رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۶

ایران، محور مذاکرات دیک چنی در عمان

دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری امریکا و "سلطان قابوس" پادشاه عمان امروز چهارشنبه درباره تلاش‌های امریکا برای مهار نفوذ ایران و برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌‌وگو می‌کنند.
خبرگزاری فرانسه زمان این دیدار را ساعت هفت و سی دقیقه عصر امروز به وقت محلی در مسقط اعلام کرد.

چنی با هدف گفت‌وگو درباره مسائلی از جمله روند صلح خاور میانه و اوضاع افغانستان، سفر نه روزه خود به خاورمیانه و ترکیه را با سفر دو روزه به عراق اغاز کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه در واشنگتن گفت محور اصلی گفت‌وگوهای چنی در مسقط، "ایران و مبارزه با تروریسم" خواهد بود.

این مقام با اشاره به قدردانی چنی از حمایت‌های همیشگی پادشاه عمان از عملیات نظامی امریکا در عراق و افغانستان، تاکید کرد: "ایران در راس دستور کار این مذاکرات قرار دارد. افزایش تنش میان غرب و ایران و برخی فعالیت‌های تهران به ویژه در زمینه مسائل هسته‌ای، عمانی‌ها را مثل بسیاری دیگر از کشورهای جهان نگران می‌کند."

عمان به عنوان یکی از متحدان امریکا همواره روابط خوبی با ایران داشته و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری این کشور مه سال گذشته به مسقط سفر کرد.

عمان با نگرانی خواهان جلوگیری از افزایش تنش در منطقه خلیج فارس است. به دلیل خودداری ایران از توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم، تنش میان تهران و غرب بالا گرفته است.

این گزارش می‌افزاید، امریکا تاکید دارد که خواهان حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران است اما چنی در سال 2005 میلادی هشدار داده بود احتمال دارد اسرائیل درباره توسل به نیروی نظامی بر ضد برنامه هسته‌ای ایران تصمیم بگیرد.

جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور امریکا ادعا می‌کند ایران در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است اما ایران با رد این ادعا بر صلح آمیز بودن مقاصد هسته‌ای خود تاکید دارد.