تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد فعالان حقوق بشر از سازمان ملل

گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، شورای حقوق بشر سازمان ملل را متهم کردند با اقدامات خود، پوششی برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورهایی که «آزادی بیان را محدود می‌کنند» ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، شورای حقوق بشر سازمان ملل که 47 کشور عضو آن هستند، روز جمعه قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که در آن‌ها توصیه‌هایی برای بازرسان این شورا درباره آزادی بیان مطرح شده است.

سازمان‌های غیردولتی می‌گویند این قطعنامه‌ها تحت تأثیر نگرانی‌ از واکنش‌های مسلمانان، مثل آن‌چه پس از انتشار اخیر یک فیلم درباره کتاب مقدس مسلمانان در هلند رخ داد، از قاطعیت کافی برخوردار نیستند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس اعلام کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل، به جای دفاع از حقوق بشر، تلاش می‌کند در جهت منافع قدرت‌های جهانی و منافع مذهبی گام بردارد.

این سازمان افزوده است: «تمام تصمیمات شورای حقوق بشر در جهت حفظ منافع کشورهای اسلامی یا قدرت‌های بزرگ مانند چین و روسیه اتخاذ می‌شود.»

اتحادیه بین‌المللی بشردوستانه مستقر در انگلیس هم اعلام کرد: «شورای حقوق بشر سازمان ملل، دیگر قادر به اجرای نقش مرکزی خود به عنوان مدافع و مروج حقوق بشر نیست.»

این شورا تا کنون در قبال اقدامات خشونت‌آمیز چین در مواجهه با اعتراض‌های اخیر تبت اقدامی به عمل نیاورده و درباره سابقه حقوق بشر کوبا نیز تحقیقی انجام نداده است.

بر اساس این گزارش، برخی کشورهای غربی و آمریکای لاتین در شورای حقوق بشر سازمان ملل که ابتدا به تهیه پیش‌نویس قطعنامه آزادی بیان این شورا کمک کرده بودند، هنگام رأی‌گیری از آن حمایت نکردند؛ چرا که معتقد بودند این قطعنامه با اصلاحیه‌های مختلف تغییر کرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)