رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷

مسلمانان از کاتولیک ها پیشی گرفتند

سالنامه واتيكان در گزارش اعلام کرد كه شمار مسلمانان از كاتوليك ها در جهان پيشي گرفته است .

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري آنسا، واتيكان در سالنامه ‪ ۲۵۰۰‬صفحه‌اي خود براي نخستين بار اين موضوع را تاييد كرد.

موسسات آماري متعددي پيشتر در تحقيقات مستقل خود اعلام كرده بودند كه در سال ‪ ۲۰۰۶‬كاتوليك‌ها در جهان معرف ۴/۱۷‬درصد و مسلمانان معرف ‪ ۲/۱۹‬درصد جمعيت جهان بودند.

البته سالنامه واتيكان هنوز در كتاب فروشي‌ها پخش نشده است ،اما روزنامه اوسرواتوره رومانو ارگان واتيكان ،بخش هایی از آنرا منتشر كرده است .

ويتوريو فورمنتي كه از سال ‪ ۱۹۹۶‬مسووليت سالنامه واتيكان را بر عهده دارد،در این مورد گفت : براي نخستين بار در تاريخ ، جمعيت مسلمانان از ما پيشي گرفته است .

وي افزود: درحالي كه خانواده‌هاي مسلمان به زاد و ولد ادامه مي‌دهند ، خانواده‌هاي مسيحي تمايل به كاهش تعداد فرزندان دارند.

گفتنی است این مقایسه بدون در نظر گرفتن تمام شاخه‌هاي مسيحيت يعني كاتوليك‌ها، پروتستان ها، ارتدوكس‌ها و آنگلساكسون‌ها انجام شده است.

مسيحيان ‪ ۳۳‬درصد جمعيت جهاني را شامل مي‌شوند و اكثر كاتوليك ها( ‪ ۸/۴۹‬درصد ) در آمريكاي لاتين زندگي مي‌كنند.

موسسه پايگاه اطلاعاتي مسيحيان جهان نيز قبلا از سبقت شمار مسلمانان از كاتوليك‌ها ياد كرده بود.

اين موسسه براساس داده‌هاي سال ‪ ۲۰۰۵‬شمارمسلمانان جهان را يك ميليارد و ‪ ۳۲۲‬ميليون در قبال يك ميليارد و ‪ ۱۱۵‬ميليون كاتوليك خوانده بود.

نظرهای خوانندگان

به پیش!

-- بدون نام ، Mar 31, 2008 در ساعت 03:49 PM

مقوله ی "دموگرافی" و تاثیرات آن در شکل گیری حرکت های اجتماعی، چیزی است که در اکثر قریب به اتفاق تحلیل های سیاسی اجتماعیِ ایرانی جایش خالی است. می دانیم که خانواده هرچه متمدنتر،کوچکتر. پس خانواده های فقیر و کم فرهنگ زادوولد می کنند و با کمیت جمعیت شان خواهان رفاه می شوند، که حق شان است، اما چون آن ها فقرفرهنگی هم دارند، بازیچه ی ایدئولوژی های مذهبی و غیر مذهبی می شوند و پایه های استبداد را قویترمی کنند. دوبرابر شدن جمعیت ایران از سال 1357 تا به امروز را اگر نگاه کنیم، می بینیم که خانواده های شهری کوچکتر و خانواده های نیمه شهری و روستایی بزرگتر شده اند. یعنی بیست ملیون بسیجی 40 ملیون شده است.
امروزه هم که هرنفر یک رای در انتخابات دارد. پس احمدی نژاد 17 ملیون رای می آورد.
در عراق هم شاهد افزایش جمعیت شیعه نسبت به دیگرآحاد عراق بودیم و نتیجه اش هم قدرت شیعه در حکومت عراق بود. شیعه ای که با ایران پیوند دوستی دارد. در فلسطین هم حماسی ها رشد جمعیت بیشتری را داشتند و حزب الله قویترشد.
شاید حالا بتوان فهمید چرا خمینی مخالف جلوگیری از حاملگی بود.
البته واتیکان هم مخالف جلوگیری از حاملگی است. مسیح و اسلام سرباز می خواهد.

-- بدون نام ، Apr 1, 2008 در ساعت 03:49 PM

این امر حقانیت اسلام را در مقابله با مسیحیت نشات می دهد .

-- آزادی ، Apr 4, 2008 در ساعت 03:49 PM