رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۷

پخش 22 فیلم هالیوودی در تلویزیون ایران

به مناسبت سال نو ایرانی که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود، شبکه‌های تلویزیون دولتی ایران در دو هفته تعطیلات این کشور، 22 فیلم جدید هالیوودی پخش خواهند کرد.
به‌نظر می‌رسد ایرانی‌ها از این تصمیم استقبال کرده‌اند و منتظر تماشای جدیدترین فیلم‌هایی هستند که بخش اعظم آن‌ها را فیلم‌های پرفروش یا فیلم‌های برنده جایزه اسکار تشکیل می‌دهند.

تلویزیون دولتی ایران این فیلم‌ها را در حالی پخش می‌کند که هفته جاری هیأت نظارت بر مطبوعات 9 نشریه سینمایی در این کشور را صرفا به علت چاپ گزارش‌هایی در مورد هنرپیشه‌های این فیلم‌ها لغو امتیاز کرد.

این مجلات تلاش می‌کردند آخرین اخبار و اطلاعاتِ تولیدات سینمایی و هنرپیشگان هالیوودی را با اندکی احتیاط در اختیار علاقه‌مندان ایرانی قرار دهند.

گزارش کامل فیلم‌های نوروز

از جمله فیلم‌های هالیوودی که قرار است در پنجمین روز از سال جدید خورشیدی از تلویزیون ایران پخش شود، فیلم "خون به پا می‌شود"به کارگردانی پال توماس اندرسون است که دو جایزه اسکار برای بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.
گرچه فیلم دوستان ایرانی پیش از این نسخه‌های اصلی یا کپی‌های قاچاقی دی‌وی‌دی این فیلم‌ها را که در بازار سیاه وجود دارد تماشا کرده‌اند، اما مردم هنوز منتظر هستند تا آن‌ها را با دوبله فارسی ببینند.

به دنبال انقلاب اسلامی در سال 1357 پخش بسیاری از فیلم‌های هالیوودی در ایران ممنوع شده و فرصت‌های تجاری جدیدی برای به اصطلاح قاچاقچیان فرهنگی به‌وجود آورده است.

برخی از این فیلم‌ها به‌طور مستقیم در خارج از ایران از روی پرده سینماها ضبط شده و سپس بر روی دی‌وی‌دی منتقل می شوند. گرچه برخی از این نسخه‌ها کیفیت صوتی و تصویری خوبی ندارند، اما هواداران مشتاق سینما کماکان از آن‌ها استقبال می‌کنند.

دی‌وی‌دی‌های قاچاق به قیمت‌هایی بین دو دلار و سی‌دی‌های صوتی به قیمتی معادل یک دلار در بازار سیاه ایران، عرضه می‌شوند.

نظرهای خوانندگان

البته گاهی این فیلمها سانسور که نه تدوین دوباره می شوندو این کار درک داستان فیلم را توسط مخاطب مخدوش و گاهی غیر ممکن می کند این سانسورها طیف وسیعی از صحنه حضور زنان تا دوبله دیالگها و تحریف در روابط بین کاراکترها و... را در بر می گیرد.

-- ش ، Mar 20, 2008 در ساعت 07:48 PM