تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هشدار دالایی‌لاما به افزایش شمار کشته‌ها در تبت

«دالایی‌لاما» تاکید کرد، درصورت ادامه سیاست‌های جاری پکن در تبت، بر تعداد کشته‌ها در این منطقه افزوده خواهد شد. بی‌بی‌سی‌نیوز با اعلام این خبر به نقل از رهبر معنوی تبت نوشت که وی به شدت از کشتار روز جمعه لهاسا نگران است.

با وجود این، دالایی‌لاما از برگزاری بازی‌های المپیک چین که در تابستان آینده در این کشور برگزار می شود حمایت کرد.

گزارش ها حاکی است اوضاع شهر لهاسا پایتخت تبت در روز یکشنبه آرام بوده و به شدت از سوی نیروهای امنیتی چین کنترل می‌شود. به گزارش آسوشیت پرس، مردم سعی دارند به زندگی عادی باز گردند ولی شهر همچنان در کنترل نظامیان است و به حالت تمام تعطیل درآمده است. دالایی‌لاما در عین حال گفت، گزارش‌هایی که به وی رسیده حاکی از افزایش شمار کشته‌های ناآرامی‌های اخیر تا بیش از ۱۰۰ نفر بوده‌اند.

رویترز نیز به نقل از ساکنان لهاسا نوشت، دو روز پس از خشونت‌هایی که تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت، شهر هنوز مملو از نظامیان است و تنها پنج ماه پیش از شروع بازی‌های المپیک، پکن گرفتار یک بحران داخلی جدی شده است.

چین ناآرامی‌های اخیر لهاسا را که در مخالفت با سیاست های این کشور در تبت به وقوع پیوست، در ۲۰ سال اخیر بی سابقه دانسته است.

همچنین دالایی لاما روز یکشنبه درباره آن‌چه "نسل کشی فرهنگی" چین در تبت نامید، خواستار تحقیقات بین ‌المللی شد.

سی‌ان‌ان با اعلام این خبر نوشت، رهبر معنوی چین که دو روز پس از درگیری‌های لهاسا در یک کنفرانس خبری در هند صحبت می‌کرد، درباره اظهارات مقامات چینی مبنی بر تحریک مردم تبت از سوی دولت در تبعید گفت: "حوادث اخیر نتیجه طبیعی شیوه رفتار چین با مردم تبت است که در سرزمین خودشان، شهروندان درجه دو تلقی می‌شوند."


وی تاکید کرد: "ما به دنبال جدایی از چین نیستیم و از پیشرفت به علت ارتباط با این کشور خوشحالیم. اما میراث فرهنگی باستانی تبت به وسیله چین، در حال از میان رفتن است. مقامات چینی دولت تبت نیز، نگاه بسیار بسیار منفی به اهالی تبت دارند و از توسعه متوازن جامعه تبتی جلوگیری می‌کنند."

در همین رابطه:
تعیین مهلت برای معترضین تبتی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)