رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۶

گزارش زمانه از آخرین نتایج انتخابات مجلس

پس از اعلام نتایج تقریبی انتخابات مجلس ایران که از پیروزی محافظه‌کاران حکایت دارد، رییس جمهور ایران گفت:"حمایت‌‌های مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است."

براساس نتایج انتخابات که از سوی تلویزیون دولتی و خبرگزاری ایرنا منتشر شده، نتایج نهایی در همه شهرها به جز تهران اعلام شده است و محافظه‌کاران تاکنون 113 کرسی را بدست آورده‌اند. از این تعداد، حدود 70 کرسی را طرفداران احمدی‌نژاد و بقیه را منتقدان وی، تشکیل می‌دهند.

البته این رقم دقیق نیست، چرا که برخی از برندگان در هر دو فهرست حضور داشته‌اند.

براساس این نتایج، اصلاح طلبان تا کنون 31 کرسی مجلس را به دست آورده‌اند و 39 کرسی هم به نامزدهای مستقل که جهت‌گیری سیاسی آن‌ها هنوز مشخص نیست، تعلق گرفته است. پنج کرسی دیگر نیز به اقلیت‌های یهودی، زرتشتی و مسیحی ایران تعلق دارد.

رهبران اصلاح‌طلب‌ روز یکشنبه اعلام کرده‌اند دست‌کم 14 نفر از نامزدهای مستقل، طرفدار اصلاحات هستند و به این ترتیب شمار کرسی‌های اصلاح‌طلبان به 45 کرسی خواهد رسید، که اگر این ادعا درست باشد درست به اندازه تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم است.

در همین حال، رقابت انتخاباتی برای بیش از 70 کرسی به دور دوم کشیده شده است و زمان برگزاری آن، اردیبهشت ماه سال آینده اعلام شده است.

براساس نتایجی که ایرنا اعلام کرده، نتیجه نهایی30 کرسی مجلس (مربوط به شهر تهران) هنوز مشخص نشده است. اما متحدان احمد‌ی‌نژاد در آستانه کسب پیروزی در 14 کرسی قرار دارند. احتمالا رقابت در سایر کرسی‌ها به دور دوم کشیده خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود اصلاح طلبان بتوانند چندین کرسی را در آن مرحله نیز به دست آورند.

وزارت کشور ایران اعلام کرد، حدود 60 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند که این میزان بیشتر از 51 درصدی است که در انتخابات دور قبل شرکت کرده بودند.


رقابت میان محافظه‌کاران

بسیاری معتقدند، محافظه‌کاران باردیگر در انتخابات به پیروزی دست خواهند یافت، این درحالی است که ناظران معتقدند این پیروزی لزوما به معنای باقی ماندن وضعیت موجود و یا حمایت کامل همه محافظه کاران از رئیس جمهور ایران نخواهد بود.

یکی از محافظه کارانی که به نظر می‌رسد خط احمدی نژاد را دنبال نخواهد کرد، علی لاریجانی است که در شهر مذهبی قم به پیروزی قاطع دست یافت. شهر قم در 160کیلومتری تهران واقع شده و پایگاه روحانیون ایران است.

لاریجانی متعلق به آن دسته از محافظه کارانی است که به تجدیدنظر طلبان معروفند؛ کسانی که پیشتر در آغاز دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد پشتیبان وی بودند، اما به تدریج از او فاصله گرفتند.

لاریجانی در پی اختلافات عمیق با احمدی نژاد در سال گذشته میلادی از سمتش به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای استعفا کرد. لاریجانی علاوه بر انتقاد از سیاست‌های هسته ای سازش ناپذیر احمدی نژاد، نسبت به سیاستهای اقتصادی وی نیز که باعث افزایش تورم شده است دیدگاهی انتقادی داشته است.

این که چه تعداد از محافظه کاران انتخاب شده به ویژه در استان‌ها به این گروه تجدید نظر طلب تعلق دارند هنوز مشخص نیست. این مسئله به تدریج و با آغاز به کار مجلس جدید مشخص خواهد شد.


اکثریت خاموش!

