رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷

"سنگسار باید در ملاءعام اجرا شود"

خطیب جمعه قم، خواستار اجرای علنی حکم سنگسار در ایران شد.

آیت‌الله "ابراهیم امینی" در مراسم نماز جمعه این هفته قم که با دو روز تاخیر از شبکه دو تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، گفت: "در اجرای احکام دین خدا نباید تساهل کرد." وی تاکید کرد: "حد شرعی زناکار" باید در ملاءعام اجرا شود." امینی در حالی خواستار اجرای علنی حکم سنگسار شد که پیش از این "مکرمه ابراهیمی"، زنی که به اتهام داشتن رابطه نامشروع به سنگسار محکوم شده بود، پس از تحمل یازده سال زندان، آزاد شد.

خبر آزادی مکرمه در زمانه

"امینی" افزود: " نباید از این‌که دشمنان، اسلام را دینی خشن معرفی کنند، حدود شرعی را در خفا اجرا کنیم." به‌گفته خطیب جمعه قم، "خارجی‌ها اسلام را نمی‌خواهند و ما نیز نمی‌توانیم احکام الهی را مطابق میل آنان اجرا کنیم." وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: "اگر احکام اسلام دقیق اجرا شود همین مقدار زنا هم در جامعه از بین می‌رود."

پیش از این نیز محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در مهرماه سال هزار و سیصد و هشتاد و شش در خصوص انتقاد غربی‌ها از سنگسار در ایران گفته بود: "غربی‌ها سنگسار را تنبیه نمی‌دانند، بلکه می‌گویند این کار شکنجه است و حکم سنگسار با جرم تناسب ندارد، در حالی‌که آن‌ها این عمل شنیع (زنا) را آن‌قدر بد نمی‌دانند و می‌خواهند این تفکر خود را به ما تحمیل کنند."

به‌گفته شادی صدر وکیل دادگستری و فعال امور زنان در ایران "با وجودی كه در بهمن ماه سال ٨١ آيت‌الله شاهرودی دستور توقف اجرای حكم سنگسار را ‏داد، اما از آنجايی كه تغييری در قانون ايجاد نشده بود، دادگاه‌ها همچنان به صدور حكم ‏سنگسار ادامه می‌دهند."

ادامه صدور و اجرای موردی سنگسار در سال گذشته، باعث اعتراض بسیاری از جنبش‌های حقوق‌بشری در دنیا شده است.

نظرهای خوانندگان

لازم است که این اقا منبع صدور این "حکم خدا" را در فرمایشات خود ذکر کنند. درقران مبین بعنوان تنها منبع احکام الهی برای مسلمانان ایه ای درمورد مجازات سنگساری چه در ملا عام و چه در خفا وجود ندارد. اینگونه احکام بجای انکه "شرعی" باشند "شری" هستند. در قران از اقوامی ذکر میشود که با "رجز" ویا سنگ مورد مجازات الهی قرارگرفته اند بدین سبب که ایات الهی را به بازیچه گرفته و بجای پیروی از دستورات الهی پیروی "الحام" خود بوده اند.

-- بدون نام ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

ba dorood byad byavred vaghty shahrodi post ryasat ro greft goft man khrabaye ra tahvil grftam v chnin nshon dad ke mekhahad eslahat anjam dhed az jomlah jaryan sangsar ra ama mohem in ast ke ou ham alat dasty bish nest v aytolah nummber1hast ke hameh karast.

-- arash naderi az belgium ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

"اگر احکام اسلام دقیق اجرا شود همین مقدار زنا هم در جامعه از بین می‌رود."
این حرفش احمقانه بود.

-- آذین ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

به اعتقاد من حرف آقایان امینی و لاریجانی درست است.از قدیم گفته اند:یا رومی روم،یا زنگی زنگ.
تا زمانی که حکومت جمهوری اسلامی است،خب طبیعی است که احکام جزائی هم بایستی بر اساس اسلام و قرآن نوشته شوند.

