تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایرانیان ۱۳ را در طبیعت به‌در کردند

ایرانیان، امروز سه‌شنبه، آخرین روز از تعطیلات نوروزی را در خارج از خانه‌های خود و در طبیعت سپری کردند و برای برگزاری آیین «سیزده به در» راهی پارک‌ها و بوستان‌های شهرها و روستا‌های خود شدند.

به گزارش خبرنگار زمانه، پارک‌های تهران امروز مملو از خانواده‌هایی بود که قالیچه‌ای پهن کرده و روی آن نشسته بودند و سرگرم نوشیدن چای و خوردن آجیل و تنقلات بودند. صرف یک ناهار دسته‌جمعی هم بخشی از این جشن سنتی است.

بر خلاف دیگر کشورهای خاورمیانه، ایران از سال خورشیدی پیروی می‌کند که در نخستین روز بهار آغاز می‌شود. سال خورشیدی 1387 ایران، 20 مارس 2008 میلادی آغاز شد.

لینک مرتبط در بالاترین
«روز آشتی با طبیعت» به روایت تصویر

علاوه بر ایرانی‌ها، کردها و مردم بخش‌هایی از ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان نیز نوروز را جشن می‌گیرند.

آیین «سیزده به در» در سیزدهمین روز نوروز برگزار می‌شود و براساس باورهای پیشینیان، ماندن در خانه در این روز شگون ندارد.

در این روز، رسم است که ایرانی‌ها سبزه‌های خود را به نشانه این‌که زندگی خوبی داشته باشند، داخل آب می‌اندازند. جوانان و سال‌خوردگان، با این امید که سال جدید سرشار از شادی و موفقیت برای آن‌ها باشد، در فضای باز سبزه گره می‌زنند. دختران جوان هم هنگام سبزه گره زدن آرزو می‌کنند که در سال جدید ازدواج کنند. اما این رسم بتدریج در حال منسوخ شدن است.

«سیزده به در» فرصتی است تا خانواده‌ها و دوستان در دل طبیعت گرد هم جمع شوند. روز 13 فروردین در ایران، روز طبیعت نام‌گذاری شده است.

تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، امسال به ایرانیان این فرصت داد تا از مناقشه هسته‌ای ایران با غرب و نگرانی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، چند روزی به دور باشند.

نظرهای خوانندگان

sizdah nahs nist dar farhange irrani, chandbar bayad in masale ra yadavari kard
The number "thirteen" does not have a bad omen in Iranian culture!if you picked up a book about Iranian culture, you would have known this already

-- Ali ، Apr 1, 2008 در ساعت 10:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)