشریه اکونومیست در این نظرسنجی از شهروندان آمریکایی و بریتانیایی پرسیده بود «اگر ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد با حمله نظامی به آن موافقید؟»

در پاسخ به این سوال که در جه صورتی حمله نظامی به کشور دیگری را توسط ارتش آمریکا/ بریتانیا مجاز می دانید؟ نزدیک به چهل درصد هر دو ملیت گفته اند فقط در صورتی که مورد حمله قرار بگیریم، نزدیک به 30 درصد آمریکایی ها و 10 درصد بریتانیایی ها گفته اند فقط با مسئولیت سازمان ملل این کار باید انجام شود.
در این نظرسنجی که از سوی مجله اکونومیست انجام شده نظرات شهروندان آمریکایی و بریتانیایی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه شده و هزاران شهروند آمریکایی و بریتانیایی در فاصله هفتم تا یازدهم مارس ۲۰۰۸ برای انجام این نظرسنجی، مورد سؤال قرار گرفتند.

همچنین بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، شهروندان بریتانیایی و آمریکایی اختلافات عمیق در زمینه باورهای مذهبی، ارزش‌های اجتماعی، ایدئولوژی و علایق بین‌المللی دارند.

باورهای مذهبی

در حالی که سیاستمداران آمریکایی و بریتانیایی از زمان وینستون چرچیل تا کنون، بر اشتراکات فراوان این دو ملت در اقتصاد، سیاست و باورهای اخلاقی و دینی تأکید کرده‌اند، نتایج این نظرسنجی جدید، افتراقات اساسی این دو ملت دو سوی آتلانتیک را عیان ساخته است.

بر اساس این نظرسنجی که از سوی مجله اکونومیست انجام شده، ۴۰ درصد مردم بریتانیا و ۱۰ درصد مردم آمریکا به وجود خدا باور ندارند. همچنین اختلاف عمیق مردم دو کشور یادشده در زمینه مذهب تا اندازه‌ای است که ۴۰ درصد مردم بریتانیا به خدا باور دارند، اما این آمار در آمریکا ۸۰ درصد است.

در مورد اعتقاد به وجود جهنم، حدود ۶۰ درصد آمریکایی‌ها و کمتر از ۲۰ درصد بریتانیایی‌ها پاسخ‌شان مثبت است.
بر این اساس، حدود ۲۵ درصد آمریکایی‌ها و ۶۰ درصد مردم بریتانیا به جهنم باور ندارند.

در خصوص آفرینش زمین نیز، در حالی که ۶۰ درصد بریتانیایی‌ها به فرضیه تکامل تدریجی معتقدند، ۴۰ درصد آمریکایی‌ها به دیدگاه کتاب مقدس "انجیل" باور دارند.

نتایج این نظرسنجی حاکی است، باورهای مردم این دو کشور بیشتر در تضاد با یکدیگر است تا در مشابهت؛ مثلاً حتی محافظه‌کاران بریتانیایی هم از دموکرات‌های آمریکایی سکولارتر هستند.

ارزش‌های اجتماعی

بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها در زمینه برخی ارزش‌های اجتماعی مثل سقط جنین و همجنس‌گرایی به یکدیگر نزدیک هستند.

بر اساس گزارش اکونومیست، تنها حدود ۲۰ درصد مردم امریکا و بریتانیا سقط جنین را همیشه قانونی می‌دانند. ۶۰ درصد بریتانیایی‌ها و ۳۵ درصد آمریکایی‌ها آن را غالبا قانونی دانسته؛ اما استثناهایی هم برایش قائل هستند.

حدود ۸۰ درصد مردم بریتانیا و کمتر از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها سکس میان افراد را بدون ازدواج، پذیرفتنی دانسته و کمتر از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها و کمتر از ۵ درصد بریتانیایی‌ها آن را گناه می‌دانند.

در همین حال، ۴۰ درصد آمریکایی‌ها و حدود ۱۵ درصد بریتانیایی‌ها سکس میان دو همجنس را گناه می‌دانند و حدود ۵۰ درصد بریتانیایی‌ها و ۲۵ درصد آمریکایی‌ها آن را کاملاً قابل قبول ارزیابی کرده‌اند. کمتر از ۴۰ درصد بریتانیایی‌ها و حدود ۲۰ درصد امریکایی‌ها هم آن را گناه ندانسته؛ اما نامطلوب دانسته‌اند.

