تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد

کوه دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، دكتر فريبرز دولت‌آبادي معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری گفت:«ثبت جهاني يك اثر ملي موجب افزايش ميزان گردشگر خارجي و بالا رفتن ضريب امنيت آن مي‌شود.

کوه دماوند بلندترین کوه ایران و بلندترین کوه آتشفشانی خاورمیانه با ارتفاع 5671متر است که در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. این کوه درصورت هوای صاف و آفتابی از تهران نیز قابل رویت است.

كوير لوت، محدوده "قله‌هاي سهند و سبلان" و "غار كتله خور" زنجان از جمله پیشنهادهای سازمان زمین شناسی ایران برای ثبت در فهرست جهانی میراث طبیعی است.
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری ایران گفت: پرونده جنگل‌هاي مشترك با كشور آذربايجان و جنگل‌هاي "مانگرو" از مجموعه پرونده‌هاي آثار طبيعي ايران جهت ارسال به يونسكو آماده شده است.

وی همچنین از پیگیری دولت ایران برای ثبت زیارتگاه امام هشتم شیعیان در شهر مشهد خبر داد.

نظرهای خوانندگان

گفته اند که در هوای کاملا صاف و آفتابی، اگر در بالای قله دماوند بایستی، می توان با دوربین مناسب تا شهر کرمان را دید.
این امر البته theoric بوده و بر پایه انحنای زمین و زاویه دید است و امکان واقعی آن بسیار اندک.

-- Shahbaz Parsipour ، Mar 31, 2008 در ساعت 11:21 PM

با سلام
با توجه به ثبت دماوند به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در سازمان یونسکو باید فکری به حال حفر معدن در ارتفاع 3500 متری جبهه جنوبی آن کرد.

-- آرمان شهپری ، Mar 31, 2008 در ساعت 11:21 PM

hamin akharin satr az khabar shoma age peigiri beshe vaghean bedard hazarat mikhore, bedard ma melat badbakht Iran ke nakhorde taha, joz sarafkandegi

-- M ، Mar 31, 2008 در ساعت 11:21 PM

"به گزارش ایرنا، دكتر فريبرز دولت‌آبادي معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری گفت:« اينكه ثبت جهاني يك اثر ملي موجب افزايش ميزان گردشگر خارجي و بالا رفتن ضريب امنيت آن مي‌شود." ("اینکه" اضافی است)

امثال این طور خطاها و بی دقتی ها در نقل قول و کپی پیست کردن (که واضح است حتی یک بار خوانده نشده) جدای از این که از رادیو زمانه انتظار نمی رود، باعث اذیت شدن و بی اعتمادی خواننده در ادامه می شود.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
زمانه ـ با سپاس از حسن توجه و اطلاع دهی شما. اصلاح شد.

-- نما ، Mar 31, 2008 در ساعت 11:21 PM

آیا به نظر شما اعلان دولت ایران برای اینکار کافی است و آیا نیاز به تایید یونسکو نیست؟ در سایت یونسکو چنین خبری وجود ندارد. آقایان از اینجور دروغها زیاد میگویند و بازتاب آنها در شان رادیو زمانه نیست

-- محسنی ، Apr 1, 2008 در ساعت 11:21 PM

اصلا ما اسلام را داريم که در يونسکو به عنوان اکملتم دينکم هم اکمل است و هم اتّم و هم امروز ديگر اتم ثبت . ما امام خامنه ای را داريم کوه و موه و بنا و ساختمان و تمدن رو می خوايم چه کنيم؟؟

-- بدون نام ، Apr 1, 2008 در ساعت 11:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)