رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۶

۹ نشریه لغو امتیاز شدند

هیات نظارت بر مطبوعات ایران دو روز پس از انتخابات مجلس، امروز در اقدامی غیرمنتظره، مجوز انتشار 9 نشریه را لغو کرد. این احکام ظاهرا هفته پیش صادر شده و امروز ابلاغ شده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، 9 نشریه "دنیای تصویر"، "هفت"، "بازنگری"، "صبح زندگی"، "تلاش"، "به سوی افتخار"، "ندای ایران"، "شوکا" و "هاوار". به استناد تبصره 11 ماده 11 قانون مطبوعات از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شدند.

احمد طالبی نژاد مدیر مسئول ماهنامه "هفت"، که نشریه‌اش جزء نشریه‌های توقیف شده است، به زمانه گفت: در حکمی که عصر روز یکشنبه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات دریافت کرده اعلام شده توقیف این نشریه به استناد تبصره ماده 11 قانون مطبوعات صورت گرفته است که به ویژگی‌های مدیر مسئول مربوط می‌شود.

وی گفت: ما همه شرایط قانونی مدیر مسئول را داریم و در طول پنج سال گذشته هم این شرایط وجود داشته و در این مدت هیچ اخطار و تذکری دریافت نکرده‌ایم.

گفتگو با احمد طالبی نژاد

Download it Here!

لینک مرتبط در بالاترین
متن کامل قانون مطبوعات را بخوانید

هیات نظارت همچنین، به 13 نشریه دیگر، جهت رعایت "مفاد قانون مطبوعات" و پایبندی به "رسالت‌های مطبوعاتی" تذکر داده است. نام 13 نشریه که مشمول این تذکر شده‌اند، اعلام نشده است.

در اطلاعیه هیات نظارت مهمترین دلایل لغو مجوز این نشریات، "استفاده ابزاری از عکس‌های هنرپیشگان فاسد خارجی"، "درج جزییات زندگی مبتذل هنرپیشگان فاسد"، "درج مطالب خرافی"،‌ "تبلیغ خواص دارویی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان‌های ذیربط"، "ترویج خرافه‌گرایی"، "درج مطالب خلاف عفت عمومی" و نیز "مطالب تحریک‌آمیز قومی" اعلام شده است. اما هیچیک از این موارد در ماده استنادی قانون دیده نمی شود. ماده 11 به «رسيدگي به درخواست صدور پروانه و تشخيص صلاحيت متقاضي و مدير مسئول» مربوط می شود. امری که به پیش از صدور مجوز مربوط است.

مدیرمسئول ماهنامه لغو امتیاز شده "هفت" به زمانه گفت: محتوای مجله ما کاملا فرهنگی هنری است و کار ما ربطی به سیاست ندارد. وی در مورد اتهام مطرح شده در بیانیه هیات نظارت بر مطبوعات ایران، گفت اتهام استفاده ابزاری از تصاویر زنان در حکم دریافت شده از سوی هیات نظارت به او اعلام نشده است.

محمد آقازاده از نویسندگان "دنیای تصویر" هم در یادداشتی از ناباوری خود گفته است و اینکه هیچ تذکری قبلا به مجله نرسیده بود و تصمیم به لغو امتیاز ان یکباره و ناگهانی اعلام شده است. او در وبلاگ اش نوشت: «...علی معلم ...جایزه حافظ... منتقدان...نه ...تماس می گیرم ... علی هم دلیل اش را نمی داند... نه تذکری ... نه گفت و گویی ....حکم مرگ مجله در یک نشست و برخاست.....نمی دانم چگونه آرام کنم او را... وقتی خود اسیر طوفان درونم.... بعد از انزوا از مطبوعات ... تنها این مجله بود ... مجله ای زنده ... مجله ای در حال حرکت... هر چه حرکت دارد بسیاری ر ا می ترساند...»

متن کامل یادداشت او را در اینجا بخوانید

سایت شارنیوز در باره نشریه هاوار نوشت: "هاوار" پرتيراژترين نشريه مناطق كردنشين بود و در جريان انتخابات مجلس هشتم به صداي رد صلاحيت شدگان و محذوفان تبديل شده بود. شماره ماه گذشته این نشریه به علت استقبال مردم ازآن بیش از چهار بار تجدید چاپ شد.

بنا به نوشته شارنیوز حکم تعطیلی هاوار هفته پیش (20 اسفند) صادر شده بوده است و روز 26 اسفند به صاحب امتیاز آن سیدهاشم هدایتی ابلاغ شد.

