تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پیروزی محافظه کاران، ۴ زن و ۴۷ نماینده مستقل

براساس آمار نهایی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات ایران، اصول‌گرایان اکثریت مجلس این کشور را از آن خود کردند. این درحالی است که تاکنون حضورفقط ۴ زن در مجلس ایران حتمی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۴۰ کاندایدا با گرایش سیاسی مستقل نیز به عنوان نماینده انتخاب شدند. آمار نهایی اعلام شده تکلیف ۲۶۰ کرسی مجلس را مشخص کرده و تنها نتیجه نهایی انتخابات تهران باقی مانده است.

این گزارش حاکی است که در جناح اصول‌گرا، تاکنون ۸۸ کاندیدای «جبهه متحد اصول‌گرایان» به مجلس راه یافته اند و ۲۷ کاندیدای دیگر این جبهه نیز باید در دور دوم به رقابت بپردازند. ۷۵ کاندیدای «ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان» هم برای نمایندگی مجلس هشتم انتخاب شده اند و ۲۷ کاندیدای این ائتلاف به دور دوم رفته اند.

همچنین ۱۶۳ کاندیدای جناح اصول‌گرا در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند و ۵۴ نفر نیز در دور دوم رقابت خواهند کرد.

از میان نامزدهای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم تا کنون ۲۳ کاندیدا به مجلس راه یافته‌اند و تکلیف ۱۰ کاندیدای دیگر این ستاد نیز باید در دور دوم انتخابات مشخص شود.

از میان کاندیداهای حزب اعتماد ملی هم ۱۷ کاندیدا جواز حضور در مجلس هشتم را دریافت کردند و ۱۱ کاندیدای این حزب، باید در دور دوم به رقابت با سایر کاندیداهای راه یافته به این مرحله بپردازند. این گزارش می افزاید که در مجموع می توان گفت ۴۰ کاندیدای جناح اصلاح‌طلب(یا دوم خردادی) در مرحله اول به مجلس راه‌یافته و ۲۱ نفر نیز در دور دوم رقابت می‌کنند.

اعلام پیروزی قطعی اصولگرایان در حالی اعلام می شود که اصلاح طلبان تنها در ۱۰۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس امکان رقابت داشتند و در بسیاری از حوزه های انتخابیه کاندیداهای آنان رد صلاحیت شده بودند.

محافظه‌کاران؛ پیروز احتمالی انتخابات تهران
براساس نتایج اولیه‌ حوزه انتخابیه تهران، محافظه‌کاران تاکنون توانسته‌اند 29 کرسی این شهر را از آن خود کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی حداد عادل رئیس‌مجلس (هفتم)، که مواضع سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد دارد، در صدر فهرست برندگان تهران قرار دارد.

متن کامل نتایج تهران
لینک‌مرتبط در بالاترین

بعد از او سایر محافظه‌کاران قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها نیز حامیان رئیس‌جمهور به حساب می‌آیند. تنها نامزد اصلاح‌طلب در فهرست سی نفره مجید انصاری است.

اصلاح‌طلبان به نحوه اعلام نتایج انتخابات معترض هستند. به‌گزارش «بهارستان ایران» حسین مرعشی رییس ستاد انتخابات ائتلاف اصلاح‌طلبان در استان تهران، می‌گوید: "در حوزه‌های شرق و جنوب تهران که بطور عرفی رأی اصول‌گرایان بیشتر است، پنج نفر از کاندیدای اصلاح‌طلب صاحب رأی بوده‌اند و در حوزه‌های غرب، مرکزی و شمال تهران غلبه کامل با اصلاح‌طلبان بوده است." این درحالی است که براساس اعلام رسمی وزارت کشور نام هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان در لیست ۳۰ نفره منتخبین شهر تهران دیده نمی‌شود.

پیروزی محافظه‌کاران در کشور
هرچند پیش‌بینی می‌شود نتایج انتخابات تهران که مهمترین نتایج انتخابات است، تا قبل از روز دوشنبه به‌طور رسمی قطعی نشود، با این حال مقامات و ائتلاف‌های گوناگون در این نکته اتفاق نظر دارند که محافظه‌کاران به سوی بدست آوردن ۷۰ درصد و اصلاح‌طلبان کسب ۲۰ درصد کرسی‌های مجلس آینده پیش می‌روند و مابقی کرسی‌ها به نامزدهای مستقل می‌رسد.

مصطفی پورمحمدی، وزیرکشور ایران طبق نتایج اولیه بدست آمده برای تعداد نامشخصی از کرسی‌های مجلس روز گذشته گفت، محافظه‌کاران بیش از ۷۱ درصد کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده‌اند.

از میان سیاست‌مداران و رجال سیاسی شناخته شده محافظه‌کار، غلامعلی حداد عادل رییس فعلی مجلس، محمدرضا باهنر نایب رئیس‌مجلس و علی لاریجانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی از جمله کسانی هستند که به راحتی در رقابت انتخاباتی به پیروزی رسیدند.

با این‌حال اصلاح‌طلبان نیز از عملکرد خود در این انتخابات به عنوان موفقیتی قابل توجه ابراز خرسندی کرده و می‌گویند با وجود ردصلاحیت‌ها در مسیر بدست آوردن حدود ۵۰ کرسی از ۲۹۰کرسی مجلس بدون احتساب نتایج انتخابات تهران قرار گرفته‌اند.

عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان به خبرنگاران گفت که با وجود همه محدودیت‌ها ما توانستیم بازی مخالفان را برهم بزنیم. این سخن بدین معناست که اصلاح‌طلبان توانسته‌اند با وجود حذف صدها نفر از بهترین نامزدهای خود در مرحله تعیین صلاحیت‌ها، اقلیت قابل‌توجهی را در مجلس که نمایندگان اصلاح‌طلب کنونی آن حدود ۴۰ نفر هستند، بدست آورند.

گرایش سیاسی منتخبین

نظرهای خوانندگان

Daghighan dar systemhaye communisti o dictatori (entekhabate stalini o saddam hosseini) be in sourat boud!!! Regime eslami ham delesh khosh ast ke entekhabat gozashteh. Mardom ke goul nemikhorand, khoshbakhtaneh in nezame eslami darsi az tarikh nemigirad vagarna houshmandaneh raftar mikard

-- Nam ، Mar 17, 2008 در ساعت 05:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)