ایدئولوژی

در زمینه ایدئولوژی, ۳۰ درصد آمریکایی‌ها و بیش از ۲۵ درصد بریتانیایی‌ها به نقش بیشتر دولت و افزایش مالیات‌ها در صورت نیاز معتقدند. این در حالی است که نقش کم‌تر دولت (دولت کوچک‌تر) و کاهش مالیات‌ها مورد پسند حدود ۵۰ درصد آمریکایی‌ها و ۳۵ درصد بریتانیایی‌هاست.

مثل بیشتر مردم اروپا، بریتانیایی‌ها بیشتر دیدگاه‌های چپ‌گرایانه دارند. در این نظرسنجی، تمایلات چپ‌گرایانه، شامل دولت بزرگ‌تر، سکولاریسم، آزادی‌های اجتماعی و جهان‌گرایی بوده و تمایلات راست‌گرایانه، درست برعکس آن معرفی می‌شود.

علایق بین‌المللی

تضاد دیگر میان این مردم آمریکا و بریتانیا، به میزان آزادی دولت در دخالت‌های نظامی بین‌المللی باز می‌گردد. بریتانیایی‌ها بیشتر از آمریکایی‌ها بین‌المللی فکر می‌کنند و به تجارت آزاد و جهانی‌شدن باورمندترند.

در مورد عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق، حدود ۳۵ درصد آمریکایی‌ها و کمتر از ۳۰ درصد بریتانیایی‌ها بر ادامه حضور تأکید دارند و کمتر از ۲۵ درصد بریتانیایی‌ها و حدود ۲۲ درصد آمریکایی‌ها بر تعیین تاریخ مشخصی برای عقب‌نشینی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ اصرار می‌ورزند.

به نوشته اکونومیست، دیدگاه‌های مردم دو کشور درباره تغییرات آب و هوایی به یکدیگر بسیار نزدیک است.

نظرهای خوانندگان

گل بود به سبزه هم آراسته شد اشتیاق دولت امریکا برای حمله کم بود ملتش هم به ان اضافه شد

-- بدون نام ، Apr 4, 2008 در ساعت 01:25 PM

یکی به من بگوید آیا جنگی صورت می گیرد یا نه چطور در مورد عراق همه ی مفسرها از چند ماه پیش پیش بینی می کردند که به عراق حماه می شود ولی در مورد ایران همه سکوت کرده اند ؟
خوب ما که در داخل ایران هستیم باید بدانیم و اماده باشیم به هرحال باید مایحتاج بخریم قوت و غذا اماده کنیم یک دفعه که نمی شود از خواب پاشد و دید حمله شده والا سنگ کوب می کنیم ولی لز قبل بدانیم یک ذره بهتر است جمهوری اسلامی هم کارش دقیقه 90 شده است همه چی را از ما پنهان می کند جنگ که دیگر قبض آب و برق و تلفن نیست یا قیمت خانه نیست که شب بخوابی صبح ببینی همه چی 4 برابر شده خواهشا ما را اگاه کنید چه موقع جنگ است یا اصلا جنگ منگی در کار هست یا نه ؟

-- حمید از تهران ، Apr 4, 2008 در ساعت 01:25 PM

جالب بود برام که تقریبا نیمی از امریکایی ها سکس خارج از ازدواج رو گناه می دونن. انگار از ما ایرانی ها خیلی مذهبی ترند!

-- کیوان ، Apr 4, 2008 در ساعت 01:25 PM

Anglosaksenha hamishe asheghe jango khonrizi bodeand.shoma be tarikhe in 2 keshwar negah konid as gharne 19 Englisuha va as gharne 20 ta konon Amrikaeiha che janghaei ra ha rast ya dorogh ya ghanoni ya faghat baraye amyale Estemari ya amprialisti khod be ra andakhteand,mardom Amrika waghean aksarashan nemidonan Iran kojast wali asashon ke soal koni mige hamle konim,wali as natije an bad as jang bikhabaran.,mosalaman matboat naghshe mohemi ra bazi mikonan va bayesti mardom ra dar in zamineha roshan konan.

-- Saied Alman ، Apr 5, 2008 در ساعت 01:25 PM

مردم آمریکا خیلی بیشتر از اروپا و کانادا و سایر جاها از جمله خود ما مذهبی تر هستند.

