تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض فعالان حقوق بشر به المپیک چینی

سه فعال حامی آزادی مطبوعات با عبور از نیروهای امنیتی یونان در مراسم افروختن مشعل المپیک امسال، به میزبانی چین در این مسابقات معترض شدند.

این سه نفر که عضو سازمان گزارشگران بدون مرز هستند درست پیش از افروختن مشعل المپیک به میان میدان اصلی المپیا، محل برگزاری این آیین دویدند و برای مدتی کوتاه این مراسم را مختل کردند.

یکی از معترضان پرچمی سیاه رنگ از حلقه های المپیک در دست داشت که حلقه های آن به صورت دست بند پلیس نقش شده بود. این معترض تلاش کرد به لیو کی، رییس مسابقات المپیک چین که در حال سخنرانی بود نزدیک شود اما نیروهای امنیتی بلافاصله او را دستگیر کردند.

مراسم افروختن المپیک به طور زنده از رسانه های جهان پخش می شد با این حال آقای لیو کی در سخنرانی خود وقفه ای ایجاد نکرد و دوربین اصلی فیلمبرداری از مراسم نیز به سرعت زاویه خود را تغییر داد تا صحنه اختلال در سطح جهان مخابره نشود.

فعالان حقوق بشر پیشتر اعلام کرده بودند با برگزاری این مراسم مخالفت خواهند کرد.

پایگاه اینترنتی گزارشگران بدون مرز که پیشتر خواستار تحریم مراسم افتتاحیه المپیک شده بود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "حقوق بشر بسیار بیش از آتش المپیک مقدس است و نمی توانیم اجازه بدهیم دولت چین میزبان مشعل المپیک و آتش صلح باشد بدون اینکه شرایط بد حقوق بشر در این کشور را محکوم کنیم."

چین در آستانه اعلام نامزدی خود برای میزبانی مسابقات المپیک وعده داده بود وضعیت حقوق بشر را در کشورش بهبود دهد با این همه سرکوب شورش‌ها در تبت و دستگیری و کشته شدن عده‌ای از معترضان این کشور بار دیگر عملکرد و سیاست های چین را به کانون توجه جهان تبدیل کرده است.

در یونان نیز مخالفان سیاست‌های چین در تبت، تلاش کردند مراسم ماراتون حمل مشعل المپیک را که از المپیا شروع می‌شود مختل کنند. عده‌ای از آنها با پوشیدن تی‌شرت‌هایی با آرم "تبت آزاد" اعتراض خود را نشان می‌دادند و هم‌زمان روی برخی ساختمان‌ها نیز پرچم‌هایی با همین عنوان به چشم می‌خورد.

نظرهای خوانندگان

ورزشکاران ایران وقتی از مسابقه با اسرائیلی ها امتناع میکنند تمام رادیوها و رسانه های فارسی زبان آمریکا از دخالت بیجای سیاست در ورزش سخن میگوییند. کشورهای غربی خود المپیک مسکو را به بهانه حمله شوروی به افغانستان تحریم کردند و اینک نوبت چین است که مزه آشی را که ماه قبل در ملاقات دالایی لاما با جرج بوش برایش پختند بچشد.

-- امیر ، Mar 24, 2008 در ساعت 09:35 PM

المپیک پکن بهترین فرصت برای اعمال فشار به دولتی است که هیچ یک از موازین حقوق بشر را قبول ندارد و به دلیل برتری های نظامی و اقتصادی و هیچ یک از نهادهای حقوق بشر را به پشیزی ارزش نمی گذارد.
امیدوارم این بار جامعه جهانی با تحریم بازی های المپیک از تکرار فاجعه تیان آن من و سکوت بعد از آن به دلیل مصالح سیاسی انسانیت را قربانی نکنند.

-- سبحان ، Mar 26, 2008 در ساعت 09:35 PM

هفت سال است که تمرين کنندگان روش معنوی فالون‌گونگ به دست حزب کمونیست چین شکنجه و آزار ميشوند و بيش از سه هزار تن از آنها در زندان هاي مخوف اين حزب جنايتکار و اردوگاه هاي کار اجباري زير شکنجه جان سپرده اند.
ولادمير بوکووسکي معترض روس در سال ١۹٨٠ برای انتخاب مسکو گفته بود " اين انتخاب به شکل سياسي اشتباهي بزرگ، بشکل انساني يک پسرفت، و به شکل حقوقي يک جنايت است" اين گفته هنوز برای سال ٢٠٠٨ در مورد پکن کاربرد دارد.

-- يک ايراني ، Mar 27, 2008 در ساعت 09:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)