رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۷

چین: شورش‌های تبت را به شدت سرکوب می‌کنیم

دولت چین مذاکره با دالایی لاما بر سر ناآرامی‌های اخیر تبت را رد کرد و اعلام کرد که نیروهای مخالف چین در این منطقه را به شدت، سرکوب می‌کند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت: "دولت چین تعداد کشته‌های لهاسا - شهری که آشوب ها ابتدا در آن آغاز شد - را ۱۹ نفر عنوان کرد."

یک روز پس از آغاز سرکوب دوباره تبتی‌ها از سوی نیروهای چینی، سرمقاله روزنامه "مردم" که متعلق به حزب کمونیست چین است در مطلبی نوشت که مخالفان چین در منطقه هیمالیا باید به شدت سرکوب شوند.

این روزنامه با اشاره به رد درخواست مذاکره امریکا، اروپا و رهبران آسیایی بر سر مسئله تبت ادامه داد: "چین باید با قاطعیت با خرابکاران و جدایی‌طلبان تبت برخورد کند." و نیز خواستار برخورد شدید دولت چین با دالایی لاما- که به گفته این روزنامه مغز متفکر پشت این شورش‌هاست- شد.

بی‌بی‌سی‌نیوز نیز در گزارش دیگری اعلام کرد که مقامات چینی اسامی وتصاویر ۲۱ نفر را که گفته می‌شود در ناآرامی‌های هفته گذشته لهاسا شرکت داشته‌اند روی اینترنت قرار داده است.

ناآرامی‌های تبت در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن، مقامات چینی را از ترس تحریم این بازی‌ها به برخورد جدی با آن واداشته است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در دیدار اخیر خود با دالایی لاما، رهبر معنوی تبعیدی تبت، از نقض حقوق بشر در این کشور از سوی چین، انتقاد کرده است.