رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷

شوشا درگذشت

روزنامه‌های گاردین و ایندیپندنت از شمسی عصار خواننده و نویسنده ایرانی که سه روز پیش در اثر ابتلا به سرطان در لندن در گذشت، تجلیل کردند.

خانم عصار که 72 سال داشت و در خارج از ایران با نام شوشا گوپی شناخته می‌شد، فرزند آیت‌الله محمد کاظم عصار روحانی ایرانی و استاد فلسفه دانشگاه بود.

او از دوران کودکی، تحت نفوذ پدرش، به سوی ادبیات ایران و تصوف کشیده شد و تا آخر عمر این علاقه را حفظ کرد. شوشا که در تهران در مدرسه فرانسوی‌ها درس خوانده بود در 16 سالگی برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و از دانشگاه سوربن در رشته ادبیات فرانسه فارغ التحصیل شد.

او در سال 1991 خاطرات دوران تحصیل خود در پاریس را در کتابی به نام "دختری در پاریس" جمع آوری کرد که به نوشته گاردین یکی از بهترین کتاب‌هايی است که اوضاع اجتماعی و فرهنگی پاریس پس از جنگ دوم جهانی را منعکس کرده است.

شوشا که در کنار ادبیات علاقه شدیدی هم به موسیقی محلی ایران داشت، از همان زمان به آهنگسازی و ترانه‌سرايی به زبان‌های فارسی و فرانسوی پرداخت و در مدت کوتاهی یک خواننده حرفه‌ای شد.

شوشا به عنوان خواننده ترانه های محلی گیلکی، لری و سایر گویش های ایرانی ترانه های بسیاری را خواند و منتشر کرده است که این آثار هم در ایران و هم در سطح جهان شناخته شده است.

مهم ترین ترانه های محلی که توسط وی خوانده شده است، ترانه های "دم گل"،"روز جمعه"،"عزیز بشین کنارم"،"گل گندم"،"دختر شیرازی"،"لیلی بوانه"،"شیربگوسه تا" است. از سال 1971 تا کنون ده آلبوم موسیقی محلی توسط وی وارد بازار شده است.

او در سال 1961 با نیکولا گوپی کارشناس آثار هنری ازدواج کرد و زندگی در لندن را آغاز کرد که شروعی در خوانندگی او به زبان انگلیسی بود و پس از جدا شدن از همسرش در سال 1976 به نویسندگی روی آورد.

شوشا پیش از نوشتن دختری در پاریس، خاطرات دوران کودکی خود در ایران را به زبان انگلیسی نوشت که در سال 1988 منتشر شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

روزنامه ایندیپندنت در باره شوشا می‌نویسد این زن روشنفکر ایرانی تا پایان عمر با اسلام تندرو مخالف بود و اسلام را دین عشق و محبت می‌دانست.

شوشا گوپی در ویکیپدیا
گزارش گاردین درباره شوشا گوپی

گزارش ایندیپندنت درباره شوشا گوپی

نظرهای خوانندگان

ravanash shad bad, che heif ke afrade grami chonin az dast midim, vali hamchenan jomhori eslami be honarmandan bi mehry mikonad.

-- Masoud ، Mar 24, 2008 در ساعت 06:12 PM

ta zamani ke ye honarmnad dae gheyde hyate kasi hata esmi azash nemibare ama bad az marga aziz mishe va be onvan ye honarmande bozorg az oon yad mishe ey kash ma iraniha ye kam be zendeha ham ahmyyat bedim khodayassh byamorzad

-- shima az holand ، Mar 24, 2008 در ساعت 06:12 PM

vaghti ye honarmand dar ghyde hayate kasi hata esmi azash nemibare am abad az marg az oon be onvane ye honarmande bozorg yad mishe ey kash ye kam ahm be zendeha ahmyyat midadim khodayash byamorzad

-- shima az holand ، Mar 24, 2008 در ساعت 06:12 PM

حقیقتاً متاسف شدم...

-- سوشیانت ، Mar 24, 2008 در ساعت 06:12 PM

منم متاسف شدم برای شنوندگان جدید ایشان

-- بدون نام ، Mar 25, 2008 در ساعت 06:12 PM

درگذشت ایشان رخداد غم انگیزی است که در آینده بیشتر متوجه عمق آن خواهیم شد . روحش شاد .

-- مسعود از مسجدسایمان ، Mar 27, 2008 در ساعت 06:12 PM

avalinbar akse shusha ra dar majalee pop-e Alman didam sale 1976 ya 1977 ba shalvare charme va bluse siah. az inke yek zane irani maaruf va movafagh bood khaoshhal shodam shenidene khabare margeshash motaasefam kard..

-- Talat ، Mar 28, 2008 در ساعت 06:12 PM

بارون بارونه زمينا تر ميشه
اين اهنگ زيبا با صداي شوشا از كودكي در ذهن و جانم لانه كرده بود چندين بار سعي كردم از طريق اينترنت ايشان را پيدا كنم ولي نتوانستم .امروز در سايت جديد انلاين اين خبر را خواندم
روحش شاد باور داشتم و دارم كه در روزگار ابتذال ايشان بانويي وزين و قابل احترام بودند
روحش شاد .باورتان شايد نشود ولي اشكانم همچنان جاريست و قلبم فشرده

-- وهومن ، Apr 22, 2008 در ساعت 06:12 PM