اصلاح طلبان نزدیک به سید محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران از همان ابتدا هیچ شانسی در انتخابات نداشتند، چرا که بیش از نیمی ازکاندیداهای ارشد اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان به علت عدم وفاداری به نظام اسلامی رد صلاحیت شدند.

عبدالله ناصری سخنگوی اردوگاه اصلاح طلبان معتقد است، با در نظر گرفتن اوضاع موجود، دستاورد آن‌ها باید به عنوان موفقیتی قابل توجه ارزیابی شود.

هرچند که اصلاح طلبان به سختی می‌توانند در تصمیم گیری‌های قانونی تاثیر‌گذار باشند، اماحد‌اقل می‌توانند پس از سال‌ها دوری از صحنه سیاسی جایگاهی در این عرصه داشته باشند.

محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهوری سابق ایران و از دستیاران نزدیک خاتمی، پیش از انتخابات امیدوار بود اصلاح‌طلبان با کسب آراء اکثریت خاموش به پیروزی دست یابند، اما این اکثریت خاموش نه به ابطحی و نه به خاتمی ابراز لطف نکردند.

40 درصد واجدین شرایط در سراسر کشور و 60 درصد در تهران، در خانه‌های خود ماندند. بخشی از آنان در تدارک مراسم‌های آغاز سال نو بودند و بخشی دیگر در اعتراض به نظام حاکم از شرکت در انتخابات مجلس خودداری کردند.

نظرهای خوانندگان

رییس جمهور فراموش میکند که عمر "بی نظیر" در پاکستان کوتاه بود وحتی از
گذ شته خود ایران نمی اموزد. حمایت بی نظیر در ۳۰سال پیش از قا نون اساسی به شکل حق رای دادن "بله" و"نه" بود. حمایت از گروگان گیری با ازادی انها درمقابل دریافت اسلحه از امریکا
تمام گرفت. حمایت از جنگ خانمان سوز با عراق به شکست ایران ونوشیدن زهر انجامید.
ملت نتیجه حمایت بی همتای ۲۰ میلیونی خود از خاتمی را دید. وحالا هم یک حامی پر از هیاهو وپر غوغای دیگر.
خداوند اخر و عاقبت ما را از این بی حافظگی به خیرکند که هم چنان به خود فریبی
سر گرم ومشغولیم.

-- Mohsen ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

چرا راي ندادم!

امروز بعد از روشن شدن نتايج انتخابات تا حدي خوشحالم که راي ندادم چرا که ديدم اگر راي بدهم
پاسداري از اين راي را نيز بر گردن خود نهاده ام در حالي که از طرفي مي دانستم که من را ياراي
پاسداري نيست تا دهان باز کنم و اعتراض کنم و فرياد کشم و حقم را مطالبه کنم.پس من راي ندادم
يعني من حقي ندارم که از آن دفاع کنم و الان مي توانم با صداي آرام و گره خورده در گلو بگويم
من يک مصلحت انديشم و مصلحت انديشي را در مدرسه اصلاحات پس از 8سال رفوضه شدن آموختم.
منتظر نشسته ام تا ازاصلاح طلبان درسي نو بياموزم،آيا اين بار فصل جديدي از مصلحت انديشي را
فرا مي گيرم ويا...
در انتخابات شرکت کرده اند و حال به دنبال احقاق حق خود و مردمي هستند که پشتيبانيشان کردند؟
اي اميران اصلاحات، اصلاحات خوب اصلاحات مرده است.امروزه گود سياست ما نيازي به اصلاح
طلبان ندارد چرا که دو شاخه اصولگرايي مهره هاي بازيند و شما و ما به خيال باطل نشسته ايم که باز
به ميدان شويم.
شمشير از روي بسته اند به قصد لبخند تلخ شما:

مراه شو عزيز / همراه شو عزيز
تنها نمان به درد / کين درد مشترک
هرگز جدا جدا / درمان نمي شود
دشوار زندگي / هرگز براي ما
بي رزم مشترک / آسان نمي شود
تنها نمان به درد / همراه شو عزيز
بي رزم مشترک آسان نمي شود.