-- مهدی ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

ehnsan bajasti ragebe sangsahr be rawesche hasrate ihsah tawago namajat, va ensahniatra faramusch nakunat wa bedanat ke khode uh ham as ghona mobahrah nist

-- mohandes montazeri ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

لغت "احلام" به معنی پندارهای شخصی و یا هزیان گویی در پیام قبلی اشتباها "الحام" نوشته شده که می بخشید. درهر صورت نسبت دادن حکمی به خالق حق چه به دروغ و جه ازروی نادانی برطبق قران نابخشودنی است.

-- بدون نام ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

اینکونه افراد ، ستون پنجم بیگانه در مملکت هستند که با تاکید در انجام این موارد شنیع زمینه را برای روابط اینده کشورهائی که بخاطر همین موارد از ما طلب »» حق توحش «« خواهند کرد اماده میسازند !!. میفرمائيد نه آز خودشان ، از حضرت ایت الله بپرسید !.
داوید.

-- داوید. ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

اول آخوندهای شیاد در یک دادگاه محاکمه شوند بعد به اجرای احکام برسیم. اینها با سیاستهای غلط این مملکت را به خاک سیاه نشاندند دوقرت و نیم هم باقی دارند

-- ممدلی ، Mar 22, 2008 در ساعت 08:29 PM

بسم الله: از سردار زارعی فرمانده نیروی انتظامی شروع کنید! بقیه دوستان و آشنایان رو هم فراموش نکنید.
اونوقت میتونید سراغ مردم کوچه و خیابون هم برید. مشکلی هم نخواهد بود.

-- آرش ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

آقا اصلا نباید فکر کرد که این چون آخوند هست این حرفو می زنه. اتفاقا همین جواد آقای لاریجانی هم چند ماه پیش گفته بود که از اجرای حکم سنگسار اصلا خجالت نمی کشیم. این موضوع جدی تر از این حرفاست.

-- طاها بذري ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

raiis polise e tehran ro sangsar konid

-- ali ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

خلایق ‌هر چه لایق

-- اقا ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

ایشان چرا حد شرعی سردار زارعی را در ملا عام اجرا نمی کنند؟

-- بدون نام ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

به نظر من بهتر است در تئوری بگوییم که باید با هر کس مطابق همان چیزهایی رفتار کرد که به آن معتقد است. اگربه این جنابان آقایان (حالا بین همه این جناب امینی باز آدم خوبی تلقی می شود، اما فقیه است دیگر...) فرصت داده شود مخاطب احکام خود باشند آنوقت بهتر می توانند قضاوت کنند این احکام چقدر ضد بشری است. اگر روزی گروهی خود همین حضرات را تهدید کنند که هر کس به سنگسار اعتقاد داشته باشد، سنگسار خواهد شد آنوقت شاید بتوانند درک کنند که به سهولت حکم سنگسار انسانی را دادن چقدر بدوی و وحشیانه است...

-- سعید ص. ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

من که کاملا موافقم از خود آقایان و خانواده های محترمشان شروع کند. اگر واقعا پیرو علی هستید بیاد داشته باشید که او بین برادر،خانواده و دختر خود با دیگر مردم فرق نمیگذاشت بلکه بر انان سخت تر میگرفت. حلا اگر آقایان واقعا شریعت اسلام را قبول دارند بدون پرده پوشی زناکاران خود را از مرد و زن متاهل در ملا عام سنگسار کنند، دست دزدهایی که در میانشان بوده مشغول خوردن بیت المال هستند قطع کنند و ....، آنوقت هیچکس اعتراضی به اعمال این حدود در مورد مردم نخواهد داشت.

-- الیور ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

به نظر من هم تا ما جمهوری اسلامی را بدیت و پايمان داريم بايد و بايد صد در صد که سنگسار هم باشد و در ملاء عام هم باشد. نمی شود که کثفت را داشت و خورد و در پنهان هم خورد بايد اين مردمی که اين رژيم مقدس را سرکار آورده اند هر صبح و شام از ميوه های بهشتيش را ببينند و بچشند.

