رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷

مشاور بوتو نخست‌وزير پاكستان شد

پارلمان پاكستان يوسف رضا گيلاني نامزد حزب مردم و مشاور بي‌نظير بوتو نخست‌وزير سابق اين كشور را به عنوان نخست‌وزير انتخاب كرد.

اين خبر را خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد به نقل از رييس مجمع ملي پاکستان اعلام کرد.

سيد يوسف رضا گيلاني عصر دوشنبه در چهارمين نشست مجلس ملي اين كشور از مجموع ۳۳۶نماينده حاضر‪ ،‬با ‪ ۲۶۴‬راي موافق و ‪ ۴۲‬راي مخالف و ‪ ۳۰‬راي باطل، به عنوان بيست و سومين نخست وزير پاكستان انتخاب شد.

گيلاني از خانواده‌هاي ملاك ايالت پنجاب پاكستان است كه در سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي پس از گذراندن چهار سال حبس - به اتهام سوء استفاده از اختياراتش به عنوان رييس مجلس ملي اين كشور - آزاد شد.

پيشتر در 20 مارس فهميده ميرزا دستيار بي‌نظير بوتو از سوي نمايندگان مجلس پاكستان به عنوان رئيس مجلس اين كشور انتخاب شد. وي نخستين زن پاكستاني است كه عهده‌دار رياست مجلس در اين كشور شده است.

آزادی قضات پاکستانی

در همین حال به گزارش خبرگزاری‌ها، گیلانی در نخستین سخنرانی خود در پارلمان پاکستان پس از انتخاب به نخست‌وزیری اعلام کرد که به لطف فداکاری خانم بوتو دموکراسی به پاکستان بازگردانده شده است.

وی همچنین دستور آزادی قضات پاکستانی را اعلام کرد که از زمان اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان در نوامبر 2007 در زندان به سر می‌بردند.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی است در پي اين دستور موانع سيماني و سيم هاي خاردار کشيده شده در اطراف منطقه مسکوني قضات در اسلام آباد برداشته شد و افتخار محمد چودري و برخي ديگر از قضات برکنار شده دادگاه هاي پاکستان از حبس خانگي آزاد شدند.