رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۶

مهرجویی: سال فرهنگی وخیمی در پیش است

داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران، اوضاع فرهنگی این کشور را در سال آینده، "وخیم" پیش‌بینی کرد.

وی در ویژه نامه نوروزی بنیاد باران نوشت: "در این 30 سال گذشته هیچ وقت سابقه نداشت که وضعیت فرهنگی ما، چه در زمینه انتشارات و چه در زمینه تئاتر، سینما، موسیقی و غیره این قدر وخیم و بد باشد."

مهرجویی با اشاره به مدیریت فرهنگی این کشور ادامه داده است: "این مساله در طول یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. مدیران دولت جدید از زمانی که سر کار آمده اند، کاری جز ناراضی‌کردن مردم نکرده‌اند. اگر همین سیستم را ادامه دهند حتما سال دیگر، خیلی بدتر خواهد بود."

وی در عین حال درباره برنامه های خود در سال جدید نوشت: "اگر مسئولان فرهنگی بخواهند با این روند حرکت کنند، سال آینده کار خاصی نخواهم کرد. در این مدت 50 فیلم در معاونت سینمایی منتظر مجوز بوده است، فیلم هایی که فیلم‌سازان سرمایه های زیادی بر سر آن‌ها گذاشته اند."

لینک‌های مرتبط در بالاترین

مهرجویی که "علی سنتوری" فیلم اخیرش اجازه اکران عمومی نیافت، درباره این فیلم ادامه داده است: " این مساله در مورد سنتوری هم اتفاق افتاد، فیلمی که به آن مجوز و پروانه نمایش دادند و در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت، اما یک باره جلوی آن را گرفتند و گفتند که نباید پخش شود. این فیلم را با پخش سی‌دی‌های غیرمجاز سوزاندند. مسئولان به راحتی با همان سیستمی که زمانی می خواستند بولدوزر بیندازند و سینما را صاف کنند فیلم ها را نابود می کنند و فیلم سازان را از کار بی‌کار . معلوم نیست چه چیزی جایگزین این فیلم سازان و فیلم هایشان خواهد شد."

این کارگردان باسابقه سینمای ایران در آستانه سال نو شمسی تاکید کرد: "با بروز چنین اتفاقاتی در حوزه فیلم، بزرگ‌ترین آرزوی من برای سال آینده، نبودن چنین مسئولانی در عرصه فرهنگی کشور است. بیشترین نگرانی‌ام برای سال آینده این است که فیلم هایی که 40 سال است برای آن‌ها زحمت می‌کشیم به باد فنا روند."

نظرهای خوانندگان

Hengami ke mogholha ya arabha be Iran zamin hamle kardand shenakhti az jahan o farhanghaye digar nadashtand va mitavan hemaghate anha ra az rouye nadani o bi shenakhti gozasht. Vali avamele regime eslami agah az vaziate jahani hastand. Banabarin serfan, agahaneh zede bashar o ensan va bar tebghe ideologie zede tamadon eghdam mikonand

-- Nam ، Mar 18, 2008 در ساعت 04:00 PM

کاملا با آقای مهرجویی موافقم و خوشالم در کنار تئاتر، سینماو موسیقی به اوضاع اسف بار انتشارات هم اشاره کردند. من کتابی بسیار جالب در حوزه اجتماعی در رابطه با جوانان ترجمه کردم که این کتاب به هیچ عنوان سیاسی نیست و اصلا ربطی به ایران هم ندارد بلکه یک بحث کلی اجتماعی است. نکته در اینجاست که وزارت ارشاد با چاپ این کتاب مخالفت کرد و سر انجام پس از ماهها دوندگی مجوز صادر شد. من به عنوان یک مترجم هیچ امنیت شغلی ندارم و نمیدونم ایا کتاب بعدی مجوز میگیرد یا خیر. گاهی فکر میکنم اصولا مدیران دولت جدید با رشد هرگونه اندیشه مخالفند و شگفتا که امروز بسیاری با کینه و نفرت از دولت اصلاحات صحبت میکنند که در همه زمینه ها خصوصا فرهنگ و هنرو موسیقی عرصه را تا حد زیادی برای ما باز کرد.

-- mehrnoosh ، Mar 18, 2008 در ساعت 04:00 PM

نهان گشت ايين فرزانگان
پراكنده شد نام ديوانگان
شده بر بدي دست ديوان دراز
زنيكي نبودي سخن جز به راز.
.........
بله رسم روزگار چنين است!

-- zaagato ، Mar 18, 2008 در ساعت 04:00 PM