-- بدون نام ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

آن دوست گرامی كه گفتند "قران مبین بعنوان تنها منبع احکام الهی برای مسلمانان است" بفرمايند كه جزئيات احكام نماز را در كجای قرآن ميتوان يافت؟

شما ناشيانه فراموش مي‌كنند كه براي استخراج بسياری از احكام اسلام قرآن كافی نيست. سنگسار و كشتار كساني كه خارج از ازدواج شرعي، به رابطه‌اي دست يازيده‌اند، نيز همين گونه از متن يهوديت كه مادر قوانين حقوقي و جزايي اسلام است، به متن اسلام راه يافته است. ما خود محمد نه تنها حكم سنگسار را روا دانسته، بلكه خود نيز اين حكم را اجراء كرده است. گذشته از اين احكام قرآنی هم چندان از سنگسار انسانی تر نيستند.
-------------------------------------------------------
" هر زن و مرد زناکار صد تازيانه بزنيد *
و اگر به خدا و روز آخرت ايمان داريد در اجرای دستور خدا به آنها رحم نکنيد و بايد عده ای از افراد باايمان شاهد مجازات آنها باشند". نور-۲

"مجازات افرادی كه با خدا و رسولش ميجنگند ** و در زمين به فساد ميكوشند, فقط اين است كه كشته يا بدار زده شوند يا دست و پايشان برخلاف هم بريده شود يا تبعيد گردند.اين خواری آنها در دنيا است و در آخرت عذاب بزرگی دارند".سوره مائده33 (به"در زمين به فساد ميكوشند" ) توجه كنيد.

حالا هی ماله بكشيد: بگوييد شاءن نزول، تفسير، ناسخ و منسوخ، محكمات و متشابهات؛ بگوييد: آيه قبلي، آيه بعدي... انصافاً اگر مسلمان نبوديد، باز هم از چنين دينی دفاع ميكرديد؟ تقصير نداريد، چون از ايران پيش از اسلام و كورش هيچ نميدانيد( راديو زمانه، خواهش ميكنم از نمايش نظرات من نترسيد. با سپاس)

-- حسين ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

جناب دبیر! نحوه سانسورتان شرم آور است. زنان را در مملکت ما چال می کنند و با سنگ میزنند تا بمیرد (فقط به این خاطر که میل جنسی شان را ارضاء میکنند) و شما نظر من در مورد آزادی جنسی درج نمیکنید. چه گفتم که مستحق سانسور بود؟ اینکه مردم ایران مثل جمهوری اسلامی مسئول فجایع فعلی اند؟ شرمتان باد که در غرب زندگی میکنید و بدیهی ترین اصول آزادی بیان را رعایت نمی کنید، شرمتان باد!

-- آمیزش آزاد پور (یا یه همچه چیزی) ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

پوشش خبری رادیو زمانه در مورد تئوری و پراتیک قضاوت وحدود اسلامی باید گسترش یابد.چراکه از این طریق می
توان به جایگاه عدل ،داد ، حقوق بشرو اومانیسم در تفکر اسلامی بیشتر پی برد.

-- راهی ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

دوستان عزیز ما باید مطالعات دینی خود را گسترش دهیم تا با مفاهیم واقعی اسلام آشنا شویم اسلام چهارچوبی دارد که تغییر ناپذیر است پس باید واقع بینانه با حقیقت اسلام برخورد کنیم نباید خودمان را فریب بدهیم اسلام برای شیعه تنها قرآن نیست سیره رسول و امامان هم هست پس فقط از قرآن مثال نزنید.
خدایا به ما کمک کن تا واقعیت اسلام را بشناسیم ودرک کنیم که چرا در این دنیا به ما امر کردی که انسانی را با سنگ آنقدر بزنیم تا بمیرد

-- مهدی ، Mar 23, 2008 در ساعت 08:29 PM

امثال این مللا به عقاید خودشون هم متعهد نیستن اگه بودن میفهمیدن از زنا بدتر دورغ و تهمت وقتله که در کتابی که بهش معتقدن اومده. امثال اینا حرمسرا دارن اونوقت اگه جوونی از سر عشق با کسی رابطه داشته باشه میشه زنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- حمیده ، Jun 14, 2008 در ساعت 08:29 PM