رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۷

برداشته‌شدن فیلم "فتنه" از سایت و ادامه واکنش‌ها به پخش آن

فیلم جنجال‌برانگیز مخالف اسلام ساخته سیاستمدار هلندی، خِیرت ویلدِرس، که در تارنمای بریتانیایی «لایولیک» به نمایش در آمده‌بود بامداد روز شنبه از این تارنما برداشته شده و پیامی در صفحه آغازین آن وب‌سایت دلیل آن را چنین توضیح می‌دهد:

"در پی تهدیداتی جدی علیه کارمندان ما و برخی گزارش‌های نادرست از بعضی رسانه‌های بریتانیایی که می‌تواند مستقیماً برای کارمندان ما ایجاد خطر کند، «لایولیک دات کام» راه دیگری نداشته به جز این‌که فیلم فتنه را از سِرور خود حذف کند. امروز روزی غم‌انگیزی برای آزادی بیان بر روی اینترنت است ولی ما ناگزیریم امنیت جانی کارکنان خود را بر همه چیز دیگر ارجح بدانیم."

این فیلم البته از لایولیک به دیگر تارنماها کپی شده و هنوز در وب‌سایت‌های دیگری از جمله یوتیوب قابل تماشا است.

فیلم ۱۶ دقیقه‌ای "فتنه" ساخته خیرت ویلدرس، نماینده راستگرای پارلمان هلند و رئیس حزب آزادی که پنج‌شنبه شب منتشر شد و مضمون آن "مرتبط دانستن متون قرآن با خشونت‌های افراطگرایان اسلامی" است واکنش‌های مختلفی را در هلند و جهان در بر داشته‌است.

واکنش‌ها به پخش فیلم

در هلند گروه‌ها و انجمن‌های مسلمان با میانه‌روی و بدون تحریک احساسات با موضوع پخش فیلم "فتنه" برخورد کرده‌اند. رهبران اسلامی مساجد هلند نیز از همه خواسته‌اند تا با آرامش برخورد کنند و از روز گذشته درب‌های مساجد هلند به روی همگان باز است تا برای بحث و تبادل نظر آرام به این اماکن رجوع کنند.
یک میلیون نفر از جمعیت شانزده‌میلیونی کشور هلند مسلمان هستند که بیشتر آن‌ها را مهاجران مراکشی، ترکیه‌ای و اندونزیایی تشکیل می‌دهند.

یک نظرسنجی در هلند که روز شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از مردم هلند این فیلم یا بخشی از آن را دیده‌اند.
نظرسنجی دیگری که از شبکه یک تلویزیون هلند پخش شد بیانگر اینست که یک‌چهارم از هلندیان با ساخت و پخش این فیلم مخالفند، برای ۵۰ درصد از هلندیان پخش این فیلم فرقی نمی‌کند و آن را مهم نمی‌دانند و ۲۵ درصد دیگر با انتشار این فیلم موافق است.

به گزارش همین شبکه، کشورهای آلمان و بلژیک به شهروندان خود در مورد خطر تروریسم پس از انتشار این فیلم هشدار داده‌اند.
خبرنگار کانال ۱ هلند در خاورمیانه در مورد جو عمومی در آن منطقه پس از انتشار فیلم فتنه گفت: "در حال حاضر عده کمی اطلاعی از آن دارند. در افغانستان اعتراضاتی شنیده می‌شود. در خاورمیانه مردم متوجه آزادی بیان نمی‌شوند زیرا در شرایط دیکتاتوری زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند چطور دولتی که خود مخالف این فیلم است نمی‌تواند آن را ممنوع و سانسور کند و از پخش آن جلوگیری کند. مردم این منطقه متوجه مسئله آزادی شهروندان و آزادی بیان نیستند."

دولت هلند و همچنین بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پخش این فیلم را محکوم کرده‌اند. بان کی‌مون این فیلم را توهین‌آمیز توصیف کرد و ایران و بنگلادش نیز نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌اند. پاکستان رسماً به سفیر هلند در کشور خود اعتراض کرده‌است.
سازمان کنفرانس اسلامی این فیلم را "توهینی به ۱.۳ میلیارد مسلمان جهان" نامید و اعلام نمود "این فیلم ربطی به آزادی بیان ندارد."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنگاپور و همچنین نخست‌وزیر پیشین مالزی، ماهاتیر محمد، روز شنبه فیلم خیرت ویلدرس را محکوم نموده‌اند. بنا بر همین گزارش خالد نصیری، وزیر ارتباطات کشور مراکش، خیرت ویلدرس را "عقب‌مانده ذهنی" لقب داده‌است.

