تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش وبلاگ نویسان غربی به نمایش اینترنتی فیلم "فتنه"

ساعاتی پس از پخش فیلم ضد اسلامی "فتنه" ساخته خیرت ویلدرس هلندی، وبلاگ نویسان غربی واکنشهای گوناگونی نشان دادند.
عمده این واکنشها به نقد فیلم، هم از نظر فیلمسازی و هم از نظر انتخاب سوژه، پرداخته بود و هرچند شمار زیادی از این وبلاگ نویسان نوشته اند که اسلام را نباید اساسا دینی خشونت پرور دانست، ولی اکثرا نسبت به اسلام رادیکال و آنچه خطر اسلامی شدن اروپا می نامند، هشدار داده اند.

این دسته از بلاگرها همچنین از مسلمانان میانه رو خواسته اند عناصر تندرو دین اسلام را که این روزها در غرب فاشیستهای اسلامگرا نامیده می شوند، با صدای رساتری محکوم کنند.

افزون بر این شمار زیادی از بلاگرهای غربی با قراردادن لینک سایت نمایش دهنده فیلم، لایو لیک، در وبلاگهای خود، از خودداری یوتیوب برای پخش این فیلم جنجال آفرین انتقاد کرده اند.

ابراز همبستگی
میشل ملکین، از بلاگرهای محافظه کار آمریکایی، در مطلبش عبارت عربی "لن استسلم" (تسلیم نمی شوم) را به عربی و انگلیسی با فونت درشت چاپ کرده و نوشته با هلندیها ابراز همبستگی می کند.

این زن آسیایی تبار نوشته:

"نمی دانم واژ‌‌ه همبستگی به هلندی چه می شود ولی با قرار دادن این فیلم در وبلاگ خود، ایمیل کردن آن برای دیگران و نوشتن درباره آن همبستگی خود را نشان دهید. مبارزه آنها (هلندیها) برای حق انتقاد از "دین انزجار ابدی" مبارزه ماست."

بت که خود را زنی ساکن جنوب آمریکا معرفی می کند، در وبلاگ "بلو استار کرانیکلز" نیز نوشته است:

"فاشیستهای اسلامگرا کوشیده اند مانع از انتشار این فیلم شوند، زیرا از این ناراحت اند که غرب شاید به ماهیت واقعی شان پی ببرد. آنها ادعا می کنند و ادعا خواهند کرد که اسلام این چنین نیست. ادعا می کنند این نژادپرستی و پیشداوری است. من می گویم اگر اسلام نمی خواهد به این شکل دیده شود، باید آنها (مسلمانان میانه رو) کنترل جامعه شان را بدست بگیرند. اگر نمی خواهند وحشی های خونخوار بی رحم و خشنی به تصویر کشیده شوند که مصمم به تسخیر دنیا هستند، نباید مانند وحشی های خونخوار بی رحم و خشنی رفتار کنند که مصمم به تسخیر دنیا هستند."

یوجین در وبلاگ گروهی "ولوک کانسپیرسی" نیز اظهار می کند که اسلام تندرو آنقدر در میان مسلمانان خاورمیانه و اروپا برجسته است که "خطری برای آزادی است."

وی می نویسد:

"لحن تند فیلم برایم افراط آمیز نیست. البته این فیلم اثری آکادمیک نیست و می کوشد احساسات مردم را تحریک کند. اما من مبالغه یا توهین بیجا در فیلم ندیدم. ویلدرس علیه یک جنبش ایدولوژیکی مهم و خطرناک استدلال می کند و حسم این است که این روش در چارچوب نقد مشروع است."

ابراز تاسف
به نظر می رسد پیش بینی یوجین درباره تاثیرگذاری فیلم "فتنه" بر بحث عمومی در مورد اسلام تندرو درست بوده، زیرا حتی بلاگرهایی که معمولا کاری به سیاست ندارند، به نوشتن یکی دو پست درباره این فیلم وسوسه شده اند.

