تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد ناشران ایرانی از وضعیت مجوز نشر

اتحادیه ناشران وکتاب‌فروشان تهران در نامه‌ای به وزیر ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی، خواستار چاره‌جویی در مورد کتاب‌های معطل‌مانده ناشران در اداره کتاب شد.

به نقل از این اتحادیه، در سه سالی که صفار‌ هرندی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران منصوب شده است، بسیاری از کتاب‌های ناشران به صورت طولانی‌مدت در اداره بررسی کتاب این وزارت‌خانه بلاتکلیف مانده‌اند.

گفتگو با سه ناشر ایرانی

Download it Here!

"حسن کیائیان"، رئیس اتحادیه ناشران تهران، در این نامه با اشاره به نشست‌های مکرر هیئت‌مدیره این اتحادیه با مسئولان اداره کتاب، نوشته‌است: "متأسفانه در این فاصله زمانی به نظر می‌رسد تحولی در این حوزه اتقاق نیفتاده یا این که اگر تغییراتی صورت گرفته انعکاسی در میان صنف نداشته‌است."

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ۱۲ سال است که درباره ممیزی کتاب بر این باور است اگر کتابی از نظر قانونی مشکلی دارد، باید شاکی حقیقی یا حقوقی به دادگاه شکایت کرده و با رأی دادگاه، دستور توقیف یا رفع توقیف کتاب صادر شود.

مهم‌ترین رویدادهای کتاب در سال ۸۶

در این نامه، معطل‌ماندن کتاب‌های منتظر مجوز در طول ماه‌ها و بعضاً بیش از یک‌سال و نیم در اداره کتاب، ابلاغ اصلاحیه‌های گشاده‌دستانه و چند‌باره، پاسخ‌گویی کُنْد (درمواردی) به کتاب‌های رفع ایراد‌شده، گم شدن (موردی) کتاب‌های تحویلی جهت دریافت مجوز (آن‌هم پس از هفته‌ها و ماه‌ها انتظار برای دریافت پاسخ)، احضار برخی ناشران و پس‌گرفتن مجوز انتشار کتاب‌هایی که تمامی مراحل دریافت مجوز را طی کرده‌اند، صادر نشدن اعلام وصول برخی کتاب‌هایی که مراحل دریافت مجوز کتاب و فرآیند چاپ و صحافی را گذرانده‌اند و پاسخ ندادن به مراجعات یا مکاتبات همکاران ناشر، از مشکلات ناشران در بخش‌های اجرایی اداره کتاب عنوان شده است.

متن کامل نامه را بخوانید

بر اساس این گزارش، اتحادیه ناشران با اشاره به لطمات مادی و معنوی وارده این مشکلات به ناشران ایرانی، یشنهاد کرده است "هیئتی سه یا پنج نفره با اختیارات تام" زیر نظر وزیر ارشاد تشکیل شود تا ناشران "خسارت‌دیده و شاکی" بتوانند "بدون هراس از هیچ‌گونه تبعات منفی"، مشکلات مشخص و موردی خود را با این هیئت در میان بگذارند.

نبود قانون مشخصی درباره ممیزی کتاب در ایران، پدیده اعطای مجوز را به مسئله‌ای سلیقه‌ای تبدیل کرده‌است، به طوری‌که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد، برخی از کتاب‌های منتشر‌شده دوران خاتمی، ممنوع‌الچاپ و یا لغو مجوز شده‌اند.

پیش از این نیز خبرگزاری فارس خبر داده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد، در بودجه سال ۱۳۸۷ بودجه ترویج کتابخوانی در ایران را ۲۷ درصد کاهش داده‌است.

مجموع اعتبارات وزارت ارشاد برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات در سال ۸۶ معادل ۹۷ میلیارد و ۴۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. این بودجه برای سال جاری به ۷۱ میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده که در قیاس با بودجه سال جاری ۲۷ درصد کاهش یافته است.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تاریخ ۱۳۶۷ تاکنون، همه کتاب‌های منتشر شده در ایران، باید قبل از انتشار، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرند.