در کراچی پاکستان در حدود ۴۰ نفر از هواداران یک گروه افراط‌گرای اسلامی به نام «جماعت اسلامی» در خیابان تظاهر کردند و شعار "مرگ بر فیلم‌ساز" سر دادند.

فیلمی دیگر

در هلند، افشین عِلّیان، فیلسوف، حقوقدان و استاد دانشگاه لیدن که از چهره‌های تلویزیونی هلند نیز هست فیلم ویلدرس را "برای به فکر انداختن مسلمانان در مورد خشونت" "مفید" قلمداد کرد ولی نسبت به فیلم دیگری که قرار است بیستم آوریل امسال منتشر شود هشدار داد.

فیلم مذکور فیلمی کارتونی در مورد بخشی از زندگی پیامبر اسلام است که توسط احسان جامی، از ایرانی‌تباران مقیم هلند و رئیس کمیته مسلمانان پیشین، در دست تهیه اعلام شده. موضوع این فیلم کارتونی، پیامبر اسلام و همسر وی عایشه و روابط ایشان اعلام شده است.

افشین علیان پیامدها و خطرات احتمالی انتشار این فیلم برای جان احسان جامی را به او گوشزد کرد. از دید او خطرات صدور فتوای قتل برای احسان جامی بسیار بیشتر از چنین خطری در مورد خیرت ویلدرس است. زیرا به گفته او "اعلام چنین فتوایی به ویلدرس که عضو پارلمان هلند است "اعلام جنگ به هلند" می‌تواند قلمداد شود ولی صدور فتوا علیه احسان جامی چنین پیامدهایی را در بر نخواهد داشت." علیان در مورد مصادف بودن بیستم آوریل با روز تولد هیتلر نیز به احسان جامی هشدار داد.
افشین علیان نظرات خود را چنین ادامه داد: "البته اگر احسان جامی این گونه فیلمی نسازد کس دیگری خواهد ساخت. ما فیلم‌های متعددی در این موضوعات در سال‌های اخیر داشته‌ایم. مسلمانان باید با موضوع آزادی بیان کنار بیایند. اروپا نمی‌تواند خود را گروگان چند کشور اسلامی بکند. باید آئینه‌ای جلوی مسلمانان افراطی گرفته بشود."

خبر مرتبط

واکنش ایران و اتحادیه عرب به پخش فیلم "فتنه"

نظرهای خوانندگان

بنده همین الان فیلم را دیدم
در تمام فیلم هیچ اهانتی صورت نگرفته است. فقط و فقط آیات قرآن ،مصاحبه با مسلمانان، سخنرانی و خطابه های مفتی های گرامی پخش شده
تعبیر کاملا درست آن همان آینه در برار مسلمانان است.
در نهایت با قدرت گیری اسلام در غرب مخالفت شده است.
به صدا درآمدن فریاد اعتراض برادران عزیز مسلمان آنهم در حالی که می دانیم از هر 100 نفرشان 1 نفر هم بندرت فیلم را دیده است نشانگر ناآگاهی و عملکرد گله ای آنهاست.

-- omid ، Mar 29, 2008 در ساعت 08:03 PM

سوال بزرگ اينجاست كه چرا اين سينه چاكان آزادي و دمكراسي وقتي كسي در همين اروپاي آزاد به جرم! تحقيق راجع به هلوكاست دستگير و محكوم مي شود كوچكترين صدايي از خود صادر نمي كنند؟ آيا اگر كسي بگويد مثلا در هلوكاست به جاي 6 ميليون فرضا 5/5 ميليون كشته شده اند احساسات چند ميليون يهودي را جريحه دار كرده و بايستي محكوم و زنداني شود(نمونه هاي ديويد ايروينگ و روژه گارودي) ولي اگر فردي با توهين به يك پيامبر الهي احساسات 5/1 ميليارد مسلمان را زير پا له كرد اشكالي ندارد و از تبعات آزادي بيان است؟!! خوشبختانه به فضل الهي ديري است كه اين بازي دمكراسي و آزادي بيان در غرب نيز ريشش درآمده و خريداري ندارد. چگونه اين تناقضات را حل مي كنند؟

-- احمد ، Mar 30, 2008 در ساعت 08:03 PM

در حال حاضر این دولت جنایتکار امریکا و اسرائیل غاصب و دول غربی (فرانسه و انگلیس و آلمان و .....) هستند که در افغانستان ، عراق فلسطین و .... به وحشی گری و کشت و کشتار مردم و زنان و کودکان بی گناه مشغول می باشند حال مسلمانان خشونت طلب و جنگجو هستند یا این کشورهای خونخوار و جنایتکار ؟

-- سانا ، Apr 5, 2008 در ساعت 08:03 PM