تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تغییرات "شگفت‌انگیز" عراق از نگاه چنی

در حالی که بر اثر یک حمله انتحاری در کربلا حداقل 49 نفر کشته شدند، "دیک چنی" معاون رئیس جمهور امریکا حمله این کشور به عراق را "اقدامی موفقیت‌آمیز" توصیف کرد.

به گزارش رویترز، چنی پس از دیدار با رهبران عراقی در یک کنفرانس خبری گفت: "اگر به پنج سال گذشته نگاه کنید، آن را مملو از مشکلات و چالش‌ها خواهید دید اما موفقیت‌ها ارزش آن همه تلاش را داشتند."

مسئله جنگ در عراق یکی از بزرگ ترین مقولات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکاست. این جنگ در حالی وارد ششمین سال خود می‌شود که تا کنون 500 میلیارد دلار برای این کشور هزینه دربرداشته و حدود 4000 نظامی امریکایی در طول آن کشته شده‌اند.

اندکی پس از اظهارات چنی، زنی کمربند حاوی مواد منفجره خود را در کافه‌ای در جنوب شهر مقدس شیعیان؛ کربلا منفجر کرد و حداقل 49 نفر را کشت.

این انفجار، مرگ‌بار‌ترین انفجار از انفجارهایی بود كه روز دوشنبه در عراق 72 كشته برجاي گذاشت. بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌ها دست‌کم 65 نفر نیز در این حمله انتحاری زخمی شدند.

انفجار دیگری در بغداد نیز به مرگ 4 تن و زخمی شدن 13 نفر دیگر منجر شد.

چنی؛ طراح حمله به عراق در حالی وارد این کشور شد که جان مک‌کین کاندیدای حزب جمهوری‌خواه امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هم در حال بازدید از عراق بود.

چنی پس از دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق تاکید کرد اوضاع این کشور از 10 ماه پیش که او در عراق بوده بهتر شده و به طور "شگفت آوری" تغییر کرده است.

چنی، پیشتر از سران کشورهای عرب خواسته بود برای مقابله با نفوذ ایران، با عراق روابط دیپلماتیک برقرار کنند و به عراق سفیر بفرستند.

وی در عین حال، هر گونه عقب‌نشینی نیروهای امریکا از عراق را اشتباه دانست.

در همین حال قرار است امروز سه شنبه، صدها تن از سیاست‌مداران عراقی برای حل و فصل اختلافات و آشتی ملی با یکدیگر دیدار کنند.

با این وجود بزرگ‌ترین گروه سنی عراق به خاطر آن‌چه آن را دعوت نامناسب برای شرکت در این نشست نامیده اند دیدار یادشده را تحریم کردند.

نظرهای خوانندگان

فكر مى كنم بايد معناى "موفقيت" را براى چينى و احمدى نژاد تعريف كرد.چون هرچه اين دو نفر بيشتر از موفقيت حرف ميزنند وضع وخيمتر مى شود

-- كيوان ، Mar 18, 2008 در ساعت 01:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)