متن گزارش شارنیوز را در اینجا بخوانید

پیش از این، هیات نظارت بر مطبوعات، ماهنامه زنان به مدیر‌ مسئولی شهلا شرکت را به دلیل آن‌چه که‌ "تهدید علیه امنیت روانی جامعه" نامید، لغو امتیاز کرده بود. لغو مجوز ماهنامه زنان با اعتراض ده‌ها تن از اساتید دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی جهان، روبرو شد.

120 روشنفکر جهان در واکنش به لغو مجوز ماهنامه زنان در نامه‌ای خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشتند:" ما از تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات در لغو مجوز ماهنامه‌ی زنان عمیقا ناراحتیم و این اقدام را خارج از مسئولیت این هیات می‌دانیم. ما خواستار رفع هرچه سریع‌تر موانع انتشار این ماهنامه‌ی معتبر هستیم. لغو مجوز زنان نقض حق آزادی بیان و از نظر استانداردهای بین‌المللی غیرقابل قبول است."

متن کامل نامه روشنفکران

در میان امضاکنندگان این نامه‌ی نام کسانی چون: یورگن هابرماس، نوام چامسکی، شیرین عبادی، هایده مغیثی، مهرانگیز کار، ژانت آفاری، علی بنوعزیزی، نیکی کدی، نیره توحیدی، آزاده کیان، افسانه نجم‌آبادی، هاله افشار، احمد صدری، اکبر گنجی، اکبر مهدی، مهرداد مشایخی، هاله اسفندیاری، فریده فرهی، مارگارت بدران و... دیده می‌شود.

در همین زمینه:

مجوز ماهنامه زنان لغو شد

نظرهای خوانندگان

امروز صبح رادیو اعلام کرد که دها دانشجو زنده در آتش سوختند. ماجرا از اين قرار است يک تانکر نفتکش با بنزين دزدی و از اسکله ای غير مجاز با سرعتی سرسام آور در حرکت بوده با اتوبوسی حامل پنجاه و يک دانشجو در جاده ی خرم آباد لرستان برخورد می کند و دانشجويان زنده در آتش بنزين دزدی از اسکله غير مجاز می سوزند. اين اسکله که در خليج فارس در نزديکی بوشهر قرار دارد تحت پوشش حفاظتی سپاه و بسيج است و آنها با واردات و صادرات انواع و اقسام کالا از برقی و الکترونيکی گرفته تا دوربين های ديجيتال عکاسی و فيلمبرداری و تا بنزين و وسايل آرایش و...در حال معامله هستند. اينک برای من دو مسئله وجود دارد يکی اينکه احتمالا حکومت اسلامی در زندان اوين و زندانهای ديگر دهها جای خالی برايش درست شد. و ديگر اينکه آطا اين دانشجويان و بستگان آنان می دانند بچه هايشان در چه آتشی زنده سوز شدند.

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

البته آنچه را نوشتم برای اين است که بدانيد من می خواستم اين مسئله را در مقاله ی مفصلی برای روزنامه ای آزاد بنويسم و چاپ کنم ولی چنين روزنامه ای در ايران نيست لاجرم برای راديو زمانه که در کويت شعبه دارد می فرستم اميدوارم مطلبم تصادف نکند و در خليج فارس نسوزد.
---------------------
زمانه: شما حتما بنویسید اما زمانه در کویت شعبه ندارد. زمانه یک رسانه آنلاین است و می تواند همه جا شعبه داشته باشد ولی فعلا یک دفتر دارد که آنهم در آمستردام است

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

آخر چرا هفت ؟ واقعا براي مسئولين اين مملكت متاسفم براي خودمان بيشتر

-- محمد ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

محمد جان من کی گفتم هفت من گفتم ده ها دانشجو در آتش زنده سوز شدند! شب عيد!! من گفتم هزاران زندانی سياسی! من گفتم ده ها هزار اعدام !! من گفتم هزاران سنگسار من گفتم هزاران ازاله ی بکارت قبل از اعدام، من گفتم يک مليارد شلاق برای هفتاد مليون ايرانی من گفتم يک مليون ششصد و چهل هزار کیلو متر مربع ايران داشته که اينها بدستش آورده اند و حالا نمی دانم چند کيلومترش باقی ست و آن باقی هم زندان است من کی گفتم هفت. و من گفتم بیست و نه است این بلا اما!! تو می گویی هفت!! و اخوان می گفت: تو شروع از هفت کن، بعدم چهل، بعد از چهل هفتاد، بعد هم نهصد برو نوميد شيطان است، بعد هم آنجا که آن خونخوار می انداخت نی!!! نومیدی افسانه ست!!

