تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزیر خارجه هلند: ما با تعبیر خشن از اسلام مخالفیم

ماکسیم فِرهاخن، وزیر امور خارجه هلند در مصاحبه با رادیو زمانه مواضع دولت خود را درباره فیلم ضد اسلامی خیرت ویلدرس، یکی از نمایندگان پارلمان هلند که روز پنج‌شنبه بر روی اینترنت منشتر شد، بیان کرد.

ماکسیم فِرهاخن، وزیر امور خارجه هلند به زمانه گفت: فیلم فتنه تصاویری از صحنه‌های خشونت را نشان می‌دهد و اسلام را با خشونت یکی می‌کند. ما با این تعبیر مخالفیم. ما کاملاً بر این حقیقت واقفیم که اکثریت مسلمانان با خشونت و افراطگری مخالفند و مسلمانان خود قربانی خشونت هستند.

Download it Here!

وزیر خارجه هلند در پاسخ به این‌که آیا این موضع شخصی اوست یا موضع دولت هلند گفت: خیر این نظر شخص من نیست این دیدگاه رسمی دولت هلند است. موضع ما این است که پیروان ادیان گوناگون باید بتوانند در آرامش و بدون مشکل در کنار هم زندگی کنند. باید همگی در جهت تنش‌زدایی کوشش کنیم. ما خواستار احترام به تمامی ادیان هستیم ولی دین نیز نباید دستاویزی برای اعمال خشونت‌بار بشود. دولت ما به حساسیت‌های دیگر کشورها واقف است ولی از دیگر دولت‌ها می‌خواهیم که مسئولیت‌پذیر باشند و از جان و مال خارجیان مقیم در آن کشورها حفاظت کنند. در حال حاضر با همتایان و همکاران خود در کشورهای دیگر در حال صحبت در این موارد هستیم تا مفاهمه میان کشورها توسعه یابد.

ماکسیم فرهاخن تأکید کرد: ما از واکنش متعادل مسلمانان هلند قوت قلب گرفته‌ایم.

وزیر خارجه هلند، در پاسخ به سوالی در مورد مرز میان آزادی بیان و توهین به ادیان گفت: آزادی بیان نباید برای توهین به دیگران استفاده بشود. ما از این عضو حزب اپوزیسیون نیز خواسته بودیم که از این کار صرف نظر کند. اکنون نیز به دنبال آن هستیم تا ببینیم آیا راه‌های قانونی برای شکایت از این فیلم هست یا نه.

فرهاخن افزود: ما امروز صبح نشستی با شرکت نماینده‌های دولت هلند و نماینده‌های گروه‌های اسلامی هلند داشتیم و در این نشست هر دو طرف تأکید داشتند که اکثریت مردم هلند با نظرات ویلدرس موافق نیستند بل‌که با تعبیر و مواضع دولت هلند موافقند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)