رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷

اعلمی:مشروعیت نظام سیر نزولی دارد

اکبر اعلمی نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای گفت که تنها 47 درصد مردم در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرده اند.

به عقیده این نماینده پیشین مجلس که صلاحیتش برای نامزدی مجلس تایید نشد، میزان مشارکت مردم نسبت به دوره قبل 5 درصد کاهش یافته است.

وی که در سایت شخصی اش حضور واجدین شرایط در پای صندوقهای رای را بررسی کرده نوشته است:«براساس سرشماری سال 1385 جمعیت کل ایران 70495782 نفر بوده است.از این میان 21064537 نفر زیر 17 سال سن داشته اند و 1790656 نفر نیز 17 ساله بوده اند که در پایان سال 86 هنگام رای گیری 18 ساله شده اند. در اینصورت افراد 18 سال ببالای واجد شرائط برای رای دادن در کشور 49431245 نفر می باشد.نظر به اینکه در سال 85 نرخ مرگ و میر در کشور بطور متوسط حدود 6/0 در صد بوده است اگر در سال 86 نیز نرخ مرگ و میر را همین عدد فرض کنیم ،در اینصورت حدود 297764 نفر از افراد واجد رای دادن فوت شده اند که با کسر آن از تعداد جمعیت بالای 18 سال در کشور،حدود 49133481 نفر واجد شرائط رای دادن در کل کشور باقی می مانند. با توجه به اینکه بر اساس سرشماری انجام گرفته حدود 1594628 نفر از کل جمعیت ایران ، از اتباع خارجی بوده و نمی توانند در انتخابات شرکت کنند(با فرض اینکه همه آنها بالاتر از 18 سال سن داشته اند) ،در اینصورت با کسر آن از کل جمعیت 18سال ببالا در ایران، 48835717 ایرانی واجد شرائط برای رای دادن در هشتمین دوره انتخابات مجلس هستند. حال چنانچه ادعای مسئولان مبنی بر اینکه کل آراء ماخوذه در کشور 22میلیون و 832 هزار نفر می باشد، صحت داشته باشد ، در اینصورت 75/46درصد از واجدین شرائط در انتخابات اخیر شرکت کرده اند که در مقایسه با دوره قبل که میزان مشارکت 21/51 درصد بوده است، 46/4 درصد کاهش مشارکت داشته ایم.»

وی با بررسی گفته های امام جمعه تبریز اینطور نتیجه گیری کرده که مشروعیت نظام جمهوری اسلامی رو به کاهش گذاشته است. «امام جمعه تبریز گفته است که "شرکت گسترده مردم در انتخابات لبیک به مقام عظمای ولایت بود" و استاندار آذربایجانشرقی نیز اعلام کرد که "انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی رفراندوم مشروعیت نظام بود" از آنجا که استفاده از چنین تعابیری جزء شعارهای مرسوم بسیاری از مسئولین است، لذا حتی اگر چنین ادعاهائی را هم مبنای داوری قرار دهیم ،در اینصورت مفهوم مخالف استدلال فوق این خواهد شد که نظام جمهوری اسلامی در میان 25/53 در صد مردم کشور،26/73 درصد مردم تهران،8/51 درصد مردم آذربایجانشرقی،8/70 درصد حوزه انتخابیه تبریز و حومه و حوزه انتخابیه...فاقد مشروعیت می باشد!؟»

وی افزوده:«و با توجه به توصیه مقام رهبری مبنی بر اینکه " نمایندگانی انتخاب شوند که راه را برای خدمت دولت هموارتر کنند" ، میزان تبعیت مردم از مقام رهبری در این خصوص در انتخابات اخیر در حالت خوشبینانه آن معادل با حاصل جمع آرائی است که در هریک از حوزه های انتخابیه آگاهانه به داوطلبان مدافع دولت ریخته شده است که این رقم در تهران و حومه بین 500-400 هزار نفر است اگر آمار بسیجیان و سپاهیان و ...در کشور و بویژه تهران و توصیه فرمانده کل سپاه را مد نظر قرار دهیم ، نتایج حاصله بسیار معنا دار خواهد شد. از طرفی با توجه به سیر نزولی کاهش میزان مشارکت مردم در هر دوره، نتیجه دیگر پذیرش ادعای فوق این خواهد شد که مشروعیت نظام هم سیر نزولی دارد!؟»

