رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷

فریدون آدمیت درگذشت

فریدون آدمیت مورخ و محقق تاریخ مشروطه ایران بعد از تحمل یک دوره کسالت و بستری شدن ناشی از بیماری گوارشی امروز درگذشت.

علی دهباشی سردبیر نشریه بخارا با اعلام این خبر در گفتگو با زمانه گفت: "فریدون آدمیت مدت‌ها بیمار بود و امروز بعد از ظهر در حالی در بیمارستان تهران کلینیک درگذشت که ۸۷ سال داشت."

گفتگو با علی دهباشی

Download it Here!

فریدون آدمیت که متولد سال ۱۲۹۹ شمسی در تهران بود در سال ۱۳۲۱ در رشته حقوق و علوم سیاسی فارغ التحصیل شد. در سال دوم تحصیلاتش بود که به استخدام وزارت امور خارجه در آمد تا ضمن کار بتواند به ادامه تحصیل در خارح از ایران بپردازد.

سردبیر بخارا به زمانه گفت: "در مساله مشروطیت بویژه امیرکبیر فریدون آدمیت اظهار نظرهایی کرد که هیچ وقت نقد محتوایی درستی بر آن نوشته نشد و پاسخی جز ناسزا دریافت نکرد." به گفته دهباشی، "نقدهایی که بر کارهای او نوشته شد عمدتا نقدهای ایدوئولوژیک بود."

علی دهباشی در عین حال گفت: "فریدون آدمیت در کار تاریخ‌نگاری به صداقت ایمان داشت."

فریدون آدمیت در حالی وارد دانشکده علوم سیاسی و اقتصاد لندن شد که همزمان به شغل دبیری سفارت ایران در لندن نیز مشغول بود. وی توانست دکترای خود را در تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی از این دانشگاه دریافت کند. پس از آن به سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد برگزیده شد.

همزمان با فعالیت​های سیاسی وی دومین اثر خود را با عنوان "جزایر بحرین: تحقیق در تاریخ دیپلماسی و حقوق بین الملل" به زبان انگلیسی در نیویورک منتشر کرد. اولین کار وی که پایان نامه دانشگاهی اش بود به بررسی زندگی و اقدامات سیاسی میرزا تقی خان امیرکبیر می پرداخت. این اثر که با عنوان "امیرکبیر و ایران" منتشر شد سالها مرجع اصلی برای شناخت این شخصیت عصر قاجاری بود.

در دوران ماموریت، آدمیت به فعالیت​های دیگری از جمله داوری در دیوان حکمیت لاهه نیز پرداخت. او از ۱۳۴۴ تمام وقت خود را صرف مطالعه و تحقیق در عصر مشروطیت کرد و در طی بیش از ۲۰ سال فعالیت، به بررسی آثار و افکار روشنفکران عصر مشروطه و حوادث سیاسی اجتماعی دوران آغاز مدرنیسم ایرانی پرداخت که حاصلش بیش از ۲۵ عنوان کتاب و مقاله است.

آدمیت علاقه​مند به پژوهش در چیستی مشروطه و شناخت این جنبش مدنی در بستر شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران آن زمان بود. "فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت"، "اندیشه های میرزا آقاخان کرمانی"، "اندیشه های میرزا فتحعلی آخوندزاده"، "اندیشه های طالبوف تبریزی"، "اندیشه ترقی و حکومت قانون"، "فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران"، "ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران" از جمله آثار آدمیت است.

نظرهای خوانندگان

مرحوم آدمیت خدمات زیادی به تاریخ معاصر ایران کرد و تلاشهای بسیاری در جهت شناساندن مشروطه کرد . روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

-- احمد راییجی روزنامه نگار - گرگان ، Mar 29, 2008 در ساعت 07:54 PM

Maye tasof ast, farzanegane in dyar chenindar sokot az injahan rakht bar mibandand va na melat vana dolate bi mellat!! yadi az in tarikh sazan nemikonand. rahsh mostadam bad.l

-- ali ، Mar 29, 2008 در ساعت 07:54 PM

راستش من معنی این جمله را نفهمیدم «فریدون آدمیت مدت‌ها بیمار بود و امروز بعد در حالی در بیمارستان تهران کلینیک درگذشت که ۸۷ داشت». کاش دوستان رادیوزمانه کمی بیشتر دقت کنند. البته این اولین دسته گلتان نیست.