-- ابراهیم ، Apr 5, 2008 در ساعت 01:25 PM

عراق که مورد حمله قرار گرفت کشوری بود که مورد حمایت کشورهای عرب به صورت ظاهری و باطنی قرار داشت و اعراب همسایه ان مثل ایران از ان تنفر نداشتند الان از ایران هم مردم کشورهای همسایه هم دولت انها تنفر دارد حالا تنفر کشورهای غربی و دولت انها که خود سر منشا جبهه جهانی است بماند
اگر می خواهیم ببیینم که ایا وضعیت موجود امریکا در عراق ان را به عدم حمله به ایران سوق می دهد باید یه چند نکته توجه کنیم
اول اینکه به زمان قبل از حمله به عراق بر گردیم
ببینیم عراق در ان موقع در افکار عمومی جهان چه وضعیتی داشت و ابا به عنوان بک تهدید علنی مطرح بود یا اینکه همه مردم دنیا اعتقاد به نابودی توان هسته ای ان داشتند با این حال مورد حمله قرار گرفت
هیچگاه عراق در زمان حمله به اندازه ایران مورد تنفر افکار عمومی امریکا کشورهای عربی مردم لبنان و کشورهای ارو پایی نبود
در یک کلام عراق به اندازه ایران تنها نبود در کشمکش کنونی ایران بسیار تنها ا ست اگر مسافرتی به کشورهاب عربی در زمان حال یا اروپا کرده باشید این سردی رابه راحتی می بینید
برخوردهای مقامات دولت نهم ایران را همانند بره ای که از گله جدا شده و تنها مانده و بسیار خوراک خوبی برای گرگان است کرده است
در مورد عراق کشورهای عربی هیچگاه مشوق امریکا برای حمله نبودند و فرانسه بسیار مخالف بود نه اینکه کوشنر بیاید و خودش هم یک گروه و سناریو جدید علیه ایران تشکیل داده و به این جدیت پیگیر باشد
عراق هیچگاه کارکردی مخفیانه در مورد کارش مثل ایران نداشت که یکدفعه یک تاسیسات بسیار عظیم در نطنز به صورت ناخواسته مورد کشف واقع شود و ان مستقیم در ارتباط با تسلیحات هسته ای باشد
عوام فریبی های دولت ایران در مورد حقوق انسانها با چاشنی شکنجه های وزارت اطلاعات در مورد عوامل داخل ایران جواب داده است ولی در خارج از ایران مردم دنیا نه فقط حکومت انها از ایران متنفر شده اند بلکه خود انها هم بسیار آکا هانه از ایران به عنوان یک خطر جهانی یاد می کنند که نه فقط مردم خودش را سرکوب می کند بلکه مشغول به انتقال این سرکوبی (صدور انقلاب )به کشورهای همجوار و دنیا است که در مورد عراق صدق نمی کرد صدام هیچوقت نمی خواست انقلا ب صادر کند بلکه حفظ حکومت می کرد
ایران به صورت تاریخی در اقلیت مذهبی و زبانی در میان منطقه ای از اعراب قرار دارد و یک درگیری تاریخی از همه جوانب ان از اروند رود در مرز عراق و جزایر سه گانه در خلیج فارس ...
مورد تنش و غیره ذلک بوده و هست و عملا یک مشوق بالافطره صرف نظر از نوع حکومت و دولت با خودش دارد که در مورد عراق فقط موضوع منحصر به کردها شاید شود ولی ایران هم علاوه بر این موضوع موضوعات فوق هم دارد
حالا دیگر موضوع نارضایتی داخلی از عملکرد بماند رزمندگان واقعی سپاه و بسیج و اطلاعات بعد از جنگ با دیدن عملکرد سران حکومت در پایمال کردن خون همرزمانشان و پرداختن به دزدی و ارتشا و فساد عملا ان توان انقلابی که در اول انقلاب از رهبر انقلاب منشا می گرفتند را از دست داده و فقط به صورت مزدورانی موقعیت طلب انجام وظیفه می کنند و اعتماد قلبی و عملی به بودن چنین نظامی را از دست داده اند
اعتقاد سران حکومت به وجود جنگ برای بقا انقلاب از جمله مسابل دیگر است که این جنگ نه ان است که انقلاب نگه دارد بلکه به باد می دهد (مانورو قابق های بسیج و سپاه در اطراف ناو امریکایی و سخرانی های مقامات دولتی در مورد نابودی اسراییل و ..)

-- بدون نام ، Apr 5, 2008 در ساعت 01:25 PM

,Amrika awal bere in Du Bachei ra ke Zaeide bozorg kone bad biad soraghe ma.bad ma ham chenan Darsi behesh midim ke Haz kone.

-- Rozbeh As Alman ، Apr 5, 2008 در ساعت 01:25 PM

دلیل کمتر بودن فساد اخلاقی آمریکا ایمان مسیحی آنها میباشد که آنها را با اروپا و تمام دنیا متفاوت کرده است البته طبیعتا تمام جامعه آمریکا مسیحی حقیقی نمیباشد. ایماندارن مسیحی آمریکا هر روزه برای برکت آمریکا دعا میکنند و این دعا ها بی ثمر نیست

-- بدون نام ، May 22, 2008 در ساعت 01:25 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)