رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۷

استقبال چین از عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای

دولت چین از تمایل ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.
به گزارش ایرنا از پکن ، " چین گانگ " سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تمایل ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران هم‌اکنون عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و عضویت ایران در این سازمان برای چین مایه خوشحالی و خرسندی است.

وی گفت که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موجب تقویت همکاری‌های ایران در ابعاد مختلف با این سازمان اقتصادی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: سازمان همکاری شانگهای اصل مشورت و مذاکره را دنبال می‌کند ، از این رو این مسئله باید درمیان کشورهای عضو این سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان یک سازمان همگرایی منطقه‌ای است که نخست در سال ۱۹۹۶به منظور حل مشکلات مرز میان چین و کشورهای شوروی پیشین تأسیس شد. چین و روسیه دو عضو اصلی این سازمان هستند و همکاری بیشتر اقتصادی و فرهنگی از اهداف این سازمان اعلام شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در ششمين اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای که در سال ۲۰۰۶ در شهر شانگهای برگزار شد آمادگی ایران برای گسترش همکاری با این سازمان را اعلام کرده بود.

چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.
جمهوری اسلامی‌ایران، هندوستان ، پاکستان و مغولستان چهار کشور عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند.

نظرهای خوانندگان

be nasare man har che Iran betawanad dar etahadihaye binalmalaly ozwiat dashte bashad behtar ast va in baes mishawad ke dar rawabete international behatar amal konad.dar waghe in peymanhaye hamkari baese roshde Economic va dar payan roshde eghtesady mishawad.rooj as uk

-- بدون نام ، Mar 27, 2008 در ساعت 02:03 PM