تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران دشمن شماره یک آمریکا»

آمریکایی‌ها، ایران را بزرگ‌ترین دشمن کشورشان می‌دانند.

بنا بر نتایج یک نظرسنجی که امروز در واشنگتن منتشر شد، ایران در صدر فهرست دشمنان آمریکا قرار دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، 25 درصد پرسش‌شوندگان آمریکایی در این نظرسنجی معتقدند ایران بزرگ‌‌ترین دشمن آمریکا است.

پس از ایران، عراق با نظر 22 درصد پرسش شوندگان و چین با نظر 14 درصد آن‌ها به عنوان دشمنان اصلی آمریکا قرار دارند.

بنا بر این نظرسنجی که مؤسسه گالوپ آن را انجام داده است، چین، جای کره شمالی را به عنوان یکی از سه دشمن اصلی آمریکا گرفته است.

دراین نظرسنجی، 9 درصد آمریکایی‌ها کره شمالی را دشمن آمریکا توصیف کرده‌اند؛ در حالی که در نظرسنجی مشابهی که سال قبل انجام شده بود، کره شمالی در رده سوم فهرست دشمنان آمریکا قرار داشت و 18 درصد مردم آمریکا این کشور را یکی از دشمنان اصلی کشورشان توصیف کرده بودند.

بر اساس این گزارش، مؤسسه گالوپ اولین بار چنین نظرسنجی‌هایی را اوایل سال 2001 و پس از حملات یازده سپتامبر انجام داد. در آن سال عراق در صدر فهرست بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا بود و پس از آن چین و ایران قرار داشتند.

چین که یک رقیب اقتصادی قدرتمند برای آمریکا است در نظرسنجی سال قبل، دشمن شماره یک آمریکا لقب گرفته بود. عراق هم در این سال‌ها در همه نظرسنجی‌ها همواره یکی از دشمنان اصلی آمریکا لقب گرفته است.

بنا بر این نظرسنجی، جمهوری‌خواهان دو برابر دموکرات‌ها ایران را به عنوان دشمن اصلی آمریکا نام برده‌اند و دموکرات‌ها بیشتر عراق را دشمن اصلی آمریکا اعلام کرده‌اند. سالمندان و کسانی هم که اخبار جهان را دنبال می‌کنند، کمتر از عراق به عنوان دشمن اصلی آمریکا نام برده‌اند.

این نظرسنجی طی روزهای یازدهم تا چهاردهم فوریه از 1007 نفر انجام شده است.

نظرهای خوانندگان

momken ast ke hakemane do keshvar doshmane ham bashand, va na faghat az janebe Iran balke az janebe amrica niz chonin ast. amma be gomane man do melat mitavanand behtarin dostane ham bashand. omidvaram ke melate amrica in nokte ra bedanand.

-- hamed ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:13 PM

شما فارسی ـ انگلیسی زبانها در هر جای اين کره ی خاک هستید به آمريکا و آمريکایی بگویید که ما دشمن آمريکا نيستيم. آمريکا و آمريکایی بايد بداند که اين تنها حکومت اسلامی ايران است که دشمن آمريکاست و باز هم آمريکا و آمريکایی بايد بداند که اين حکومت بيشتر از اينی که دشمن آمريکا باشد دشمن ايران است. از قول من و از قول ما به آمريکا و آمريکایی بگوييد : زنده باد ايران زنده باد آمريکا؛ زنده باد دوستی ایران و آمریکا!

-- بدون نام ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:13 PM

بزرگترین دشمن مردم ایران کیست؟؟
1- دولت ایران
2- آمریکا
3- اسرائیل
4- امارات
5-انگلستان
6-عربستان

-- امید ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:13 PM

مرد روسیه رو جا انداختی.

-- بدون نام ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:13 PM

اميد جان تنها دشمن مردم ايران و کشور ايران حکومت اسلامی است. شما خواهشن دشمن تراشی نکنيد. اگر يک حکومت جمهوری ايران، يک حکومت ملی سر کار آمد بعد شما دشمنی ای از کسی ديديد من هم با شما همصدا می شوم ولی فعلا در طول تاريخ مدرن ايران، اين کشوری دشمنی خشنتر و بی باکتر و ناپاکتر و فساد گستر تر از اين حکومت اسلام ناب نديده و حتا شايد بتوان گفت که بعيد است که در آینده هم ببیند.

-- رجب از تهران ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:13 PM

دولت آمریکا نه دشمن خونی ملت کشوری است و نه در سرشت جامعۀ آمریکا است تا از دیگران کینه به دل بگیرند. برای نمونه شما هیچ وقت نمی بینید که دولت آمریکا مردم را به خیابان ها فرابخواند تا علیه کشور دیگری شعار مرگ دهند یا سیاستمداران آمریکا را نمی بینید که علیه کشوری به سخنرانی نفرت انگیز بپردازند. پس روشن است که سمپاشی و کینه ورزی یک طرفه و از سوی رهبران ایران است. در ٣٠ سال گذشته، این حیله رهبران ایران بوده که از آمریکا در ذهن مردم ایران دشمن بسازند و آمریکا را مقصر ناتوانی های خود کنند. حقیقت این است که مردم آمریکا از ایران تنفر ندارند. آمریکایی ها مانند سایر جامعۀ جهانی نگران این هستند که رهبران ایران با توجه به سابقه شان به جنگ افزار های هسته ای مسلح شوند.

-- گروه فرارسی دیجی ، Apr 2, 2008 در ساعت 06:13 PM

دولت امریکا از ابزارهای رسانه های همگانی برای دشمن تراشی استفاده میکند. برای همین احتیاج ندارد کسی را به خیابان بکشد. برنامه های خبری به کنار، از برنامه های معمولی در نشنال جگرافی، دیسکاوری و تاریخ برای دشمن تراشی استفاده میکنند. امریکاییها ممکن است ندانند ایران کجای جهان واقع شده ولی میدانند که آن فعلا دشمن آنها است، چنانکه قبلا درباره دیگر کشورها چنین میپنداشتند. دلیل آن هم این است که صبح تا شام چیزی، و معمولا آنچه را دولت میگوید، درباره آن کشور میشنوند. چنانکه حالا فکر میکنند اوضاع در عراق بهتر شده، چون رسانه ها کمتر خبری در این باره پخش میکنند. دولت امریکا دو سال پیش غیرمستقیم امکان استفاده از بمب اتم را علیه ایران تایید کرد، اما از دید مردم امریکا این کار بدی نبود و نیست. همزمان مردم امریکا ادعای دولتشان را درباره احتمال ساختن بمب اتم توسط ایران باور میکنند و میخواهند به مقابله پیشگیرانه بروند، همانطور که با دروغ در مورد عراق عمل کردند. اما از اینها گذشته، فقط 25 درصد امریکاییها چنین میاندیشند، 75 درصد بقیه چه؟ آیا معنی آن این نیست که شما طرف خالی لیوان را به نمایش گذاشته اید و اکثر امریکائیان ایران را دشمن خود نمیدانند؟

-- آذر ، Apr 3, 2008 در ساعت 06:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)