تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شرکت ایران در كنفرانس بازنگری كنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی

هیئتی از ایران در دومین كنفرانس بازنگری كنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی كه از ‪۱۸‬ تا ‪۲۳‬ فروردین ماه در شهر لاهه هلند برگزار می‌شود، شركت می‌كند.

به گزارش ایرنا این هیئت از جانبازان شیمیایی، كارشناسان و پزشكان عضو سازمان غیردولتی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی تشکیل شده‌است. همچنین منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت.

هیئت ایرانی قرار است نمایشگاه‌هایی یك روزه در شهرهای لاهه، آمستردام و نیز شهرهای بروكسل (مقابل پارلمان اروپا) و ایپر (محل وقوع نخستین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیك برپا کند.

كنوانسیون منع تولید، انباشت و كاربرد سلاح‌های شیمیایی كه به كنوانیسون سلاح‌های شیمیایی معروف است در سال ‪۱۹۹۳‬در پاریس به امضای نمایندگان كشورهای مختلف دنیا رسید و در سال ‪۱۹۹۷‬ لازم‌الاجرا شد. هم اکنون‪ ۱۸۳‬كشور دنیا به این معاهده مهم بین‌المللی ملحق شده اند.

در كنفرانس بین‌المللی لاهه نمایندگان سیاسی و حقوقی ۱۸۳‬كشور دنیا حضور دارند، در مورد نحوه اجرای مفاد این كنوانسیون و بررسی نواقص احتمالی آن، هر ‪۵‬سال یكبار در مقر سازمان منع سلاحهای شیمیایی در لاهه به گفتگو می نشینند.

در طول جنگ عراق علیه ایران، رژیم صدام با بكاربردن بیش از دو میلیون و پانصدهزار كیلوگرم مواد شیمیایی موجب مجروح شدن بیش از 110 هزار سرباز ایران شد. همچنین با به کار بردن سلاح شیمیایی در سال 1366 علیه مرد کرد حلبچه باعث کشته شدن صدها غیرنظامی كُرد عراقی، جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر با گذشت بیش از دو دهه از حملات شیمیایی رژیم صدام، هنوز ده‌ها هزار نفر از رزمندگان و مردم غیرنظامی در ایران از عوارض و بیماری‌های دیررس ناشی از سلاح‌های شیمیایی رنج می‌برند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)