-- بیلی و من ، Mar 29, 2008 در ساعت 07:54 PM

fereydone adamait bigoman 1 padide va nabegheye farhangi bod in marde bozorg omri ra dar rastaye eyniat dar tarikh negari va roshangari ghalam zad az barjaste tarin asare ostad bigoman tak negarihaye ishan dar bare roshanfekrane sadre mashrotiat nazire mirzafatali akhond zade va mirza agha khane kermani mibashad name ostad dar farhange iran zende ast va bada behale keshvari ke namdarane khod ra yeki pas az digari az dast midahad va anche dide mishavad ghahtol rejal ast va bass bada be hale ma ke digar adamiat ha va shamloha dar joghrafiaye keshvareman nafas nemikeshand

-- arash naghibian ، Mar 29, 2008 در ساعت 07:54 PM

آن سخن معروف که گفته می شود:
مرگ علما حفره بزرگی در جامعه پدید می آورد منظور مرگ دانشمندانی از قبیل فریدون آدمیت است. نه آخوندها و "علمای" مذهبی

-- حسین میرمبینی ، Mar 30, 2008 در ساعت 07:54 PM

با درود!
خبر ناگوار مرگ آدمیت ، دانشمند بزرگ تاریخ نگاری ایران بسیار غم انگیز است، اما غم انگیز تر آن ک آثار و دست نبشته هایی ک او در طی این سالهای خاموشی حکومت تازیان در کشوی میز صدر اعظم مخلوعش جمع کرده و شاید هم هیچ گااه انتشار نیابد، از خود مرگ او غم انگیز تر است.
چرا که طبق عادت و سنت ایرانیان تمامی آنها از بین میرود و تنها خاطراتی از این و آن برای چرب کردن سبیل بیاننده های ان باقی می ماند.
پرواز را به خاطر بسپار
پرنده مردنی است!

-- نیست اندر جهان ، Mar 30, 2008 در ساعت 07:54 PM

بر رادیو زمانه است که با معرفی آثار ادمیت جوانان ایران زمین را با بخشی از تاریخ سرزمین خود اگاه نماید

-- بدون نام ، Mar 30, 2008 در ساعت 07:54 PM

گفت کسی خواجه سنایی بمرد
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد

-- هامون ، Mar 30, 2008 در ساعت 07:54 PM

آدمیت نگارنده تارخ تجدد ایران بود . او شیفته ترقی ایران بود. درجایی در مورد ضرورت ترقی می نویسد: ترقی به مفهوم دانش سیاسی وجامعه شناسی تغیر وتحول تکاملی هیات جامعه است در رابطه با مدنیت غرب تحولی که عام وهمه جانبه است وشامل سیاست واخلاق واقتصاد وعقاید وکرداراجتماعی و ارزشهای آدمی است.

-- بدون نام ، Mar 31, 2008 در ساعت 07:54 PM

از شمار دو چشم، يك تن كم
وز شمار خرد، هزاران بيش
يادش گرامي باد...

-- عليرضا ، Apr 2, 2008 در ساعت 07:54 PM

هنگامي كه خبر درگذشت فريدون آدميت را شنيدم دنيا در پيش چشمانم تار گشت تا جايي كه بغز گلويم را فشرد. من از عاشقان واقعي دكتر بودم و آرزويم ديدار با او بود اما اين آرزو به يأس تبديل گشت. درود ميفرستم به روح آزاد انديش او كه معناي آزادي را در كتابهاي او مي توان يافت.

-- سياوش ، Apr 3, 2008 در ساعت 07:54 PM

مرحوم آدميت خيلي با بي مهري هاي زيادي روبرو بودند. اگر كسي نمي دانست فكر ميكرد ايشان سالهاست كه دار فاني را وداع گفته اند. به دوستان توصيه ميكنم كتاب "مشروطه ايراني" نوشته "ماشااله آجوداني" را مطالعه نمايند تا با يك تحليل واقعي از تاليفات آن مرحوم در مورد مشروطه بيشتر آشنا شوند.

-- ايمان خردمند ، Apr 4, 2008 در ساعت 07:54 PM