روبونت که وبلاگی با همین عنوان درباره پورنوگرافی دارد، در عنوان مطلبش به خوانندگان خود هشدار داده "خوراک سیاسی در پیش رو دارید".

این بلاگر نوشته:

"می دانم مقصود از ساخت این فیلم دامن زدن به نفرت از اسلام و به یک چوب راندن مسلمانان خوب و دیوانه است و همین مرا منزجر می کند. اما از طرف دیگر، آدمهایی که در این فیلم به تصویر کشیده شده اند، معضلی هستند که باید با آنها، بطور اساسی، برخورد کرد. این موضوع موجب اندوه فراوان من شده."

علی اعتراض، بلاگر پاکستانی تبار، که یکی از پربیننده ترین وبلاگهای مسلمانان آمریکایی را دارد، از فیلم خیرت ویلدرس متاثر شده.

آقای اعتراض که خود یکی از منتقدان اسلام تندرو است و مطالبش در سایت هافینگتون پست بازتاب می یابد، پس از تماشای "فتنه" نوشته:

"واکنش اولیه من، خمیازه است. نحوه ساخت فیلم را مقصر می دانم. موسیقی متن فیلم قطعه کلاسیک ملایمی از چایکوفسکی به نام "رقص عربی" است.

توصیه ای سریع به کسانی که در آینده می خواهند مردم فریبی کنند: وقتی قصد دارید شورش براه بیاندازید، از قطعات موسیقی ای استفاده نکنید که بر اساس لالایی های گرجی ساخته شده اند. توصیه ای سریع به کسانی که اسلام هراسی دارند: وقتی می خواهید اسلام را پلید نشان دهید، از عناصری از فرهنگ غربی استفاده نکنید که از اعراب و مسلمانان الهام گرفته زیرا نشان می دهد مسلمانان نقش مثبتی در دنیا ایفا کرده اند."

شمار دیگری از بلاگرها نیز فیلم "فتنه" را از نظر فیلمسازی، "اعلامیه ای ضعیف و آماتور" خوانده و نوشته اند که این فیلم فقط تصاویر قدیمی را کنار هم چیده است.

سوگیرو در وبلاگش با اشاره به یک اشتباه فیلمسازی خیرت ویلدرس نوشته که این سیاستمدار راستگرای هلندی از عکس صلاح الدین، خواننده رپ هلندی مراکشی تبار، بجای محمد بویری، از اسلامگرایان تندرو و قاتل تئو ون گوگ، یک فیلمساز هلندی، استفاده کرده.

به نوشته این بلاگر، صلاح الدین می خواهد از آقای ویلدرس شکایت کند.

نظرهای خوانندگان

حرف همان است که «روبونت» نوشته "خوراک سیاسی در پیش رو دارید". نیوکان ها خوراک فکری برای احمق کردن جامعه نیاز دارند تا تعرض های بعدی شان را انجام بدهند.

-- سارا ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

In as Toetehaye jadide Gharb va osolan keshwarhaye Gharbi ba Eslam mibashad.in film aslan biangarchize jadidi nist va mikhahad faght ijade tafraghe konad bine Christentum va eslam khob feker konid ke che kasi as in film va kolan as in ekhtelafat beharebardari mikonad.hadse shoma dorost ast .saghar as alman

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:57 AM

اين فيلم گوشه بسيار كوچكي از واقعيت اسلام را نشان مي دهد. مگر بر ا ساس آموزش هاي همين دين و همين قران و تربيت مستقيم پيامبر ; عمر به ملت خداپرست و ديندار ايران حمله نكرد ? و مگر امام حسن ; عمر را در حمله به ايران همراهي نكرد? و يا در زمان خلافت امام علي; مگر استيلاي ظالمانه اعراب بر ايران ادامه نيافت? مگر ٣٠ سال عذاب ملت ايران از دست حكومت آخوندها ; به علت آموزش هاي اسلام نيست? كارگردان به درستي به خوي تهاجمي اسلام اشاره كرده و هيچ جاي فيلم حقيقت را زير پا نگذاشته است.

-- سهراب ، Mar 29, 2008 در ساعت 10:57 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)