رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۷

درخواست مقتدی صدر برای مذاکره رد شد

مقتدا صدر روحانی شیعی عراق، خواستار گفت وگو برای پایان دادن به نبردهای چند روز اخیر در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نجف، حازم العراجی یكی از دستیاران ارشد مقتدا صدر در شهر نجف اعلام كرد كه گروه شبه نظامی ارتش مهدی از تمامی طرفها كه خواهان راه حل سیاسی و اعتراضهای صلح آمیز هستند، می‌خواهد که خون عراقی ها را به زمین نریزند.

درخواست صدر در حالی منتشر شده است كه نوری المالكی نخست وزیر دولت عراق روز پنجشنبه مخالفتش را با هرگونه گفت و گو و مذاكره اعلام كرد.

از سوی دیگر، بنابر اعلام شبكه تلویزیونی العراقیه، فرماندهی نظامی بغداد هر گونه آمد و شد خودروها و افراد پیاده را در این شهر از پنجشنبه شب تا صبح یكشنبه ممنوع اعلام كرد.

این تصمیم، بدنبال درگیری های خونین چند روز اخیر میان شبه نظامیان عراقی با نیروهای آمریكایی و نظامی این كشور در بغداد و دیگر شهرهای عراق، گرفته شده است.

این درگیری ها كه از روز سه شنبه گذشته با گلوله باران منطقه امنیتی سبز بغداد همراه شده است، تاكنون یكصد نفر كشته و صدها زخمی در برداشته است.

در همین حال در تحولی دیگر در عراق، یک منطقه در نزدیکی سفارت ایران هدف اصابت خمپاره قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبر ایران، در این حمله یکی از خمپاره ها در منطقه ای که در نزدیکی ساختمان سفارت ایران در بغداد قرار دارد، سقوط کرد اما هیچ گونه آسیبی به ساختمان سفارت و کارکنان آن وارد نشد.

گفتنی است سه روز قبل ژنرال پترایس ، فرمانده نیروهای آمریکا در خاور میانه ایران را عامل اصلی حمله به منطقه سبز بغداد دانسته بود. از فردای آن روز نیز درگیری ها با نیروهای ارتش مهدی در بصره آغاز شد. هم اکنون تنها ۲۴ ساعت تا پایان ضرب الاجل نوری المالکی به مقتدی صدر برای تسلیم باقی مانده است.

نظرهای خوانندگان

in guruhe ertejayi va lompane sadr keh ba budjeye Irani dar haale kharabkariye yek keshvar hast, chizi joz ghodeyi sartani nist va bayad hamantor keh AlMaleki fahmieh kareshun yeksareh besheh

-- Shahin ، Mar 29, 2008 در ساعت 12:30 PM

البته در اینکه این مسایل بر مردم امریکا که به شدت در دنیای امریکا و هالیوود محبوس شده اند تاثیر گذار خواهد بود شکی نیست و این بهترین زمان برای جمهوری خواهان است تا انتخاب مک کین به عنوان طرفدار جنگ عراق را تضمین کنند.

-- mohammad ، Mar 29, 2008 در ساعت 12:30 PM