رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷

اعتراض ایران به دبیرکل اتحادیه عرب

وزیر امور خارجه ایران اظهارات عمرو موسی در جلسه افتتاحیه اجلاس سران عرب درباره جزایر سه گانه ایرانی را بی اساس و تکراری خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، منوچهر متکی در مصاحبه مطبوعاتی با چند شبکه تلویزیونی در حاشیه اجلاس سران عرب یاداور شد در دیدار با برخی سران و مقامات حاضر در این اجلاس ، آن ها موضعی دیگر داشتند و بر اساس اخبار دریافتی در نشست های محرمانه سران عرب هم ، هیات اماراتی هیچ مطلبی در این خصوص مطرح نکرده است.

وی با اشاره به روابط خوب ایران و امارات افزود: در سفر سال گذشته آقای احمدی نژاد به امارات ، سفر یک ماه پیش نخست وزیر این کشور و همچنین دیدارهای انجام شده با وزیر خارجه این کشور تاکنون چنین مسئله ای مطرح نشده است و طرح این مسائل تکراری در برخی جلسات حاصل شیطنت ها و دخالت های برخی کشورها در امور منطقه است.

متکی گفت : به نظر می رسد وقت آن رسیده که دبیرکل اتحادیه عرب و کشورهای عربی تلاش خود را بر مسائل مهم جهان عرب و در راس آن فلسطین متمرکز کنند و فرصت سوء استفاده به رژیم صهیونیستی و حامیان آن در خارج از منطقه ندهند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره برگزاری اجلاس سران عرب و مباحث مطرح شده در آن افزود: بسیاری از مسائل مطرح شده در این اجلاس از جمله مسئله فلسطین و عراق از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

متکی در پاسخ به سئوالی درباره میانجیگری ایران برای برطرف شدن مشکلات و سوریه و عربستان گفت : میانجیگری خاصی در جریان نیست اما مواضع ما مبنی بر بهبود و گسترش روابط کشورها به ویژه این دو کشور مهم در برخی گفتگوها مطرح شده است.

وزیر امور خارجه همچنین درباره روابط ایران و عربستان افزود: ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی دارای روابط خوبی هستند که در دو سال گذشته در سطوح مختلف دیدارهایی میان مقامات بلندپایه دو کشور برگزار شده است و همچنان هم رو به گسترش می باشد.

وی به نقش دو کشور در از بین بردن برخی فتنه ها در جهان اسلام میان شیعه و سنی اشاره و تصریح کرد: هر دو کشور مصمم به مقابله با این فتنه ها در کنار دیگر کشورهای اسلامی و مبارزه با اهانت ها به ارزش های اسلامی از جمله قرآن مجید و پیامبر اسلام که از مراکز حساب شده و با هدف سازماندهی می شوند هستند.

متکی در این حال ضمن درخواست ازعربستان برای استفاده از نفوذش در منطقه به ویژه در بخشی از لبنان به منظور کمک به حل بحران این کشور افزود: ضمن آن که معتقدیم کشورهای دیگر نباید در امور داخلی این کشور دخالت کنند و هدف ما کمک عربستان به منظور نزدیک شدن گروه های لبنانی به یکدیگر است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره عراق هم گفت: مشکلات عراق شامل دو بخش ناامنی و اقدامات تروریستی و اشغال این کشور است که طرح ارائه شده جمهوری اسلامی در اجلاس استانبول می تواند آرامش و امنیت را به عراق بازگرداند.

متکی افزود : سوریه به عنوان یکی از همسایگان عراق و رئیس اجلاس سران عراق می تواند نقش محوری و کلیدی را برای حل این بحران داشته باشد ضمن آن که ما از مواضع سوریه در خروج نیروهای اشغالگر از عراق حمایت می کنیم.

نظرهای خوانندگان

معلوم نیست که اقای متکی وزیر امور خارجه کدام کشوریست ! ایران است و یا فلسطین و یا لبنان و یا عراق که اینهمه سنگ مشکلات انان را به سینه میزند !.
هنوز مرکب امضای قرار داد جدید در باره کاهش منافع کشورمان در سهمیه دریای خزر خشک نشده ! هنوز مسائل تجزیه خاک وطن مانند جنبشهای » سیستان و بلوچستان ، خوزستان و اذربایجان «« بپایان نیامده که تازه هر روز هم گسترده تر میشوند ! که ایشان به اتحادیه عرب ( جائی که برای شرکت در گرد هم ائي اخیر ان که در سوریه برگزار شد دست به دامان همه اعضای ان شدند و اخر هم دست خفت بار رد بر سیاه انان زده شد! ) توصیه دستور موابانه نیز به انان میدهد : »» به نظر می رسد وقت آن رسیده که دبیرکل اتحادیه عرب و کشورهای عربی تلاش خود را بر مسائل مهم جهان عرب و در راس آن فلسطین متمرکز کنند و فرصت سوء استفاده به رژیم صهیونیستی و حامیان آن در خارج از منطقه ندهند ««.
حقیقتأ که پرو تشریف دارند این دولت و این رئیس جمهور و این وزیر امور خارجه اش !!.
داوید

-- داوید. ، Mar 31, 2008 در ساعت 08:05 PM

-من از رژیم ناجمهوری نا اسلامی ایران (به خاطر اهانتش به مردم با "ولایت فقیه") متنفرم ولی کشورم را و مردمش را از هر مذهب و عقیده و قوم دوست دارم.
-حرف متقی (نانماینده واقعی مردم ایران) در مورد سو استفاده کردن رژیم نژاد پرست (صهیونیستی مثل نازیم و فاشیسم و آپارتاید) اسراییل کاملا درست است حتی اگر از دهن این نانماینده ایران در آمده باشد.
-لطفا سنگ ظالمان صهیونیستی را به سینه نزنید.

-- دکتر مرتضی آقامحمدی ، Apr 2, 2008 در ساعت 08:05 PM

خوبه. لطفاً وقتشو بیشتر کنید. ممنون

-- رایس ، Apr 16, 2008 در ساعت 08:05 PM