تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازداشت پنج شخصیت سیاسی و فرهنگی در ترکیه

پنج شخصیت‌ سیاسی، حزبی و مطبوعاتی صاحب‌نام ترکیه از سوی پلیس این کشور دستگیر شدند.

"دوغو پرینچک" رهبر حزب کارگر، "فرید ایل‌سور" دبیرکل حزب کارگر، "ایلحان سلجوق" سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوریت و "کمال علمدار اوغلو" رئیس پیشین دانشگاه استانبول از جمله دستگیرشدگان هستند.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، پلیس استانبول روز گذشته ساختمان تلویزیون "اولوسال" وابسته به ملی‌گرایان ترکیه را نیز مورد حمله قرار داده و اسناد و مدارک موجود در آن را توقیف کرد. چند نفر از مسئولان این شبکه تلویزیونی نیز دستگیر شدند.

پیش‌ از این"گونای ارطغرل" وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه از احتمال اقدام قضایی و پلیسی در مورد حزب عدالت و توسعه (آک ) سخن گفته بود.

شبکه تلویزیونی "ان.تی.وی" نیز امروز ضمن تایید این خبر اعلام کرد، حزب حاکم (آک)، مدعی شده است اقامه دعوی برای انحلال این حزب به منظور جلوگیری از عملیات پاکسازی "ارگنکن" از دستگاه‌های دولتی است.

"ارگنکن" از مخالفان سرسخت دولت رجب طیب اردوغان است و پیش از انتخابات اخیر مجلس در ‪ ۳۱‬تیرماه سال گذشته، علیه حزب حاکم عدالت و توسعه (آک ) چندین تظاهرات گسترده به راه‌انداخته بود.

"ارگنکن" بازمانده گروه "گلادیو" است که در دوران جنگ سرد در داخل ستاد ارتش ترکیه برای مقابله با کمونیسم تشکیل شده بود.

گروه "گلادیو" مسئول ترور شماری از سیاست‌مداران و شخصیت‌های چپ‌گرای مخالف آمریکا در ایتالیا، آلمان و فرانسه در سه دهه ‪ ۶۰ ،۷۰‬ و۸۰‬میلادی بوده است.

اگرچه دلیل بازداشت شخصیت‌های یادشده، رسما اعلام نشده اما گزارش خبرگزاری آناتولیی حاکی است بازداشت آنان به خاطر ارتباط با شبکه‌ای از ناسیونالیست‌های افراطی است که مظنون به دست داشتن در ترور چند تن از شخصیت‌های ترکیه هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)