تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای

ایران خواستار عضویت دائمی در پیمان امنیتی شانگهای شد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران که برای دیداری رسمی در تاجیکستان به سر می برد،با اعلام این درخواست گفت: ایران درخواست خود را به دبیرخانه سازمان همکاری های شانگهای برای عضویت کامل در این سازمان ارائه داده است.

خبرگزاری روسی ریانووستی نیز در بخش فارسی خود به نقل از "امامعلی رحمان" رییس جمهور تاجیکستان ،اعلام کرد که این کشور از عضویت دائمی ایران حمایت می کند.

گفتنی است ریاست دوره ای این سازمان امنیتی در سال جاری میلادی بر عهده تاجیکستان است.

سازمان همکاری شانگهای ،سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بنیان گذاشته شد.

کشورهای چين،روسيه،قزاقستان،قرقيزستان،تاجيکستان و ازبکستان اعضای دائمی اين پيمان امنيتی را تشکيل می دهند و کشورهای هند،ايران،پاکستان و مغولستان کماکان به عنوان عضو ناظر در اين سازمان حضور دارند.

به نظر می رسد که ايران با توجه به تحولات اخير در منطقه خاور ميانه، و حضور نظامی غرب در کشورهای همجوار خود تمايل بيشتری برای عضويت در پيمان های امنيتی منطقه ای پيدا کرده است.

نظرهای خوانندگان

با درود: ایران هیچ وقت به عضویت این سازمان منطقه ای پذیرفته نخواهد شد.چرا که کشورهای قزاقستان و ازبکستان و قرقیزستتان مخالف عضویت ایران در این سازمان می باشند.در ضمن روسیه و چین نیز بخاطر ایران نمی توانند در جنگی که ایران با همسایگان خود میتراشد شرکت نمایند.این یک بازی سیاسی است و ایران تنها در آن ایفای نقش می کنند و مانند عروسکی خیمه شب بازی است.

-- Ariameher ، Apr 1, 2008 در ساعت 06:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)