تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دالایی لاما تهدید به استعفا کرد

در حالی که"ون جیابانو" نخست وزیر چین، دالایی لاما را به راه‌اندازی خشونت‌های اخیر لهاسا متهم می‌کند، رهبر دولت در تبعید تبت تهدید به استعفا کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، دالایی لاما گفت: "اگر خشونت ها و ناآرامی‌ها در تبت افزایش یابد و همه چیز از کنترل خارج شود، استعفا تنها گزینه من خواهد بود."

آسوشیتدپرس نیز به نقل از دالایی لاما نوشت که وی بیشتر ترجیح می دهد به عنوان رهبر سیاسی تبعیدی مردم تبت مطرح باشد تا این که رهبر معنوی آنان نامیده شود.

او هشدار داد اگر مردم تبت، خشونت را انتخاب کنند برای او که با هر گونه خشونتی مخالف است کناره گیری از رهبری دولت، تنها راه خواهد بود. اما همواره دالایی لاما باقی خواهد ماند.

به نوشته بی‌بی‌سی‌نیوز، جیابانو همچنین ادعای رهبر تبعیدی تبت مبنی بر "نسل کشی فرهنگی" تبتی‌ها را دروغ خواند و واکنش این کشور به ناآرامی‌های تبت را خویشتندارانه توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که چین تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر تبت را 13 نفر اعلام می‌کند، تبتی‌های تبعیدی، این تعداد را 80 نفر اعلام کرده‌اند.

رویترز نیز در این خصوص نوشت، نخست وزیر چین معتقد است، معترضان، به دنبال اخلال در برگزاری بازی‌های المپیک پکن هستند تا از این طریق به اهداف توصیف ناپدیر خود دست یابند.

دولت‌های غربی مکرر از پکن درخواست خویشتنداری می‌کنند، اما به گفته رئیس کمیته المپیک تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر تحریم بازی‌های المپیک پکن مطرح نشده است.

دالایی لاما که در سال 1989 به خاطر مخالفت مداوم بر استفاده از خشونت در کسب خودمختاری تبت، جایزه صلح نوبل را بدست آورد، همواره بر گفت‌وگو با چین تاکید کرده‌است.

اعتراضات لهاسا روز 10 مارس و همزمان با سالگرد قیام مردم تبت علیه اقدامات چین در این منطقه آغاز شد و آرام آرام به خشونت گرائید.

نظرهای خوانندگان

سلام.لطفا اطلاعات بيشتري در مورد تبت ارايه كنيد.متشكرم.

-- بهرام ، Mar 20, 2008 در ساعت 07:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)