رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷

امضای توافقنامه میان فتح و حماس

جناح‌های رقیب فلسطینی، فتح و حماس، با امضای توافقنامه آشتی (طرح یمن) بعد از ماه‌ها خصومت، متعهد شدند مذاکرات مستقیم را بار دیگر از سر بگیرند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا امروز، یکشنبه، دو طرف برای دستیابی به مصالحه‌ای درباره آینده نوار غزه و کرانه غربی، بار دیگر در صنعا پایتخت یمن تشکیل جلسه دادند.

در بیانیه صنعا که به توافق طرفین رسیده ، تاکید شده است: "ما نمایندگان فتح و حماس با ابتکار یمن به عنوان چارچوبی برای از سرگیری گفت وگو میان دو طرف برای بازگشتن اوضاع فلسطین به شکل آن‌چه که پیش از حوادث غزه بود توافق کردیم."
این توافقنامه میان "موسی ابو‌مرزوق" مذاکره کننده ارشد حماس و "عزام الاحمد" از مقامات ارشد فتح امضا شد.

به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین "اسماعیل هنیه" نخست‌وزیر منتخب فلسطین نیز با اعلام حمایت از امضای این توافقنامه گفت: "ما از طرح یمن برای از سرگیری مذاکرات ملی استقبال کردیم و شروط تحمیلی را نمی‌پذیریم و امیدواریم این طرح به نتایج مثبتی دست یابد."
وی تاکید کرد، هرگونه آتش‌بس باید در چارچوب طرح فلسطینی پیشرفته‌ای باشد و منافع ملت فلسطین را در بر بگیرد.

جزئیات بیشتر را بخوانید

به گزارش این مرکز اطلاع‌رسانی، "سامی ابوزهری" سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز، روز گذشته در مورد امضای این توافقنامه گفت: "حماس با عزم و اراده خود طرح یمن را پذیرفت و آمادگی خود را برای مذاکره و گفت و گو اعلام کرد." هرچند وی در سخنان خود اعلام کرد تردید دارد که محمود عباس بتواند مذاکرات را به نتیجه برساند زیرا خود او تصمیم گیرنده حقیقی و واقعی نیست. وی همچنین مدعی شد که " برخلاف تشکیلات محمود عباس کسان دیگری برای حماس و به جای حماس تصمیم نمی گیرند. "

طرح یمن شامل بازگشت اوضاع "غزه" به شرایط پیش از تسلط حماس بر این منطقه و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین است.
طرح پیشنهادی یمن همچنین مبتنی بر ازسرگیری گفت وگوها بر طبق توافق آشتی دو گروه در سال ‪ ۲۰۰۷‬ در "مکه" است که مبنای آن تشکیل دولت وحدت ملی و بازسازی نیروهای امنیتی براساس اصول ملی بود.

نظرهای خوانندگان

امضای توافقنامه میان فتح و حماس ( طرح یمن ). زمانه.
بنابر این نقش مداخله گرانه جمهوری اسلامی در این میان به کجا کشیده میشود ؟!. تکلیف این میلیونها میلیون دلارهای اهدائی این حکومت به اسمعیل هنیه که قرار بوده در مقابل دریافت انان حتی اگر بقیمت از دست رفتن همه هستی قلسطینیان نیز بیانجامد اما با اطاعت محض از دستورات جمهوری اسلامی همراه باشد چه خواهد شد ؟!.
اخبار را دنبال کنیم و خرابکاریهای جدید حکومت اخوند ها در بثمر نگرفتن این درخت امید فلسطینیان که برای دستیابی به اینده ئی روشن کاشته شده را نظاره کنیم !!.
داوید.

-- داوید. ، Mar 24, 2008 در ساعت 03:55 PM