-- محمد ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

ایران یکبار دیگر ازرعایت ضوابط بین المللی در برگزاری انتخابات دمکراتیک ناتوان مانده است. رژیم ایران یکبار دیگر مبانی عقیدتی را برای رد صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس ملاک قرارداد، با تحمیل محدودیت شدید بر روزنامه نگاران و رسانه ها توانایی آنها را برای پوشش انتخابات کاهش داد، توانایی نامزدها را برای مبارزه انتخاباتی محدودساخت و از دسترسی ناظران مستقل انتخابات به حوزه های رای گیری درروز انتخابات جلوگیری کرد.

ما از حق مردم ایران در انتخاب دولت خود از طریق فرایند انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف پشتیبانی می کنیم. ما مصرانه از رهبران ایران می خواهیم تا از مداخله در انتخابات آینده، از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 خودداری ورزند، به شفافیت انتخابات خود با اجازه حضور ناظران مستقل بیفزایند و از حقوق شهروندان در برخورداری از بیان، مطبوعات و انجمن های آزاد حمایت کنند. ما مجدانه از مجلس آینده می خواهیم تا به تعهدات بین المللی ایران گردن نهد و برای یک ایران دموکراتیک که به خواست مردم خود پاسخگو باشد بکوشد.

-- گروه فرارسی دیجیتال ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

Ba salam,

in diktatore kochak az binazir bodane hemayat kodam melat sokhan migoyad. Gozashte zaman be ishan khahad amokhkht ke Iraniyan hamiye azadiand na dictatorhaye kochaki hamchon ahmadinezhad, ke khamosh kardane sedaye melat ra barabar ba hemayate binazir anan midanad.

-- hamed ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

انتظار تغييري كه جوانان و ملت ايران داشتند و دارند با همچين انتخاباتي كه آقاي خامنه اي مهره هايش را چيدند محقق نمي شد كه حالا بخواهيم آه و فغان براي ميزان آراي بالاي اصول گرايان رهبري سر دهيم. رژيم دارد با همه ي ورق هايي كه دارد با همه ي وجود و بي هيچ رودر بايستي با كسي ( خودي ، غير خودي و نخودي ) بازي مي كند و مطمئنا دست هيچ ورق بازي تا آخر عمر ، ناخوانده نمي ماند

-- سپند سريري ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

آقای وزیر کشور که حساب کتاب بلد نیست شما دیگه چرا گاف ایشون و تکرار می کنین؟ یک میلیون و اندی به زحمت بیست و چندی درصد هفت میلیون واجدین شرایط تهران می
شه و یه تذکر به دوستان محترمی که شعور سیاسیشون فقط در حد تحریم کردن انتخاباته اینکه با توجه به اینکه تو تهران لیست رای میاره نه کاندید و نیز اینکه دو لیست از افولگراها ارائه شده بود و با در نظرگرفتن هشتصد هزار رای آقای حداد به عنوان نفر اول و دانستن اینکه طرفداران حکومت تحت هر شرایطی میان و رای میدن و فرض اینکه یه طرفدار افولگرا یا به این لیست رای می ده یا به اون یکی و یه مقداری حساب کتاب می فهمیم که تنها 11 درصد واجدین شرایط در تهران طرفدار افولگراها هستن ، حالا سوال مهم اینه که آقایون تحریمی لجشون نمی گیره که 11 درصد ملت واسه شون تصمیم بگیرن؟

-- حجت ، Mar 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

شعری از شاملو به این سفله و اربابش:

"...فغان! که سرگذشت ما
سرود بی اعتقاد سربازان تو بود
که از فتح قلعه ی روسبیان
باز می آمدند .

باش تا نفرین دوزخ از تو چه سازد ،
که مادران سیاه پوش
داغ داران زیباترین فرزندان آفتاب و باد
هنوز از سجاده ها
سر برنگرفته اند!))

-- آرش ، Mar 18, 2008 در ساعت 06:24 PM

واقعاً من نمیدونم چی بگم این انتخابات نبود همه از قبل مشخص بودند وقتی نوه ی امام رو بگن ضد انقلاب تا تهشو بخونید

-- مرتضی ، Mar 18, 2008 در ساعت 06:24 PM