رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۶

مرکل در اسرائیل: ایران هسته‌ای، ویران‌گر است

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در سخنانی در پارلمان اسرائیل، تاکید کرد: "نباید جهان به ایران ثابت کند این کشور در حال ساخت بمب اتمی است بلکه ایران باید جهان را متقاعد کند که خواهان بمب اتمی نیست."
رویترز با اعلام این خبر نوشت مرکل در سخنرانی خود که از دو شبکه تلویزیونی اسرائیل و سه شبکه تلویزیونی آلمان پخش می‌شد، گفت: "آلمان همراه با شرکایش چشم به یک راه حل دیپلماتیک دارد، اما اگر ایران تسلیم نشود دولت آلمان قطعا هم‌چنان از تحریم‌ها علیه این کشوردفاع خواهد کرد."

وی افزود: "تهدیدهایی که رئیس‌جمهور ایران علیه اسرائیل و مردم یهود مطرح کرده، بدون شک باعث نگرانی است. اظهارات مکرر او در این خصوص و برنامه هسته‌ای ایران، خطری برای صلح و امنیت است. دستیابی ایران به سلاح‌های هسته ای، پیامدهای ویران‌گری خواهد داشت و باید جلو این امر گرفته شود."

ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود اسرائیل برای جلوگیری از دست‌یافتن ایران به سلاح‌های هسته‌ای، همه گزینه‌ها را بررسی خواهدکرد اما رهبران اسرائیل از هرگونه تهدید مستقیم به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی خودداری کرده اند.

بر اساس این گزارش، مرکل 53 ساله که به آلمانی و اندک عبری سخن می‌گفت، نخستین صدراعظم آلمان است که بعد از جنگ جهانی دوم متولد شده و از او برای سخنرانی در پارلمان اسرائیل دعوت شده است. وی برای دیداری سه روزه از اسرائیل، همزمان با شصتمین سال گرد تاسیس این کشور به خاورمیانه سفر کرده بود.

با وجودی که پنج عضو از پارلمان 120 نفره اسرائیل به حضور مرکل در پارلمان اعتراض می‌کردند و می‌گفتند حاضر به شنیدن زبان آلمانی نیستند اما هنگامی که مرکل به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل، تبریکی به زبان عبری بیان کرد، با تشویق حضار روبرو شد.

مرکل بارها در سخنرانی خود اعلام کرد، آلمان به خاطر مسئله هولوکاست، شرمنده است.