-- بدون نام ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

با تشکر از زمانه براي چاپ قانون (قانون؟!) مطبوعات.

-- شاهد ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

چه می خواهند از ما. "هفت" دیگر چرا؟
آقایان گفتند درباره قتلهای زنجیره ای ننویسید کسی ننوشت. درباره امنیت ملی و انرژی هسته ای ننویسید کسی ننوشت. درباب چپاول پول نفت ننویسید کسی چیزی ننوشت. ولی "هفت" دیگر چرا؟ مجله ای کوچک و بی ادعا که درباره هنر و ادبیات و سینما می نوشت. درباره "جیم جارموش" ، "آلمادوار"، "ناباکوف" و "ویریجینیا وولف" و .... ودرباره "زیبایی". حالا این را هم تحمل نمی کنند
"هفت" ساده و بی ادعا یکی از مهمترین نشریات هنری بعد از انقلاب بود. با محبوبیتی غریب در میان دانشجویان و دوستداران ادبیات و سینما. فقدانش را با چه باید پر کرد؟ با نقدهای "کیهان" یا روزنامه "ایران". ما عصبانی هستیم و معترض و ناراحت. اما صدایمان به جایی نمی رسد.

-- وحید ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

بله. این اولین نتیجه انتخابات در ایران بود. آقای خاتمی هشدار داده بود اگر اصلاح طلبان رای نیاورند وضع بدتر میشود و البته هم که شد. وزارت ارشاد آقای صفاک هرندی برای نابودی هنر و هنرمندان اصیل ایرانی با دوستانش هم قسم شده است. تا همه سکوت کرده ایم و صدایی از اعتراض و فریاد جمعی بگوش نمیرسد وضع به همین منوال است.

-- محمد ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

عیدی ارشاد بر روزنامه نگاران مبارک باد!

-- روزنامه نگار ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

khob avalin natije pirooziye osoolgara ha ro darim mibinim

-- mehrnoosh ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

من ازخوانندگان همیشگی دنیای تصویروهفت هستم البته بودم.این تازه اولین شیرینی پیروزی دوستان اصولگراست ما منتظربعدیش میمونیم

-- هادی ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

توقیف آخرین صدای آزادی در کردستان را تسلیت می گویم.

-- ش ، Mar 16, 2008 در ساعت 10:03 PM

من اين حركات حكومت را بيشتر از سر ضعف مي بينم تا قدرت.
اين دايره آن قدر بسته و تنگ ميشود كه ديگر چاره اي نميماند جز دريدن يكديگر .
من نميدانم آقايان چرا براي عمل خود پي توجيه و ماده و تبصره قانوني ميگردند. در دو كلمه و خيلي تلگرافي اعلام كنند كه نشريات فلان و بهمان تعطيل شد. اين روش را جدن توصيه ميكنم چون رعب بيشتري در دلها ميندازد و حق هم كه فعلن با زنجير و چفيه و كارد سلاخي است.
در اواخر دهه چهل همين كار ها را آن رژيم نيز البته به روشي بسيار معقول تر انجام دادو بر آن همان رفت كه رفت.گويا نشئه قدرت بر چشم و گوش زودتر از نقاط ديگر اثر ميگذارد.
آغاز پايان شروع شده است؟

-- ناظر ، Mar 17, 2008 در ساعت 10:03 PM

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا »»» ۹ ««« نشریه بر اساس تبصره »»» ۱۱ ««« ماده »»» ۱۱ ««« قانون مطبوعات از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شدند.
{ »»» ۱۱ / ۹ ««« ایرانی } !!.
داوید.

-- داوید. ، Mar 17, 2008 در ساعت 10:03 PM

گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله توست آن چه البته به جایی نرسد فریاد است
بازم برید رأی بدید!آفرین.

-- قاف ، Mar 17, 2008 در ساعت 10:03 PM

هفت هم رفت کنار عصر پنجشنبه و کارنامه و...
در مملکتی که مجوز نشر کتاب می دهند بعد می گویند در کتابت به فلان قوم اهانت کردی و حالا بیا آقای نویسنده برو زندان ، در مملکتی که چاپ اول کتاب ترجمه شده ای فروش می رود، نوبت چاپ دوم که می رسد، می گویند محتوایش ضداخلاقی است... همان بهتر که نشریه هم بی نشریه

-- مجتبی فیلی ، Mar 17, 2008 در ساعت 10:03 PM