رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷

حکومت نظامی در بغداد

با ادامه یافتن درگیری های خونبار میان شبه نظامیان سپاه مهدی و نیروهای امنیتی دولت عراق، مقررات منع آمد و شد در بغداد تا زمانی نامحدود تمدید شد.
به گزارش ایرنا از بغداد، تلويزيون عراق روز شنبه به نقل از فرماندهي نظامي بغداد اعلام كرد مقررات منع آمد و شد كه از پنجشنبه شب در پايتخت عراق برقرار شده است و قرار بود تا صبح يكشنبه ادامه يابد، به طور نامحدود تمديد شده است.

تلويزيون العراقيه تاكيد كرد كه فرماندهي نظامي بغداد تصميم گرفته است مقررات منع آمد شد در بغداد را تا اعلام بعدي تمديد كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، فرماندهي نظامي بغداد پنجشنبه شب با برقراري مقررات منع آمد شد در اين شهر هرگونه رفت و آمد وسايل نقليه و افراد را تا ساعت پنج صبح يكشنبه ممنوع كرده بود.

اين مقررات به دليل تشديد درگيري ميان نيروهاي دولتي عراق برضد شبه نظاميان اين كشور اتخاد شده بود.

المالکی:تا تسلیم نشوند در بصره می مانم
همزمان با این تصمیم ، نوری المالکی نخست وزیر عراق گروه های مسلح را که با نیروهای دولتی می جنگند، بدتر از شبکه القاعده دانست.



به گزارش واحد مرکزی خبر ،نوری المالکی که به بصره رفته است، در دیدار با شیوخ عشایر شهر بصره گفت: زیاد تحمل کرده ایم و باید از همان ابتدا در مقابل شبه نظامیان در عراق ایستادگی می کردیم.

نخست وزیرعراق شش روز است که دربصره عملیات موسوم به "صولت الفرسان" را علیه شبه نظامی‌های بصره هدایت می کند گفت: گروه های مسلح باید ازمهلت ده روزه برای تحویل سلاح های خود استفاده کنند و تا زمانی که تسلیم نشوند دربصره می‌مانم.

حمایت شورای ریاست جمهوری عراق از تصمیم المالکی
شورای ریاست جمهوری عراق نیز امروز با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از اقدامات دولت برای سرکوب گروه های مسلح در بصره، از مردم عراق خواست تا با پیوستن به عملیات صولت الفرسان ، دولت را در برقراری امنیت کامل در عراق یاری کنند.

آمار تلفات درگیری‌ها
براساس اعلام منابع بیمارستانی عراق در مدت پنج روز درگیریها در این کشور بیش از هزار و هشتصد نفر کشته و زخمی شده اند.

براساس اخرین آمار منابع بیمارستانی بغداد، در مدت چهار روز حملات نیروهای امریکایی به شهرک صدر پنجاه و سه نفر کشته و ۳۸۹ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این گزارش می افزاید درگیری های پنج روزگذشته در بصره یکصد وهشتاد کشته و بیش از پانصد زخمی برجای گذاشته است.

همچنین در مناطق مختلف پایتخت عراق یکصد و سی و سه نفر کشته و بیش از هشتصد و نود نفر نیز زخمی شدند.

درگیری ها درشهرکربلا نیز بیست و یک کشته برجای گذاشته و پنجاه نفر ازگروههای مسلح درحالی که گلوله خمپاره ، راکت و تیربار به همراه داشتند، دستگیر شدند.