رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷

محکومیت انتشار فیلم" فتنه" توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا پخش فیلم ضد اسلامی فتنه را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اسلوونی که ریاست فعلی اتحادیه اروپا را به عهده دارد با انتشار بیانیه ای تهیه فیلمی علیه دین اسلام توسط یک نماینده پارلمان هلند را محکوم کرد و دامن زدن به نفرت را تنها دستاورد چنین اقداماتی خواند.

"پرودو پری کرانیو"، ریاست کنونی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که دیروز منتشر کرد، افزوده‌است که این اتحادیه و اعضای آن به ضرورت اصل آزادی بیان اعتقاد دارند، اما این آزادی باید در عین احترام به دین و سایر باورها و کنوانسیون‌ها اعمال شود. اتحادیه اروپا در بیانیه خود اضافه کرد: "ما معتقدیم اقداماتی همچون تولید فیلم یاد شده هیچ هدف دیگری را به غیر از دامن زدن به تنفر محقق نمی‌سازد."

اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که تعمیق تفاهم دوجانبه و ایجاد احترام متقابل تنها از طریق تبادل علنی و شفاف آرا و نظرات در عین حمایت از آزادی بیان و نه با تمسک به خشونت محقق می‌شود.

یک قانونگذار هلندی اخیرا بدون توجه به اعتراضات و انتقادهای مطروحه فیلمی را علیه اسلام تولید کرد و بر روی اینترنت قرار داده‌است.

"پییر شتگ مولر" وزیر خارجه دانمارک نیز پخش فیلم ضد اسلامی را محکوم کرد و آن را اقدامی غیرمنصفانه و عاملی برای ایجاد تنش در جهان دانست.

به خبرگزاری رویترز از بردو (اسلوونی)، مولر در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرنگاران افزود : "نمی‌توان یک میلیارد و ‪۳۰۰‬میلیون مسلمان را تروریست احتمالی دانست." مولر تاکید کرد : "افرادی از این فیلم نه برای همکاری که برای ایجاد تنش هرچه بیشتر استفاده خواهند کرد."

به گفته دیپلمات‌ها، شمار زیادی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا درنشست مشترک خود درباره پیامدهای منفی پخش این فیلم ابراز نگرانی کرده اند.

"دیوید میلیبند" وزیر خارجه انگلیس در این زمینه گفته است: "هرچند که ما معتقد به آزادی بیان هستیم و لی باید بدانیم که سازمان‌های قانونی و قضایی بر این نکته تاکید دارند که آزادی بیان نباید برای ایجاد کینه‌های دینی و نژادی مورد استفاده قرار گیرد."


گفتنی است، نخست وزیر هلند این فیلم را تقبیح کرده و اتحادیه اروپا انتشار این فیلم را محکوم کرده است و همچنین "بانکی مون " دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به این فیلم واکنش نشان داده پخش این فیلم را محکوم کرده و آن را از چارچوب آزادی بیان خارج دانسته است.

نظرهای خوانندگان

این ها هم از ترس خودشون حرف می‌زنن یا هم نفسشون از جای گرم در میاد، بله یک میلیاردو خورده‌ای مسلمون تروریست نیستن ولی خیلی‌هاشون دخترا رو ختنه می‌کنن و همچنین بقیه دین‌ها رو نجس می‌دونن و اگه هم یکی از مسلمونی پشیمون شد، سنگسارش می‌کنن

-- یکی ، Mar 29, 2008 در ساعت 03:34 PM

این که چیزی نیست. تازه همگی پسرهایشان را ختنه می کنند! : )

-- فرزانه ، Mar 30, 2008 در ساعت 03:34 PM

چی شد اگه که فیلمی علیه مسیح ساخته بشه آقایون و خانومای مسلمون خوشحال هم می شن؟ چی شد اگه که به همه ادیان و به انسانیت توهین بشه این مسلمونای خنگ ککشون هم نمی گزه اما اگه فقط ما آیه های قرآن رو بررسی کنیم اون وقت خونمون مباحه؟ واقعا که این رئیس اتحادیه اروپا هم آبروی اون قاره رو برده. اه.

-- علی بیخدا ، Mar 30, 2008 در ساعت 03:34 PM