رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۶

گزارش 88 کشور از تحریم‌های تازه‌ ایران

رییس کمیته نظارت بر تحریم ایران اعلام کرد، تنها 45 درصد از 192 کشور عضو سازمان ملل، گزارش‌های اجباری خود را در مورد چگونگی رعایت این تدابیر ارایه داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس ، "یوهان وربکه" سفیر بلژیک در سازمان ملل روز دوشنبه به شورای امنیت گفت، کمیته نظارت 88 گزارش در مورد پایبندی به تحریم‌های اولیه که در 23 دسامبر 2006 اعمال شدند، دریافت کرده است.

وی افزود:"در مورد پایبندی به دور دوم تحریم‌ها که 24 مارس 2007 اعمال شدند، نیز فقط 72 گزارش دریافت شده است.
در همین حال، "آلجاندرو وولف" معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل از تمام کشورها خواست که هر چه زودتر گزارش‌های خود را تسلیم کنند.

کمیته تحریم ایران بر اساس قطعنامه 1737 شکل گرفته است. قطعنامه 1737 براساس فصل هفتم منشور سازمان‌ملل در 23 دسامبر 2006 تصویب شد و از ایران می‌خواهد که تمامی فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کند. قطعنامه 1747 نیز که در 24 مارس 2007 تصویب شد، صدور تسلیحات به ایران را ممنوع می‌کند.

۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته میلادی قطعنامه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن ایران را برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت فشار قرار می‌دهد. کشور‌های غربی معتقدند بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم تهران دارای کاربرد دوگانه صنعتی و نظامی است، اما مقام‌های این کشور با رد این اظهارات اعلام کرده‌اند، تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌ تهران زیرنظر آژانس انرژی اتمی قرار داشته و صلح‌آمیز است.