رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۷

روسیه: اقدام نظامی علیه ایران، فاجعه‌بار است

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، درخصوص هرگونه توسل به اقدام نظامی علیه ایران برسر برنامه هسته‌ای مورد مناقشه این کشور هشدار داد و پیامدهای آن را "فاجعه آمیز" دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با "تزیپی لیونی" همتای اسرائیلی خود افزود: "هرگونه اقدام جبری برای حل این مسئله با استفاده از راه‌های غیر صلح‌آمیز به تضعیف همه اقداماتی منجر خواهد شد که تاکنون در جهت شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای تهران صورت گرفته است."

بر اساس این گزارش، وی با هشدار درمورد تلاش در جهت تضعیف بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: " تا زمانی‌که بازرسان آژانس گزارش می‌دهند هنوز هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته‌ای تهران در جهت اهداف نظامی پیدا نکرده اند تضعیف این روند بسیار موثر و مهم، فاجعه به دنبال خواهد داشت."

اسرائیل و متحد اصلی آن امریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، از منتفی دانستن اقدام نظامی علیه این کشور خودداری کرده‌اند.

درخواست‌های مکرر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور ایران مبنی بر ضرورت محو اسرائیل از صفحه روزگار ایران را در جایگاه دشمن درجه یک اسرائیل، قرار داده‌است.

هشدار کوفی‌عنان
کوفی‌عنان دبیرکل سابق سازمان‌ملل متحد نیز هشدار داد، هرگونه اقدام نظامی علیه ایران "فاجعه‌ای واقعی" خواهد بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، عنان روز پنج شنبه تاکید کرد، در صورتی‌که جامعه بین‌المللی با مناقشات فراوان خاورمیانه با دقت بسیار برخورد نکند این منطقه، قابل انفجار خواهد بود."

وی درباره مناقشه ایران با شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد بر سر برنامه هسته ای این کشور گفت، اطلاعات کافی برای تعیین و تشخیص این که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است یا خیر ندارد.

دبیرکل سابق سازمان‌ملل افزود، به مقامات ایران گفته‌است، "اگر به‌راستی چیزی برای پنهان کردن ندارید، در حال ساخت بمب نیستید و مقاصدتان صلح‌آمیز است، درهای خود را باز کنید و به بازرسان اجازه دهید به هر جایی که می‌خواهند بروند. راهی بیابید تا نه تنها به امریکا بلکه به جهان، اطمینان خاطر دهید قصد ندارید تسلیحات هسته‌ای بسازید."

این گزارش می‌افزاید، وی در پاسخ به این‌که چگونه باید با مسئله ایران برخورد کرد گفت، مذاکره، تنها راه است. مطمئن هستم نمی‌توانیم اقدامی نظامی علیه ایران انجام دهیم و امیدوارم هیچ کشوری هم در فکر این اقدام نباشد، چرا که اقدام نظامی علیه ایران فاجعه‌ای واقعی خواهد بود.