رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۷

اعلام وضعیت فوق العاده در زیمبابوه

رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان اعلام حالت فوق العاده در زیمبابوه پس از آن صورت گرفت که حزب مخالف دولت ادعا کرد در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان این کشور پیروز شده است.

گروهی از نیروهای پلیس مسلح به باتوم در خیابان های هراره گشت زنی می کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد کمیسیون انتخابات زیمبابوه امروز دوشنبه اولین نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را با پیروزی جنبش مخالف برای تغییرات دموکراتیک اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان هم اعلام کرد، جناح مخالف زیمباوه، کمیسیون انتخاباتی را به تعلل عمدی در اعلام نتایج نهایی انتخابات متهم می کند و معتقد است این روشی برای حفظ قدرتِ رابرت موگابه، رئیس جمهور فعلی این کشور است. کارشناسان معتقدند این انتخابات، چالشی بزرگ برای تداومِ حکومت بیست و هشت ساله رابرت موگابه به شمار می رود.

با افزایش نگرانی های مردم زیمباوه درباره علت تعلل در اعلام نتایج انتخابات، پلیس گشت زنی های خود را در سطح شهر هراره، پایتخت این کشور آغاز نموده است.

رئیس کمیسیون انتخاباتی زیمباوه، علت تاخیر در اعلام نتایج انتخالبات را پیچیدگی روند اخذ رای و شمارش آنها دانست.

حزب جنبش مخالف برای تغییرات دمکراتیک زیمباوه که اصلی ترین بخش بدنه جناح مخالف زیمباوه را تشکیل می دهد، از هم اکنون خود را پیروز نهایی انتخابات سراسری این کشور اعلام کرده است.

تِندای بیتی، دبیر کل این حزب اظهار داشته ما معتقدیم که این تاخیر نشانه وجود پتانسیلی برای دستکاری نتیجه انتخابات و تغییر قانون اساسی (برای تداوم قدرت موگابه) است.

هواداران جناح مخالف از هم اکنون به خیابان های زیمباوه ریخته و پیروزی حزب خود را در انتخابات جشن گرفته اند. با این وجود، مقامات امنیتی زیمباوه هشدار داده اند که اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات مانند تصمیم برای کودتا و براندازی حکومت است و به شدت با آن برخورد خواهد شد.


انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی در زيمبابوه بيست و نهم مارس سال ميلادی جاری برگزار شده است و مخالفان ضمن اعلام پيروزی زود رس خود مدعی تعلل موگابه در اعلام نتايج هستند.

موگابه،دیکتاتور ۸۴ ساله‌ از زمان استقلال زیمبابوه از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ تا کنون، قدرت را در این کشور در دست دارد.