رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۷

تظاهرات هواداران مقتدی صدر در بغداد

هواداران مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی و رئیس نیروهای شبه نظامی موسوم به سپاه مهدی، با تجمع در دفتر سیاسی این نیرو در بغداد‌، علیه دولت نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دفتر سیاسی گروه مقتدی صدر درباره این تجمع گفته است که طرفداران مقتدی صدر از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی با تجمع در دفتر سیاسی جنبش صدر و سر دادن شعارهایی خواستار برکناری نخست‌وزیر عراق شده‌اند.

وی افرود: مقتدی صدر همچنین از مالکی خواسته است بصره را ترک کند و هیئتی پارلمانی را برای حل بحران کنونی به این شهر اعزام کند

از روز گذشته مهلت ضرب‌الاجلی ۷۲ ساعته به مقتدی صدر برای تسلیم نیروهایش آغاز شده است.


درگیری شدید میان نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان مسلح سپاه مهدی به رهبری مقتدی صدر، از بامداد ‌سه‌شنبه در شهر بصره آغاز شده و دو طرف علاوه بر تبادل آتش اسلحه سبک، به پرتاب خمپاره به سوی مواضع یکدیگر مبادرت کرده‌اند.

از آغاز اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، حفظ امنیت بصره بر عهده نیروهای انگلیسی بود اما در دسامبر گذشته، این مسئولیت به نیروهای امنیتی عراق واگذار شد و یگان‌های انگلیسی در فرودگاه بصره‌، واقع در حومه شهر مستقر شدند.

بصره از جمله شهرهای شیعه‌نشین عراق است و شبه نظامیان شیعه از جمله سپاه مهدی، در این شهر فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند.

"هدف حملات بصره گروه صدر نیست"

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف شیعی حاکم بر عراق روز پنج‌شنبه اعلام نموده که حملات نظامی به بصره برای برخورد با "گروه‌های تبهکار" انجام می‌گیرد و هدف از آن رویارویی با نیروهای مقتدی صدر نیست.

سامی العسکری، مشاور سیاسی نخست‌وزیر و از اعضاء پارلمان عراق گفت: می‌خواهم به مقتدی صدر و رهبرش این پیام را بفرستم که این عملیات او را هدف نگرفته است. هدف این عملیات آن‌هایی هستند که از نام تو استفاده می‌کنند ولی جزء گروه تو نیستند."
به گفته عسکری، پیش از این نوری المالکی نیز اعلام داشته که هدف از این عملیات گروه‌های مافیایی سرقت نفت و مجرمان هستند.