اعلمی در پایان نتیجه گیری کرده که همواره یک اقلیت خاص با پشتوانه اندک مردمی حکومت را اداره می‏کنند. وی گفت: « تجربه نشان داده است که در ایران حدود 40 تا 65 درصد از آرای ماخوذه فارغ از نوع رژیم حاکم با توجه به همین علائق و مناسبات در صندوق ها ریخته می شود و ارتباطی با نظام سیاسی حاکم ندارد. در تهران با توجه به آرای داوطلبان موسوم به اصولگرا، می توان گفت که حدود 12-10 درصد از آرای واجدین شرایط برای رای دادن، با توجه به علائق حکومتی و بصورت سنتی در صندوق ها ریخته شده است و همین درصد کم و بیش در سایر نقاط ایران نیز حاکم است و یک طیف خاص از قدرت های انتصابی، با تکیه بر همین بخش از آراء بر اکثریت مردم اعمال اقتدار و حکومت می کنند.»

در انتخابات مجلس ایران صلاحیت بیش از 2 هزار نماینده تایید نشد و محافظه‏کاران اکثریت مجلس آینده ایران را به دست گرفته اند.

نظرهای خوانندگان

lotfan address saite aalami ra baraie man beferestid
. . . . . . . . . . . . . .
زمانه ـ آدرس وب سایت شخصی آقای اعلمی
http://www.akbaralami.com/
. . . .

-- nadi ، Mar 26, 2008 در ساعت 08:08 PM

salam man fekr konam titr behtary mishod entekhab kard

-- hadi ، Mar 27, 2008 در ساعت 08:08 PM

یک سوال ساده از آقای اعلمی!
چرا در این دوره که صلاحیت ایشان تایید نشد؛ مساله ی مشروعیت نظام دغدغه ی ایشان شده؟ مگر این سیر نزولی در دوره های قبلی وجود نداشت؟

-- آرش ، Mar 27, 2008 در ساعت 08:08 PM

باید متذکر شوم در شهرهای کوچک آنهایی که رای داده اند 50 الی 60 درصدشان به خاطر تحریک احساساتشان توسط نمایندگان مختلف بر سر صندوقهای رای رفته اند نه بر اساس اگاهی . آنها به یک نماینده نه به خاطر اینکه متخب شود رای داده اند بلکه به این خاطر رای داده اند که نماینده طرف مقابل انتخاب نشود . میتوان گفت تحریک احساسات مردم در روستاها و شهرها باعث اصلی شرکت آنها در رای گیری بود میتوانم به یقین بگویم . 80 الی 90 درصد مردم از دولت فعلی ناراضی هستند . به این خاطر که احمدی نژاد را دروغ گوی بزرگ می دانند چون واقعا به هیچ کدام از وعده هاش عمل نکرده . آزادی های اجتماعی را گرفته - فقر و بیکاری بیداد می کند - تورم گلوی مردم کم درآمد می فشارد - فساد و رشوه خواری در دستگاههای دولتی بیداد می کند . پارت بازی در اکثر روابط اداره حاکم است -

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 08:08 PM

مردم آذربایجان به داشتن فرزندمثل شماافتخارمیکند بیزآذربایجانلی لارسیزه بیوک آذربایجانین گلجک لیدرورهبری بیلیرک.

-- آیدین ، Apr 2, 2008 در ساعت 08:08 PM

زنده باد اعلمی نماینده تبریز و دکتر پیرموئذن نماینده اردبیل.
باز هم آذربایجانی ها ثابت کردند از کسی نمی ترسند .
زنده باد آذربایجان

-- ارمین ، Apr 19, 2008 در ساعت 08:08 PM

محاسبات آقای اعلمی در مورد انتخابات بسیار متین است.

-- سعید فرزام ، Apr 29, 2008 در ساعت 08:08 PM

آقاي اعلمي شما تنها نماينده مقتدر آذربايجان بوديد!
من يك شهروند آذرشهري به نمايندگي از برخي جوانان اين شهر، وباتوجه به اينكه سالهاست آذرشهر مستحق داشتن نماينده مستقل است ولي همچنان زير سلطه ي تبريز است حمايت خود رااز شمااعلام ميكنيم.

-- وحيد ، May 25, 2008 در ساعت 08:08 PM

دليل عدم صلاحيت اعلمي: چون دربرابر موضع ها وخواسته هاي آنها بع بع نكرد !!
رژيم آخوندي نميخوايم نميخوايم
مرگ بر ديكتاتور
مرگ بر فاشيست

-- يك جوان آذرشهري ، May 25, 2008 در ساعت 08:08 PM