رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۷

بازگرداندن زائران ایرانی از عراق

یک مقام سازمان حج و زیارت ایران از بازگرداندن کاروان های زیارتی ایران در جنوب عراق خبر داد.

به گزارش ایرنا،حسين اكبري، معاون عتبات عاليات عراق و سوريه امروز گفت: درگيري‌هاي داخلي عراق از مرز مهران تا كربلا ادامه دارد و كنترل بعضي از شهرهاي مسير رفت‌وآمد از ايران، از دست حكومت عراق خارج شده است و تعدادي از كاروان‌هاي حج و زيارت نيز از ميان راه درحال بازگرداندن هستند.

او ادامه داد: متأسفانه به‌دليل شرايط موجود در عراق و ادامه‌ي درگيري‌ها، اوضاع امنيتي در اين كشور وخيم است و درگيري‌ها از بصره به شهرهاي كوت، نعمانيه، ديوانيه و بخش عمده‌اي از بغداد گسترش يافته‌اند. سازمان حج و زيارت براي كاروان‌هاي زير نظر خود تدابيري انديشيده است و برخي كاروان‌ها را از ميانه‌ي راه برمي‌گرداند.

او با گله‌مندي از مسؤولان استان ايلام گفت: با توجه به اين‌كه بحران در مرز مهران در مناسبت‌ها، همواره پيش‌بيني شده است، از مسؤولان استان ايلام گله داريم كه تصميم‌گيري‌هاي كند آنها گاهي اجراي برنامه‌ها را با تأخير مواجه مي‌كند.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه در سازمان حج و زيارت توضيح داد: روز گذشته، مسؤولان ايلام به مرز مهران وارد شدند كه به‌دليل حضور و رسيدگي آنها، خروج زايران تا ساعت‌ها متوقف شد و زايران مجبور شدند، شب از مرز خارج شوند و حدود 55 كاروان در اتوبوس‌ها ماندند تا مشكل امنيتي در «كوت» در خاك عراق رفع شود و شبانه از اين مرز بتوانند عبور كنند. در اين شرايط، تصميم‌گيري جدي مسؤولان ضروري است.

اكبري تأكيد كرد: سازمان حج و زيارت به اندازه‌ي توان خود تلاش مي‌كند تا مشكلات موجود را رفع كند؛ اما در اصل، درباره‌ي مرز و زايران انفرادي، مسؤوليتي ندارد. در حالي كه بخش عمده‌اي از اين مسايل به سازمان حج و زيارت واگذار شده است.

وي اظهار داشت: مسير تردد زايراني كه مجبور مي‌شوند، شب حركت كنند، به‌دليل اوضاع ناامن، مناسب نيست و توصيه مي‌شود كه در اين زمان حركت نكنند؛ اما گاهي به انجام اين كار ناگزير مي‌شويم.

نظرهای خوانندگان

مردم ايران پوستشان چند سانتیمتر کلفت است.

-- بدون نام ، Mar 26, 2008 در ساعت 10:20 PM

به نظر من باید این صنعت عراق گردی و زیارت رو تعطیل کنند. ولی فکر کنم این موضوع برای یه گروه پول داره که باعث می شه حاضر نباشند ازش بگذرند. مردم ما هم که خیلی باحال هستند. تا وقتی کشته نشند نمی فهمند خطر و شرایط جنگی یعنی چه. البته مادر خودم یکی از همین آدمهاست.

-- مرتیا ، Mar 27, 2008 در ساعت 10:20 PM

آن گروه كه برای زيارت اقبار دشمنان سرزمين ما خود را به آب و آتش ميزنند و هر ننگ و اهانتی را تحمل ميكنند لايق همين حكومتند. چرا به گور كوروش سری نميزنيد كه طعم بزرگی را بجای نكبت بچشيد؟ چرا برای پيروزان (ابو لولو) و دخترش مرواريد گريه نميكنيد؟ چرا برای هزاران سر بريده نياكان ما كه همين علی و دار و دسته اش بدان افتخار كردند گريه نميكنيد؟ اين گروه نادان برای صدام هم گريه خواهند كرد.

-- حسين ، Mar 27, 2008 در ساعت 10:20 PM

عشق...

-- بدون نام ، Mar 27, 2008 در ساعت 10:20 PM