در همین رابطه‌

فهرست کتاب‌های ممنوع‌الچاپ در ایران/ ویکی‌پدیا
آمار نشر کتاب از سال 73 تا سال 84

نظرهای خوانندگان

ممنوع‌الچاپ؟! این ترکیب از اساس غلط است. ممنوع‌الانتشار یک ترکیب کاملن عربی و از نظر نگارشی صحیح ا‌ست، اگر قرار است «فارسی» شود با جا به جایی یکی از کلمات آن نه تنها کار درست نمی‌شود که ترکیب زمخت و غلطی فاحش شکل می‌گیرد.

-- Hosein Javid ، Apr 3, 2008 در ساعت 03:11 PM

رمان عروس سفارشی من از نشر البرز برای چاپ مجددش مجوز نگرفت. رمان وقتی که عشق می میرد در نوبت چاپ دوم دوباره مشروط اعلام شد و بعد از کلی قصابی تا به حال نشر البرز از چاپ آن سر باز زده بخاطر مخارج اضافه حروف چینی و به درد نخور شدن زینگ و فیلم رمان.
رمان ستاره بخت به قلم اینجانب بیشتر نه ماه است که در انتظار مجوز بسر می برد.
رمان خوشه های آرزو مشروط اعلام شد و در سطح وسیعی مورد سانسور قرار گرفت. در حال حاضر هم اجازه ترخیص نهایی آن صادر نشده. نشر البرز از دست رمان های من عاصی شده. خوبست که بقول آقای عباس معروفی رمان عامیانه می نویسم و هنرمند نیستم وگرنه معلوم نبود چه بسرم می آمد.
این را هم بگویم که مجموعه شعرم مجوز چاپ نگرفت. هشت تا از آنها حذف شد. به گفته ناشرین رمان جدی خواننده ندارد و باید از جیب خرج کرد. ناشرین خودشان فهمیده اند که موجودیت آنها در خطرست. دولت اصولگرا می خواهد اداره نشر کتاب را در اختیار خودش بگیرد تا بتواند براحتی همه را ساکت و خفه کند. در این جامعه مخالف به درد نمی خورد. نه وقتی گوش شنوا ندارد و البته مردم حال و حوصله و پول خرید کتاب خواندن را ندارند از دست جدی نویس های روشنفکر هم حسابی خسته شده ان. فقط منتظرن یکی خاطرات گندکاری های خود و دیگران را بنویسد و پرفروش شود. آقای گرامی خانه از پای بست ويرانست و بس. عزت زیاد. الناز حسن زاده

-- elnaz ، Apr 3, 2008 در ساعت 03:11 PM

به نظر من با توجه به سیستم موجود در ایران دیگر نمی‌توان به هیچ وجه به نشر داخل ایران امید داشت ولی آن چیزی که برای ما چشم‌اندازی را می‌گشاید، دنیای وب و نشر الکترونیک است.
از همه‌ی نویسندگان بخصوص خانم الناز گرامی دعوت می‌کنم که به این امر رو بیاورند.

-- مهیار ، Apr 4, 2008 در ساعت 03:11 PM

این هم یکی از بدبختی های بزرگ ما در جوامع توسعه نیافته بخصوص از نظر فرهنگی است که دولت خودش را مسئول هرگونه رویکرد انتقادی و اجتماعی در سطح جامعه و گاه دنیا می داند و هیچگونه مخالفت و انتقاد به مسایل اجتماعی را که در پاره ای موارد دولت نقشی در ایجاد آن ندارد ، تحمل نمی کند. رمان طنز خطر آمریکا جدی است! نوشته ی اینجانب که در کل رویکردی انتقادی به تصور اشتباه گروههای چپ مارکسیست در موضوع عدالت اجتماعی و آزادهای مدنی است و از اساس ارتباطی به این دولت و سیاستهایش ندارد، یکسال و اندی است که از طرف انتشارات روشنگران برای مجوز به ارشاد سپرده است و تا کنون هیچ پاسخی برای انتشار دریافت نکرده است!

-- علیرضا مجابی ، Apr 5, 2008 در ساعت 03:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)