تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

"آن روی سکه انتخابات"
روزنامه آفتاب‌یزد در سرمقاله امروز خود به تجزیه و تحلیلی نتایج انتخابات مجلس هشتم پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به "پیروزی متزلزل" محافظه‌کاران در انتخابات اخیر نوشته است:" اصول‌گرایان نـــــمــــی‌تــــــــوانــــنـــد بـــرای عــدم اقــــبــال 80 درصد واجدان شرایط رای به کاندیداهای مورد نظر خود، دلیلی ارائه نمایند."

به اعتقاد سرمقاله‌نویس آفتاب‌یزد، پیرزو واقعی انتخابات 24 اسفند "مردمی هستند که پای صندوق‌های رای شرکت کرده‌اند."

این روزنامه همچنین، دو جریان محافظه‌کار و اصلاح‌طلب را "شکست‌خوردگان" بزرگ انتخابات اخیر دانسته است.

آفتاب‌یزد در پایان پیشنهاد کرده است، بهتر است محافظه‌کاران در مجلس هشتم، دولت را وادار به اجرای مصوبات مجلس کنند تا در انتخابات آینده مجبور نباشند اصلاح‌طلبان را به "آمریکا باوری" بودن متهم کنند.

"بازی بدون باخت"
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود، نتایج انتخابات مجلس هشتم را با نتایج بازی فوتبال دو تیم استقلال و پرسپولیس مقایسه کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است، در هر رقابتی همان‌طور که "برنده‌ها" نباید "مغرور" شوند، بازنده‌ها هم باید از خود "متانت" به‌خرج دهند.

این روزنامه در ادامه، با تجزیه و تحلیل انتخابات مجلس هشتم، "دشمنان" جمهوری اسلامی را بزرگترین "بازنده‌" این بازی معرفی کرده است.

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود به‌طور تلویحی اعلام کرده است "بازنده" دیگر این بازی سیاسی "اصلاح‌طلبان" بوده‌اند که باید به "آسیب‌شناسی رفتار سیاسی" خود بپردازند.

"حواس‌مان جمع باشد"
روزنامه دنیای اقتصاد، در سرمقاله امروز خود به تاثیر بحران اقتصادی آمریکا بر اقتصاد سایر کشور‌های جهان پرداخته است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد،"به‌هم‌ ریختگی اقتصاد آمریکا از سه‌ماهه چهارم سال 2007 به یک موضوع مهم اقتصاد جهان تبدیل شده است."

این روزنامه به نقل از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده است، اگر بحران اقتصادی آمریکا تدوام یابد،"می‌تواند با توجه به رشد نرخ تورم در اروپای متحد و حتی چین و هند اقتصاد کشوری مثل ایران را نیز در سال جدید شمسی متاثر کند."

دنیای اقتصاد در پایان نوشته است:" رفتار واقع‌بینانه این است که ستاد اقتصادی دولت این تحولات را با دقت و بدون لحاظ کردن مسائل شعاری در کانون توجه قرار دهد. حواس‌پرتی و نادیده گرفتن واقعیت‌های جهانی، اقتصاد و کسب‌ کار در ایران را با پیامدهای منفی مواجه خواهد کرد. حواس‌مان جمع باشد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)