تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رو در رویی ویلدرس و کابینه هلند بر سر فیلم فتنه

پخش فیلم فتنه و واکنش‌هایی که نسبت به آن صورت گرفته، کابینه هلند و ویلدرس را رو در روی هم قرار داده است.

در جلسه مناظره ای که در پارلمان هلند برگزار شد کابینه هلند، خیرت ویلدرس را متهم به دروغگویی کرد و ویلدرس کابینه را متهم کرد که دست به جعل زده است.

به گزارش روزنامه دپرس هلند، خیرت ویلدرس، نماینده پارلمان هلند و رئیس حزب آزادی، این مسئله را که وی دولت را از قبل در مورد جزئیات فیلمش خبر کرده انکار کرد.

در عین حال ویلدرس از نخست‌وزیر بالکن‌انده خواستار پوزش رسمی شده‌است زیرا از نظر او، نخست‌وزیر بدون اطلاع قبلی از محتوای فیلم، نسبت به "بحران و اقدامات تروریستی ناشی از این فیلم" هشدار نابجا داده بود.

از نظر هیئت وزیران هلند، خیرت ویلدرس، سازنده فیلم کوتاه "فتنه" در پائیز امسال به دو وزیر کابینه این کشور گفته‌بود که قرار است در فیلم خود بخش‌هایی از قرآن کتاب مقدس مسلمانان را پاره کرده و بسوزاند.

از سوی دیگر از نظر ویلدرس، کابینه، آن دسته از اسناد رسمی که این موضوع در آن درج شده را جعل کرده‌است. همچنین به نوشته دپرس آشکار شده که ویلدرس در ماه اکتبر مقامات ضدتروریستی هلند را از محتوای فیلم خود خبردار کرده‌ است.

فیلم "فتنه" تا کنون واکنش‌های بسیاری را از سراسر جهان در بر داشته‌است.

نظرهای خوانندگان

Yek messale faransavi:
Kassi ke bad mikarad toufan dero khahad kard. In Majera toulani khahad boud

-- بدون نام ، Apr 3, 2008 در ساعت 05:05 PM

من یک آته ایست هستم و به خدا و ماوراء طبیعه اعتقاد ندارم ولی احترام به عقاید دیگران و بخصوص عقاید مذهبی را ضروری میدانم.
آنهایی که اینجا و آنجا دم از « واقعیت های » موجود در اینگونه فیلم ها میزنند هیچ دینی را به عنوان نمونه نمیتوانند ذکر کنند که از این «واقعیت ها» مبری باشد.
غرب پس از فروپاشی شوروی ، جهان اسلام را بعنوان چالش بزرگ پیش روی خود میپندارد. زیرا در این آیین هنوز پتانسیل های بسیج شونده وجود دارد.
آنچه که به بنیاد گرایی مربوط میشود ، قبل از همه حامیان بن لادن در مبارزه با شوروی در افغانستان و حامیان رژیم ضد انسانی اسرائیل مسببان واقعی آن هستند

-- امیر ، Apr 3, 2008 در ساعت 05:05 PM

willders nzarate facishtie dardadva bayad oe ra monzavie kard ba tavajoh be inke eslame radiekal ra ham bayad be naghd keshied va monzavie kard. kare willders be hich vajh gabel defa niest.

-- بدون نام ، Apr 3, 2008 در ساعت 05:05 PM

گفتگوی مهاجرانی کجاست؟؟ ممنون
. . . . . . .
زمانه ـ این گزارش را در این صفحه بخوانید و بشنوید!
http://radiozamaaneh.com/special/2008/03/post_492.html
. . . .

-- بدون نام ، Apr 3, 2008 در ساعت 05:05 PM

اگر به خاطر يك آيه جهاد كه در شرايطي كاملاً انساني وضع شده به ما تهمت تروريست بودن مي زنند، خوب است بدانيم در كتاب مقدس موجود مسيحيان، خشونت هاي چندش آوري وجود دارد كه قلب هر انساني از شنيدن آن به درد مي آيد. هنگامي كه به فرمان "يهوه" به شهرها حمله مي كنند و كودكان و زنان را به آتش مي كشند و كودكان شيرخواره مقابل چشم مادران سر بریده می شوند و ميليونها انسان، به خاطر تصاحب زمينشان، بدين طريق نابود مي شوند.

آيا به تصوير كشيدن اين خشونت ها كه از واقعيت هاي كتاب مقدس مسيحيان است، پاسخ مناسبي به توهين کنندگان مسيحی- صهیونیسم نيست؟

اگر ما به خاطر وجود آيه جهاد كه فقط در شرايط ميدان جنگ وضع شده، تروريست هستیم، پس بايد نام اين نسل كشي هاي مليوني كتب مقدس را چه بنهيم؟

مناسب است به چند نمونه از اين موارد در كتاب مقدس اشاره شود:در كتاب مقدس مي‌خوانيم در آن روز تنها در پایتخت 500 نفر را كه 10 پسر هامان نیز جزو آنها بودند، كشته‌اند. روز بعد، باز یهودیان پایتخت جمع شدند و 300 نفر دیگر را كشتند. بقیه یهودیان در سایر استان‌ها، 75 هزار نفر از دشمنان خود را كشتند و در هیچ کجا نقل نشده که این همه کشتار در ازای ریخته شدن حتی یک قطره خون از یک یهودی باشد و سپس تورات یادبود این جشن، ایرانی‌کشی را بر یهودیان فرض و لازم گردانید. (استر 32:10) پوریم یكی از بزرگترین جشن‌های یهودیان است. آنان هر ساله واقعه كشتار 75هزار و 800 نفر ايراني را هر ساله جشن مي‌گيرند و به همین مناسبت، سیزدهم ماه ادار را روزه می‌گیرند. چهاردهم و پانزدهم ماه ادار را به رقص و پایكوبی می‌پردازند و این پاداش ایرانیانی بود که به نقل کتاب مقدس و توسط کورش یهودیان را از اسارت 70 ساله بابلی رهانیدند و به آنها حیاتی دوباره بخشیدند

-- hani ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:05 PM

من با فیلم موافق نیستم ولی با موضع گیری‌های فعلی هم موافق نیستم.
یک نقد اینجا :
http://ourkayak.blogspot.com/
2008/03/blog-post_5515.html
نوشتم برای فیلم و برای موضع گیری‌ها.

-- مهیار ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:05 PM

متاسفانه در هر دو سوی این فرهنگ و تمدنها (مسلمانها و غربیها) تندروها و خشونت طلبها پرچمدارند!

-- مَتَتی ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:05 PM

ویلدرس نه فیلم ساز است و نه از مباحث دینی و اجتماعی چیزی می داند. او فقط برای مطرح کردن خود دست به این کار زده . که موفق هم شده. بهتر است با بایکوت کردن او و فیلم اش چنین مجالی را از او بگیریم.

-- مهسا ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)